کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیاره ریاضیدان

سايت خبری ايتنا , 19 مهر 1399 ساعت 11:40

ایتنا - سیارهٔ «پی» اسم بامسمایی دارد؛ چون هر ۳٫۱۴ روز یکبار به‌دور ستاره‌اش می‌گردد.


یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین باعث برقراری پیوندی نزدیک میان ریاضیات و اخترشناسی شده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، دانشمندان در مؤسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) سیاره‌ای فراخورشیدی پیدا کرده‌اند که هر ۳٫۱۴ روز زمینی، به‌دور ستارهٔ میزبان خود می‌چرخد؛ یعنی تقریباً برابر با همان ثابت ریاضی مشهور یا عدد پی که مساوی است با نسبت محیط دایره به قطر آن. پی، عددی گنگ است به‌این معنی که ارقام سمت راست ممیز همواره ادامه دارند و تمام‌شدنی نیستند.

بنابر مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده، این سیارهٔ فراخورشیدی با نام K2-315b به‌دور یک ستارهٔ کوتوله می‌چرخد ​​که ۱۸۶ سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاره در داده‌های جمع‌آوری شده در سال ۲۰۱۷، طی مأموریت تلسکوپ فضایی کپلر ناسا مشاهده شد و با تحلیل داده‌های حاصل از مشاهدات سال ۲۰۲۰ توسط شبکه‌ای از تلسکوپ‌های زمینی به‌نام SPECULOOS (جست‌وجوی سیارات زیست‌پذیر که جلوی ستاره‌های بسیار سرد را گرفته‌اند) کشف شد.

پراجوال نیراولا (نویسنده ارشد این مطالعه و دانشجوی تحصیلات تکمیلی گروه علوم زمین، جوّ و سیارات در انستیتوی فناوری ماساچوست) در بیانیه‌ای گفت: «این سیاره مثل ساعت حرکت می‌کند». جولین دو ویت (استادیار همان دپارتمان در ام‌آی‌تی) نیز می‌گوید: «این روزها ما به کمی سرگرمی و تفریح هم احتیاج داریم».
این سرگرمی تا به آنجا پیش رفته که عنوان مقالهٔ جدیدی را به خود اختصاص داده است: «زمین پی: سیاره‌ای به‌اندازهٔ زمین که هر روز آن برابر با ۳٫۱۴ روز زمینی است و توسط گروه SPECULOOS با استفاده از داده‌های K2، داغ و تازه از تنور در آمده است».
 


همانطور که از نام این سیاره پیداست، K2-315b سیصدوپانزدهمین سیارهٔ بیگانه‌ای است که با استفاده از داده‌های K2 کشف شده و اگر دقت کنیم می‌بینیم که شمارهٔ سیارهٔ فراخورشیدی قبلی شباهت خیلی زیادی با عدد پی داشته است.

نیراولا و همکارانش برآورد می‌کنند که عرض سیارهٔ K2-315b نزدیک به ۹۵ درصد پهنای زمین است. این اندازه نشان می‌دهد که این سیارهٔ بیگانه باید سنگلاخی باشد؛ هرچند در حال حاضر این مسئله قطعی نیست؛ زیرا جرم آن همچنان برای ما ناشناخته مانده است.

گفتنی است اندازهٔ ستارهٔ میزبان این سیاره، فقط یک‌پنجم خورشید ماست و به اندازهٔ آن هم گرم نیست. این گروه تحقیق تخمین زده است که شکل مدار این سیارهٔ فراخورشیدی جدید، سطح آن را بسیار داغ کرده است؛ یعنی ۱۷۷ درجهٔ سانتیگراد.


کد مطلب: 62589

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62589/سیاره-ریاضیدان

ايتنا
  https://www.itna.ir