کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استارمن و تسلا، نخستین پرواز عبوری خود از مریخ را انجام دادند

https://www.space.com/spacex-starman-tesla-mars-flyby , 3 آبان 1399 ساعت 13:40

ایتنا - این مانکن با لباس فضایی که در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد، در حال «راندن» رودستر ایلان ماسک یعنی مدیرعامل تسلا است.


استارمن در فاصله‌ای کمتر از ۸ میلیون کیلومتر از سیاره سرخ قرار گرفت.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، شرکت اسپیس‌اکس هفته گذشته در توییتر اعلام کرد استارمن که آخرین بار در حال ترک زمین دیده شده است، برای نخستین‌بار به نزدیکی مریخ رسید؛ یعنی در محدوده ۰٫۰۵ واحد نجومی یا کمتر از ۸ میلیون کیلومتر از سیارهٔ سرخ. (یک واحد نجومی متوسط ​​فاصله میان زمین تا خورشید است که برابر است با ۱۵۰ میلیون کیلومتر.)

بنابر داده‌های تارنمای ردیابی whereisroadster.com، استارمن و رودستر هر ۵۵۷ روز زمینی یک بار دور خورشید می‌چرخند. تاکنون این خودرو و رانندهٔ آن، در فضا تقریباً ۲٫۱ میلیارد کیلومتر طی کرده‌اند و این تارنمای بالا محاسبه کرده است که این مسافت ۵۷ برابر طول تمامی جاده‌های روی زمین است.

احتمالاً قبل از اتمام این سفر دو نفره، آنها مسافت بسیار بیشتری را نیز خواهند پیمود. یک مطالعهٔ مدل‌سازی مدار در سال ۲۰۱۸ مشخص کرد که رودستر سرانجام به زهره یا زمین خواهد رفت و این اتفاق در چند ده میلیون سال آتی رخ خواهد داد. این در حالی است که شانس برخورد با زمین یا زهره در چند میلیون سال آینده به ترتیب تنها ۶ درصد و ۲٫۵ درصد است.
 



گفته می‌شود پرتاب‌های اولیه موشک‌های بسیار موارد خطرناکی هستند و به همین دلیل است که اسپیس‌اکس تصمیم گرفت استارمن و رودستر را در نخستین بالابری فالکون‌هوی به‌عنوان محموله‌ای ساختگی، بر آن سوار کند. البته شاید بازاریابی هم در این امر دخیل بوده باشد؛ چرا که آقای ماسک شرکت تسلا را هم اداره می‌کند که یکی از شرکت‌های پیشگام در تولید خودروهای برقی است.

گفتنی است فالکون‌هوی از آن زمان تاکنون، دو مأموریت دیگر را هم پرتاب کرده که هر دو، پروازهایی عملیاتی بوده‌اند. این موشک در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ ماهواره ارتباطاتی Arabsat-6A را به فضا برد و دو ماه پس از آن نیز چندین محموله را برای مشتریان مختلف به مدار تحویل داد.


کد مطلب: 62724

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62724/استارمن-تسلا-نخستین-پرواز-عبوری-خود-مریخ-انجام-دادند

ايتنا
  https://www.itna.ir