کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لیست سایت‌های رایگان آموزش مجازی برای دانشجویان

14 مهر 1399 ساعت 22:09

ایتنا - به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اینترنت رایگان برای همه دانشجویان کشور هنگام استفاده از سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها، از امروز فعال می‌شود.



مدارس و دانشگاه‌ها از هفته ابتدایی اسفندماه یعنی از همان زمان ورود ویروس کرونا به ایران تعطیل شدند و با تعطیلی کلاس‌ها، موضوع آموزش مجازی مطرح شد. اما یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش آنلاین، دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به اینترنت عنوان شد و اینکه شرکت در کلاس‌های آنلاین دانشگاهی نیازمند حجم بالایی از اینترنت است و برای دانشجویان هزینه‌ بالایی خواهد داشت.

به گزارش ایتنا از ایسنا، با ادامه‌دار شدن روند تعطیلی کلاس‌ها، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره اینترنت دانشگاه‌ها توضیح داد: سه بسته برای دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید وعده داده بودیم که از ابتدای مهر همه دانشگاه‌هایی که وزارت علوم به ما اعلام کرده باشد، سایت‌های آموزشی مورد نیازشان رایگان خواهد بود. بسته‌ای هم برای دانشجویان و اساتید برنامه‌ریزی کرده‌ایم که فرآیند ثبت‌نام آن هم تا ابتدای مهر آغاز می‌شود. او همچنین از بسته‌های ۱۲۰ گیگابایتی برای اساتید دانشگاه‌ها خبر داد.

در این راستا آذری جهرمی امروز در توییتر نوشت: اینترنت «رایگان» برای همه دانشجویان کشور، در هنگام استفاده از سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاهها، از امروز فعال می‌شود. ‏مشاهده لیست سامانه‌ها فعلی مشمول طرح و همچنین ثبت نام سامانه‌های جدید توسط دانشگاه‌ها از طریق سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میسر است.

ارایه بسته آموزشی رایگان به دانشجویان
همچنین آذری جهرمی اظهار کرد: پس از اینکه سامانه شاد برای دانش‌آموزان به صورت رایگان در سراسر شبکه ارائه شد، بسته اینترنتی مخصوص معلمان هم اختصاص یافت و تا ۱۵ مهر بسته مخصوص اساتید نیز فعال می‌شود.

وی گفت: دیشب پس از مذاکرات فراوان با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بسته حمایتی از آموزش مجازی دانشجویان به سرانجام رسید. آن چیزی که مطابق این فهرست داریم از همه مجموعه‌های دانشگاه‌های سراسر کشور اعم از دولتی و خصوصی حدود ۱۱۰۰ دانشگاه است که سامانه‌های آموزشی توزیع‌شده‌ای برای خودشان دارند و روال آن‌ها مانند آموزش و پرورش، متمرکز نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر همین اساس تصمیم گرفتیم استفاده از این سامانه‌ها را برای دانشجویان در سراسر شبکه رایگان کنیم که برای آموزش مجازی هزینه‌ای پرداخت نکنند.  در دور قبل که این اتفاق افتاد برخی دانشجویان گلایه داشتند که سامانه‌های دانشگاهشان فعال نشده است و مجبور به پرداخت پول شده‌اند. ما از امروز فهرست همه سامانه‌های آموزشی را که رایگان شده است، در سایت وزارت ارتباطات در دسترس همه قرار می‌دهیم.

طبق اعلام وزارت ارتباطات، آذری جهرمی گفت از مجموع ۱۱۰۰ دانشگاه تاکنون ۱۷۸ دانشگاه اطلاعاتشان را برای وزارت علوم و ما فرستاده‌اند که در سایت گذاشته شده و بالغ بر ۷۰۰ سامانه آموزشی است که رایگان شده است. در خود سایت وزارت ارتباطات هم امکانی را برای دانشگاه‌ها به‌وجود آورده‌ایم که اطلاعات سامانه آموزشی‌شان را درج کنند و به محض درج در کمترین زمان ممکن آن‌ها هم رایگان می‌شوند.

روسای دانشگاه‌ها، فهرست اسامی را به لیست اضافه کنند
وی گفت: از روسای دانشگاه‌های سراسر کشور می‌خواهیم اگر اسمشان در فهرست نیست اسامی را وارد کنند تا دانشجویان متقبل پرداخت وجهی برای حوزه آموزش نشوند و بتوانند از تسهیلاتی که برایشان فراهم شده است استفاده کنند. با فراگیری این موضوع، کل آموزش مجازی در کشور برای دانشگاه‌های دولتی، غیر انتفاعی، پیام نور و علوم پزشکی رایگان خواهد بود و می‌توانند از این تسهیلات ویژه استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: البته ما بسته ویژه‌ای هم برای دانشگاه‌ها در نظر داریم که شامل اتصال آن‌ها به فیبر نوری و تهیه زیرساخت‌های لازم است که صبح امروز در جلسه‌ای این موضوع را پیگیری کردیم و شرکت مخابرات ایران تا هفته آینده جزئیات آن را اعلام خواهد کرد و تلاش خواهد شد، نیازمندی‌های دانشگاه‌ها برای این سامانه‌های آموزشی فراهم شود. با این چارچوب بسته حمایتی دولت در بحث آموزش مجازی برای دانشجویان و دانش آموزان کامل می‌شود.

آذری جهرمی درباره حوزه‌های علمیه هم گفت: طلاب تماس‌های زیادی با وزارت ارتباطات داشته‌اند و ما مکاتبه‌ای با آقای اعرافی داشتیم و درخواست کرده‌ایم که اطلاعات را به ما بدهند و همان تسهیلاتی که برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است، برای اساتید حوزه‌های علمیه و طلاب نیز لحاظ خواهیم کرد.

وی افزود: سامانه‌ای که امروز در سایت وزارت ارتباطات باز شد، قابلیت ثبت سامانه‌های آموزش مجازی حوزه‌های علمیه را هم دارد که رایگان است و در خصوص اساتید حوزه هم متناسب با همان ساختاری که برای اساتید دانشگاه در نظر گرفتیم بسته‌های ویژه‌ای داریم که به محض دریافت اطلاعات از حوزه‌های علمیه، اقدامات لازم خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این امکان با مشارکت اپراتورهای مخابراتی بر اساس اطلاعات دریافتی از متولیان امر آموزش فراهم شده است. بررسی فهرست سامانه‌های آموزشی اعلام‌شده برای اعمال تعرفه رایگان، از طریق این لینک امکان‌پذیر است. همچنین برای مراکز آموزشی که مشخصات آنها در سامانه مذکور درج نشده، امکان ثبت‌نام و درج اطلاعات توسط مدیر فناوری آن مرکز، در آدرس مذکور تا  ۳۰ مهرماه، میسر است. 


کد مطلب: 62587

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62587/لیست-سایت-های-رایگان-آموزش-مجازی-دانشجویان

ايتنا
  https://www.itna.ir