کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاسخ مسئولان سامانه اِمتا به انتقادات

سايت خبری ايتنا , 13 مهر 1399 ساعت 16:50

ایتنا - پس از واكنش‌های متعدد و انتقادی از سوی برخی كسب‌ و كارها و تشكل‌های صنفی نسبت به سامانه اِمتا، مسئولان سامانه اِمتا ضمن تشریح نحوه کارکرد این سامانه، به برخی موارد مهم آن پاسخ داده‌‌اند.



پس از ابلاغیه اخیر معاونت دادستانی كل كشور در امور فضای مجازی مبنی بر الزام سكوهای آگهی خودرو و مسكن به احراز هویت آگهی ‌دهندگان خود از ابتدای مهرماه سال جاری، واكنش‌های متعدد و بعضاً انتقادی از سوی برخی كسب‌ و كارها و تشكل‌های صنفی مربوطه نسبت به این تصمیم صورت پذیرفت.
به گزارش ایتنا حال پس از گذشت چند روز از طرح این مباحث، مسئولان سامانه اِمتا ضمن تشریح نحوه کارکرد این سامانه، به برخی موارد مهم آن پاسخ داده‌‌اند.

1- ارائه API از سوی سامانه اِمتا بر اساس استانداردهای روز دنیا
این سامانه به صورت API در اختیار كسب ‌و كارها قرار می‌گیرد. با توجه به اینكه مرحله اول و اصلی احراز هویت در فضای مجازی، شناسایی(ثبت‌نام) غیرحضوری كاربران است و در فرآیند این شناسایی، اطلاعات مهم هویتی كاربران اخذ می‌گردد، لذا كمیسیون عالی امنیت فضای مجازی ذیل شورای عالی فضای مجازی راه‌اندازی این سامانه را با شرط صیانت از داده‌های كاربران به تصویب رسانده است.
لازم به ذكر است، یكی از اهداف اصلی تدوین و ابلاغ سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی كه برخی منتقدان به استناد آن به سامانه اِمتا ایراد وارد نموده‌اند نیز لزوم صیانت از داده‌های كاربران در فضای مجازی است، بنابراین فرآیند شناسایی و احراز کاربران می‌بایست در بستر این سامانه طی شود. ابزار احراز هویت گوگل (Login With Google Account)  که مورد استفاده بسیاری از پلتفرم ‌ها و كاربران ایرانی است نیز به همین شیوه است.

2- فرآیند ساده و کوتاه احراز هویت از طریق اِمتا
نقطه قوت شیوه احراز هویت اِمتا نسبت به شیوه پیشنهادی برخی منتقدان، فرآیند ساده و كوتاه آن است، به این شكل كه كاربر فقط یك مرتبه شناسایی می‌شود و در دفعات بعدی تنها با نام کاربری(شماره موبایل) و رمز عبور یکتای خود احراز می‌گردد. در نظر بگیرید چندین هزار کسب ‌و کار وجود دارد و با شیوه پیشنهادی هر یک برای احراز هویت کاربر خود می‌بایست فرآیند شناسایی را طی کند که این فرآیند به مراتب طولانی‌تر است و حجم ترافیکی و بار مالی پیامکی زیادی را به سامانه مربوطه و کسب‌ و کارها تحمیل می‌کند و تجربه کاربری نامناسبی نیز دارد. با توجه به اینکه شیوه مذکور تاکنون عملیاتی نگردیده، لذا تبعات منفی آن آگاهانه یا ناآگاهانه در نظر گرفته نشده است.
لازم به ذكر است، در حال حاضر فرآیند شناسایی بیش از هشت میلیون كاربر در سامانه اِمتا طی شده و این كاربران تنها با وارد نمودن شماره موبایل و رمز عبور خود برای كسب‌ و كارها احراز هویت می‌گردند.

3- كارنامه اِمتا در تجربه احراز هویت متقاضیان طرح فروش فوق‌العاده خودرو
برخلاف اظهارات برخی افراد در این زمینه، یكی دیگر از نقاط قوت سامانه اِمتا، تجربه بسیار موفق این سامانه در احراز متقاضیان طرح فروش فوق‌العاده خودرو می‌باشد به گونه‌ای كه در مدت 10 روز، بیش از هفت میلیون كاربر شناسایی و احراز هویت گردیدند و ركورد كم‌نظیر احراز هویت بیش از یك میلیون كاربر در یك روز با حجم بالای ترافیكی و استعلام همزمان از سه دستگاه مختلف و هدایت كاربران به سامانه ‌های دو خودروساز ثبت گردید. با توجه به اینكه كمیته خودرو در این طرح متقاضیان را ملزم به احراز كارت بانكی متعلق به خود از طریق سامانه اِمتا كرده بود و این وب‌سرویس از سوی ارائه ‎‌دهنده آن به ‌روز و كامل نگردیده بود، لذا برخی كاربران را با مشكل مواجه كرد.
همچنین برخی اظهارات مبنی بر عدم شناسایی سیم‌كارت‌های اعتباری از سوی سامانه اِمتا نیز به كلی نادرست است. این سامانه تطابق شماره موبایل كاربران با كد ملی آنها را از طریق سرویس شاهكار كه یكی از ابزارهای شناسایی و احراز هویت است انجام می ‌دهد و این سرویس تمامی سیم‌كارت‌های كشور اعم از دائمی و اعتباری را پوشش می‌دهد.

4- تجربه کاربری امتا در سكوهای آگهی و عدم هدایت آنها به شبکه‌های اجتماعی خارجی
بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به ساختار، ویژگی‌ها و كاركردهای سكوهای آگهی، هیچ یك از پلتفرم‌ها و شبكه‌های اجتماعی خارجی قابلیت‌های كاربردی در این خصوص را ندارند و از طرفی صرفاً كاربرانی ریزش می‌كنند كه به قصد انجام اقدامات سوداگرانه و خلافكارانه در این بسترها فعالیت می‌كنند.
قابل توجه تحلیلگران اینکه، یكی از عللی كه كاربران به سمت شبكه‌های اجتماعی خارجی هدایت می‌شوند استعلام قیمت برخی كالاهاست كه از سكوهای آگهی حذف شده است، كه در این خصوص نظر كارشناسی مركز توسعه تجارت الكترونیكی نیز عدم حذف قیمت‌هاست و در صورتی كه این سكوها دستورالعمل ابلاغی از سوی كمیته عالی نظارت بر كسب ‌و كارهای مجازی در شهریورماه سال گذشته را كه یكی از بندهای مهم آن الزام احراز هویت آگهی‌ دهندگان است را رعایت می‌كردند، قیمت‌های خودرو و مسكن از این سكوها حذف نمی‌گردید.

در پایان لازم به ذكر است، در تحلیل‌های كارشناسی باید تمامی جوانب یك تصمیم مورد بررسی قرار گیرد. بدون تردید یكی از ذینفعان اصلی این تصمیم، مردم و مصرف‌ كنندكان حوزه تجارت الكترونیكی كشور هستند كه در تحلیل‌ها به آن توجه لازم نشده است.
مركز توسعه تجارت الكترونیكی به استناد قانون تجارت الكترونیكی و وظایف محوله به موجب اساسنامه خود، به همان اندازه كه مسئولیت حمایت از كسب‌ و كارهای اینترنتی و توسعه تجارت الكترونیكی را بر عهده دارد، مسئول صیانت از حقوق مصرف ‌كنندكان این حوزه نیز می‌باشد، لذا در سیاستگذاری‌ها و ارائه خدمات همواره سعی نموده است تمامی جوانب امر را در نظر بگیرد. به طور مثال، این مركز در همین زمینه در دو مرحله(آذرماه سال گذشته و مردادماه سال جاری) با نمایندگان سكوهای ‌آگهی و اتحادیه كشوری كسب‌ و كارهای فضای مجازی طی جلسات رسمی در خصوص اجرای احراز هویت كاربران با مدل فعلی سامانه اِمتا به توافق رسید و اصلاحات مربوطه را نیز بر روی سامانه اعمال نمود ولی سكوهای مذكور هیچ اقدام عملی نسبت به اتصال به این سامانه حتی در محیط تستی نیز ننمودند.
 


کد مطلب: 62560

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62560/پاسخ-مسئولان-سامانه-ا-متا-انتقادات

ايتنا
  https://www.itna.ir