کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چوب شفاف ممکن است روزی برای برخی کاربردها جایگزین شیشه شود

سايت خبری ايتنا , 21 مهر 1399 ساعت 4:00

ایتنا - تصور استفاده از شیشه جلوی چوبی شفاف در خودروها در آینده می‌تواند جالب باشد.


این خیر ممکن است علمی تخیلی به نظر برسد، ولی دانشمندان چوب شفاف ساخته‌اند. پژوهشگران یک متریال چوب شفاف را ساخته‌اند که معتقدند می‌تواند در آینده جایگزین شیشه در پنجره‌ها شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این تیم می‌گوید که اختراعش پتانسیل آن را دارد که از شیشه‌های استاندارد فعلی که در ساختمانها استفاده می‌شوند بهتر باشد.
 
پژوهشگران خاطرنشان نموده‌اند که حرارت به آسانی از طریق شیشه انتقال پیدا می‌کند، به ویژه شیشه تک‌جداره. انتقال حرارت یا سرما از طریق شیشه به درون یک خانه منجر به افزایش صورتحساب انرژی می‌شود و می‌تواند موجب آلودگی بیشتری در محیط زیست به علت افزایش نیاز به برق شود. تولید شیشه حدود 25000 تن مربع آلاینده در سال منتشر می‌کند.
 
چوب شفاف با استفاده از چوب حاصل از درخت بالسا که رشد سریع و چگالی پایینی دارد و با استفاده از یک حمام اکسیدکننده در دمای اتاق عمل‌آوری می‌شود. این حمام اکسیدکننده باعث می‌شود تا چوب عملا شفاف شود. پس از حمام اکسیدکننده، یک پلیمر سنتزی به نام پلیوینیل الکل به این چوب تزریق می‌شود تا یک محصول عملا شفاف ساخته شود.

 


پژوهشگران می‌گویند که سلولز طبیعی در ساختار چوب و پرکننده پلیمر جاذب انرژی مورد استفاده در چوب شفاف باعث بادوامتر شدن و سبکتر شدن آن نسبت به شیشه می‌شود. این متریال‌ها در برابر ضربات به مراتب قویتر مقاومت می‌کنند، و در صورت شکسته شدن، به جای خرد شدن، خم می‌شود یا تکه تکه می‌شود.
 
از اینرو احتمال کمتری وجود خواهد داشت که در این صورت بقایای تیز و برنده‌ای از آن به جا بماند. چوب بالسا همچنین یک منبع تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست است که آلایندگی کربنی پایینی دارد. فرایند تبدیل چوب به یک ماده شفاف با تجهیزات پردازش صنعتی موجود همخوانی دارد. همخوانی با تجهیزات موجود ضرورت دارد چرا که باعث آسان شدن روند تولید می‌شود.
 
معلوم نیست که چه زمانی این ماده به صورت تجاری وارد بازار خواهد شد. همچنین مشخص نشده است که این ماده با چه صنایعی می‌تواند متناسب باشد. تصور استفاده از شیشه جلوی چوبی شفاف در خودروها در آینده می‌تواند جالب باشد.
 


کد مطلب: 62623

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62623/چوب-شفاف-ممکن-روزی-برخی-کاربردها-جایگزین-شیشه-شود

ايتنا
  https://www.itna.ir