کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آنتی‌تراست، تیر خلاص برای تجزیه غول‌های فناوری

16 مهر 1399 ساعت 10:52

ایتنا - پس از انتشار گزارش تحقیقات آنتی تراست در گوگل، فیس‌بوک، اپل و آمازون ، نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا خواهان اقدامات سختگیرانه‌تر شده‌اند که احتمالا تجزیه این شرکت‌ها را نیز شامل می‌شود.




قانونگذاران حزب دموکرات در آمریکا خواهان کنترل بیشتر بر شرکت های بزرگ فناوری هستند. این امر احتمالا فیس‌بوک، گوگل، آمازون و اپل را مجبور به تجزیه کسب وکارشان می‌کند و  همچنین منجر به وضع قوانینی برای حفاظت از رقابت می شود که خرید و ادغام شرکت‌های دیگر را برای آنها سخت‌تر می‌کند.

به گزارش ایتنا از مهر، پس از انتشار گزارش تحقیقات ۱۵ ماهه کمیته قضایی مجلس آمریکا درباره قوانین آنتی تراست (ضدانحصار) در شرکت‌ها، نمایندگان دموکرات در یک گزارش پیشنهادات خود را مطرح کرده‌اند.

تجزیه‌های اجباری شرکت‌ها از طریق قانون، گامی افراطی از سوی کنگره به حساب می آید. دهه‌های متمادی است که شرکت‌های بزرگ فناوری از قوانین سختگیرانه به دور بوده‌اند، اما در این اواخر به دلیل  موضوعاتی مانند رقابت، حریم شخصی کاربران و نفرت پراکنی تحت تحقیقات گسترده‌ای قرار گرفته‌اند.

این درحالی است که جو بایدن کاندیدای ریاست جمهور آمریکا قبلا  گفته بود باید تجزیه شرکت‌ها را به عنوان اقدامی احتمالی در نظر داشت. البته اگر چنین اقدامی انجام شود، تغییرات مهمی در صنعت فناوری به وجود می‌آید.

تحقیقات کنگره نشان داد گوگل به طور انحصاری بر بازار جستجو سلطه دارد و سلطه فیس‌بوک بر بازار شبکه‌های اجتماعی کاملا واضح است. همچنین اپل و آمازون نیز مدت طولانی است که قدرت قابل توجهی بر بازار خرده فروشی  آنلاین، سیستم‌های عامل موبایل و اپ استورهای موبایل دارند.

برخی منتقدان معتقدند تجزیه سرویس های اینستاگرام و واتس‌اپ از فیس‌بوک، یوتیوب از گوگل باید درنظر گرفته شوند.

این گزارش اشاره می‌کند ۴ شرکت با تحمیل هزینه‌های اضافی، شرایط قراردادی سخت و استخراج اطلاعات مهم از افراد و کسب و کارها  از قدرت بازاری خود سواستفاده کرده‌اند.


کد مطلب: 62614

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62614/آنتی-تراست-تیر-خلاص-تجزیه-غول-های-فناوری

ايتنا
  https://www.itna.ir