کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت روبات اختاپوسی ویژه برای شنا در زیر آب

سايت خبری ايتنا , 21 مهر 1399 ساعت 2:00

ایتنا- محققان دانشگاه سن دیگو به‌تازگی موفق به ساخت روبات نرم ویژه‌ای شده‌اند که می‌تواند بدون آسیب رساندن به زندگی دریایی و مرجانی در باره آن‌ها به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد.


محققان دانشگاه سن دیگو به‌تازگی موفق به ساخت روبات نرم ویژه‌ای شده‌اند که می‌تواند بدون آسیب رساندن به زندگی دریایی و مرجانی در باره آن‌ها به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، مهندسان دانشگاه سن دیگو به‌منظور کمک به کشف و بررسی دنیای زیر آب بدون آسیب رساندن به زندگی دریایی و مرجانی موفق به ساخت روبات ویژه‌ای شده‌اند که به مرکب ماهی شباهت زیادی دارد و بدنه آن نرم است.
 
 محققان برای ساخت این روبات از مواد نرمی مانند اکرولیک پلیمر و قطعات ساخته‌شده با استفاده از چاپگر سه‌بعدی استفاده کردند. احتمال آسیب رساندن روبات‌های نرم به زندگی دریایی بسیار کمتر از روبات‌های سخت است.
 
محققان برای ساخت این روبات از مکانیسم پیشرانه مرکب ماهی استفاده کردند. این روبات مقداری آب را به داخل بدنه انعطاف‌پذیر خود می‌کشد و سپس با خروج آن به سمت جلو حرکت می‌کند. این روبات می‌تواند بدنه خود را برای خروج انرژی قابل ارتجاع خود فشرده کرده و برای حرکت از همان مکانیم پیشرانه استفاده کند. این دستگاه می‌تواند با تغییر موقعیت نازل خود به هر جهتی که می‌خواهد شنا کند.
 

 
 
مهندسان مدعی شده‌اند که این روبات می‌تواند با سرعتی در حدود نیم مایل بر ساعت حرکت کند. این رکورد سرعت برای روبات‌های نرم بسیار مناسب است. علاوه بر این روبات یاد شده دارای ساختاری ضد آب است که می‌تواند جایگاه مناسبی برای دوربین‌ها یا سایر حس‌گرهای حیاتی برای ضبط داده‌ها باشد.
 
مایکل تی تولی به‌عنوان پروفسور دپارتمان مهندسی مکانیک و هوافضا و یکی از راهبران اصلی این تحقیق در این رابطه اظهار کرده است که:« در اصل ما تمام ویژگی‌های کلیدی را که ماهی مرکب برای شنا با سرعت‌بالا از آن‌ها استفاده می‌کند ، دوباره ایجاد کردیم.»
 
او همچنین در ادامه اظهار کرد:« این اولین ربات بدون اتصالی است که می‌تواند مانند ماهی مرکب برای حرکت سریع به تولید پالس‌های جت پردازد و می‌تواند با تغییر شکل بدن، که باعث بهبود بهره‌وری شنا می‌شود، به این پالس‌های جت برسد.»


کد مطلب: 62662

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62662/ساخت-روبات-اختاپوسی-ویژه-شنا-زیر-آب

ايتنا
  https://www.itna.ir