کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلسکوپ‌های ESO لحظات نهایی بلعیده شدن یک ستاره توسط یک سیاه‌چاله را ثبت کردند

سايت خبری ايتنا , 28 مهر 1399 ساعت 10:18

ایتنا - پژوهشگران می‌گویند که سیاهچاله پس از این رویداد ماده را با سرعت تا 10,000 KM/S به بیرون دفع کرد.


تلسکوپ‌های رصدخانه جنوبی اروپا و سازمان‌های دیگر در سطح جهان یک انفجار نور نادر نشات گرفته از یک ستاره را در حالی که توسط یک سیاه‌چاله فوق عظیم از هم دریده شد به ثبت رسانده‌اند. این پدیده با عنوان رویداد اعوجاج کشندی شناخته می‌شود، و این رویداد نزدیکترین شراره‌ای است که تاکنون و در فاصله 215 میلیون سال نوری از زمین به ثبت رسیده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، دانشمندان توانستند اطلاعات را با جزئیاتی غیرمنتظره مورد مطالعه قرار دهند. در این رویدادهای اعوجاج کشندی، یک ستاره متحمل پدیده‌ای با نام اسپاگتی فضایی شدن می‌شود و به داخل سیاه‌چاله مکیده می‌شود. چنین رویدادهایی نادر هستند و به راحتی قابل مطالعه نیستند. این رویداد توسط «تلسکوپ بسیار بزرگ ESO» و «تلسکوپ تکنولوژی جدید» آن رصد شد.
 
دانشمندان می‌گویند که پارسال یک تلالو نور جدید در نزدیکی یک سیاه‌چاله فوق عظیم رخ داد، و محققان به طور بسیار دقیق به بررسی این پرداختند که وقتی یک ستاره بلعیده شود چه اتفاقی می‌افتد. وقتی یک ستاره بیش از حد به یک سیاه‌چاله فوق عظیم نزدیک می‌شود، جاذبه شدید آن سیاه‌چاله باعث تکه پاره شدن ستاره به رشته‌های ریز اسپاگتی‌مانندی از ماده می‌شود. با افتادن این رشته‌های ریز ماده به داخل سیاه‌چاله، یک شعله روشن از انرژی منتشر می‌شود که توسط ستاره‌شناسان قابل شناسایی است.
 


با اینکه این انفجار نور قدرتمند و فوق‌العاده روشن است، ولی ستاره‌شناسان در گذشته به خاطر اختلالی که غبار و بقایا بر قابلیت دید می‌گذارند در بررسی این پدیده با مشکل مواجه بوده‌اند. پژوهشگران دریافتند که وقتی یک سیاه‌چاله ستاره‌ای را می‌بلعد انفجاری عظیمی از ماده ایجاد می‌کند که مانع از دیده شدن درست از روی زمین می‌شود. این بدان خاطر رخ می‌دهد که وقتی سیاه‌چاله ستاره‌ای را می‌بلعد بقایای آن را به بیرون دفع می‌کند که این کار باعث آزاد شدن انرژی می‌شود.
 
در این حالت، مشاهده امکانپذیر بود چرا که این رویداد اعوجاج کشندی، که با عنوان AT2019qlz شناخته می‌شود، تنها در فاصله اندکی پس از تکه پاره شدن ستاره مذکور مشاهده شد. پژوهشگران می‌گویند که سیاه‌چاله پس از این رویداد ماده را با سرعت تا 10,000 KM/S به بیرون دفع کرد. AT2019qlz در یک کهکشان مارپیچی در صورت فلکی جوی (اریدانوس) واقع است.
 


کد مطلب: 62735

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62735/تلسکوپ-های-eso-لحظات-نهایی-بلعیده-شدن-یک-ستاره-توسط-سیاه-چاله-ثبت-کردند

ايتنا
  https://www.itna.ir