کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارکنانم را با اپلیکیشنی که اسکرین‌شات می‌گیرد 'زیر نظر دارم'!

15 مهر 1399 ساعت 12:16

ایتنا - بعضی مدیران می‌خواهند دقیقا بدانند کارکنانشان هر لحظه چه کار می‌کنند!



شیبو فیلیپ موسس یک شرکت کوچک به نام "ترنسند" در لندن است که محصولات آرایشی را عمده می‌خرد و آنلاین می‌فروشد. در یک سال و نیم گذشته، او از نرم‌افزار هاب‌استف استفاده کرده تا ساعت‌هایی که کارکنانش کار کرده‌اند، دفعات استفاده آنها از کلیدهای کیبورد، حرکت موشواره (موس) و وب‌سایت‌های که به آنها سر زده‌اند را دنبال کند.

شیبو هفت کارمند در هند دارد و می‌گوید این نرم‌افزار "حدی از پاسخگویی" ایجاد می‌کند و اختلاف ساعت را از بین می‌برد: "من خودم را می‌شناسم. {شما می توانید} این ور و آن ور ده دقیقه به خودتان استراحت بدهید اما خوب است که بر فعالیت کارکنانم نظارت خودکار داشته باشم. با دیدن اسکرین‌شات‌ها و دانستن اینکه انجام دادن هر وظیفه خاص چقدر طول می‌کشد، می‌توانم بفهمم آیا دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کنند یا نه. اگر هم کارشان بهتر از حد انتظارم باشد، این تصویرها را بررسی می‌کنم و از آنها می‌خواهم دانسته‌هایشان را با دیگران در میان بگذارند تا همه بتوانیم پیشرفت کنیم".

او اضافه می‌کند که کارکنان از وجود این نرم‌افزار کاملا مطلع هستند و مثلا می‌توانند وقت صرف شده در وب‌سایت‌هایی را که در وقت استراحت به آنها سرزده‌اند و تصادفی ثبت شده است، پاک کنند.

کسانی که در خانه 'از زیر کار درمی‌روند'
پس از همه‌گیری کرونا، بسیاری دورکاری می‌کنند و تعداد کارفرمایانی که متقاضی نرم‌افزارهای نظارتی هستند بشدت افزایش پیدا کرده است. شرکت هاب‌استَف در آمریکا می‎گوید تعداد مشتریان بریتانیایی‌اش در فوریه ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل چهار برابر بیشتر شده است.

شرکت دیگری به نام اسنیک فناوری‌ای را عرضه می‌کند که با لپ‌تاپ کارکنان از آنها عکس می‌گیرد و برای همکارانشان می‌فرستد. این عکس‌ها را می‌توان هر دقیقه گرفت ولی این شرکت می‌گوید یک پلتفرم ارتباطی است و "همه کاربران این اپلیکیشن، چه رئیس چه مرئوس، تجربه یکسانی دارند".

دل کوری، یکی از موسسان این شرکت به بی‌بی‌سی گفت در دوران محدودیت و تعطیلی، تعداد کاربران آنها پنج برابر بیشتر شده و جمعا به حدود ۲۰ هزار کاربر رسیده است.

بتازگی تحقیقی در دانشگاه‌های کاردیف و ساوتهمپتون انجام شده که نشان می‌دهد نگرانی شایع مدیران، از زیر کار در رفتن کارکنانی است که در دیدرسشان نیستند. هر چند که به نظر نمی‌رسد که عملکرد کارکنان در دوره محدودیت و تعطیلی فرق چندانی کرده باشد.
 


این تحقیق همچنین نشان داد یک سوم کسانی که از خانه کار می‌کنند، فکر می کنند بهره‌وریشان کمتر شده است.

اما آیا این فناوری هم برای مشخص کردن کسانی که فعالیتشان کمتر شده سودمند است هم برای کمک به کسانی در تطبیق دادن خود با کار تمام‌وقت از پشت میز آشپزخانه مشکل دارند؟

اگر کسی کارم را زیر نظر داشت 'احساس خیلی بدی می‌کردم'
جاش عکاس ۲۶ ساله می‌گوید بزرگترین مشکل دورکاری برایش پایین آمدن بهره‌وری بوده است. او در یک آپارتمان سه خوابه در لندن با همخانه‌هایش زندگی می‌کند. آشپزخانه این آپارتمان استودیویش شده که هم از نظر تدارکات برایش سخت و هم انگیزه اش کم بوده است. او می‌گوید: "بعضی روزها همه کارهایم را انجام می دهم ولی روزهای دیگر می نشینم و مدتی به یک جفت دمپایی خیره می‌شوم و با خودم فکر می‌کنم که 'نمی‌توانم این کار را انجام دهم'. راحت می‌شود رفت و لباس‌ها را شست یا چای درست کرد. پیدا کردن راه‌ پرت کردن حواس راحت است".

او خوشحال است که رئیسش از هیچ نرم‌افزاری برای نظارت بر کار او استفاده نکرده است: "روزهایی که بی‌انگیزگی شدید بود، اگر می‌دانستم کسی دارد کارایی‌ایم را چک می‌کند احساس بدی می‌کردم".

جاش خیلی وقت است که فکر می‌کند اختلال کم توجهی-بیش فعالی دارد و این تمرکز و مدیریت زمان را برایش سخت‌ می‌کند. پزشکش هم با او موافق است ولی جاش برای بررسی‌های بیشتر هنوز در نوبت است. او که بتازگی به محل کار خود بازگشته، از تعامل بیشتر با دیگران خوشحال است: "اگر روال مشخصی پیدا ‌کنم کمکم می‌کند همه این دشواری‌ها را پشت سر بگذارم."

نظارت باید 'متناسب' باشد
شاید بعضی کارفرمایانی که از چنین نرم‌افزارهایی استفاده می کنند بگویند برای حفظ بهره‌وری مفیدند ولی تحقیق "موسسه تخصصی کارکنان و توسعه" نشان می‌دهد نظارت بر کار باعث از بین رفتن اعتماد می‌شود.

 

جانی گیفورد مشاور ارشد این موسسه در رفتار سازمانی می‌گوید: "نظارت بر کار کارکنان شاید برای کاهش سوء‌رفتار توجیه‌پذیر باشد و به مدیریتِ عملکرد کمک کند، با این حال کارفرمایان باید سیاست‌هایی روشن داشته باشند که کارکنان بدانند چگونه بر آنها نظارت می‌شود و مهم‌تر اینکه این نظارت باید متناسب باشد".

"کارفرماها به جای تمرکز بر معیارهایی احتمالا نامربوط مثل دفعات فشار دادن کلیدهای کیبورد، با حمایت کردن از کارکنانشان نتیجه خیلی بهتری می‌گیرند".

جاناتان رنی، از شرکت حقوقی بریتانیایی تی‌ال‌تی از شرکت‌هایی که قصد دارند از چنین نرم‌افزارهایی استفاده کنند می‌خواهد محتاطانه عمل کنند: "وظیفه تلویحی قانونی کارفرما این است که اعتماد و اطمینان کارکنان را جلب و حفظ کند و باید مراقب واکنش کارکنان به بکارگیری وسیع نرم‌افزارهای نظارتی باشد".

او توصیه می‎کند هر شرکتی که از نرم‌افزارهای نظارتی استفاده می‌کند، خط مشی مشخصی داشته باشد که چرا و چگونه از این نرم‌افزارها استفاده می‌کند. همچنین باید دستورالعمل مشخصی برای مدیران و مراقبان داشته باشد تا از سوءاستفاده یا "نظارت بیش از حد" جلوگیری شود.

 

منبع: بی‌بی‌سی
 


کد مطلب: 62602

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62602/کارکنانم-اپلیکیشنی-اسکرین-شات-می-گیرد-زیر-نظر-دارم

ايتنا
  https://www.itna.ir