۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۶

دانشمندان کوتاه‌ترین واحد زمان را کشف کردند

ایتنا - زمانی که صرف شکستن و شکل‌گیری پیوندهای شیمیایی می‌شود بر حسب فمتوثانیه محاسبه می‌شود، ولی زپتوثانیه واحد استفاده شده برای سنجش نور در زمان عبورش از یک مولکول هیدروژن است.
دانشمندان کوتاه‌ترین واحد زمان را کشف کردند
گروهی از دانشمندان کوتاه‌ترین واحد زمان را با سنجش مقدار زمانی که طول می‌کشد تا یک ذره نور از یک مولکول هیدروژن عبور کند اندازه‌گیری کردند. این سنجش یک زپتوثانیه نامیده می‌شود و یک تریلیونم یک میلیاردم یک ثانیه است. این به معنای 1 ضرب در 10 به توان منفی 21 ثانیه است.
 
به گزارش ایتنا و نقل از اسلش‌گیر، پژوهشگران در سال 2016 را تا 850 زپتوثانیه اندازه‌گیری کنند. پژوهشگران می‌گویند که سطح جدیدی از دقت برای سنجش 247 زپتوثانیه امکانپذیر شد. این یک افزایش قابل توجه دقت در مقایسه با فمتوثانیه (یک میلیونم یک میلیاردم یک ثانیه) است. کار بر روی فمتوثانیه‌ها برنده جایزه نوبل در سال 1999 شد.
 
زمانی که صرف شکستن و شکلگیری پیوندهای شیمیایی می‌شود بر حسب فمتوثانیه محاسبه می‌شود، ولی زپتوثانیه واحد استفاده شده برای سنجش نور در زمان عبورش از یک مولکول هیدروژن است. فیزیکدانی به نام ریچارد دورنر از دانشگاه Goethe در آلمان و همکارانش از اشعه ایکس برگرفته از PETRA III در دسی (سنکروترون الکترون آلمان)، که یک شتابدهنده ذره در هامبورگ است، استفاده کردند.
 

انرژی اشعه ایکس به شکلی تنظیم شد که اجازه دهد یک فوتون (یا ذره نور) با دو الکترون در بیرون مولکول هیدروژن برخورد کند. این فعل و انفعال یک الگوی موج به نام یک الگوی تداخل را ایجاد کرد که این تیم توانست آن را با استفاده از ابزاری به نام میکروسکوپ واکنشی طیفسنجی تکانه یونی پسزنی هدف سرد (COLTRIMS) مورد سنجش قرار دهد.
 
این ابزار یک آشکارساز ذره بسیار حساس است که می‌تواند واکنش‌های اتمی و مولکولی فوق‌العاده سریع را ثبت کند. این تیم، با استفاده از این ابزار به این نتیجه رسید که زمانی که نور برای عبور از مولکول صرف می‌کند 247 زپتوثانیه است. این تیم اساسا سرعت نور درون مولکول هیدروژن را یافت. دورنر گفت که این تیم برای نخستین بار مشاهده کرد که پوسته الکترون و مولکول به نور در همه جا با یک زمان یکسان به نور واکنش نشان نمی‌دهند.
  
کد مطلب: 62775
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام