۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۰

دلیل غیر قابل سکونت بودن فعلی زهره احتمالا مشتری بوده است

ایتنا - حرکت مشتری ممکن است زهره را در مسیری قرار داده باشد که به سیاره نامساعدی تبدیل شود که امروز می‌شناسیم.
دلیل غیر قابل سکونت بودن فعلی زهره احتمالا مشتری بوده است
دانشمندان بر این باورند که مشتری (برجیس) ممکن است موجب شده که اینک زهره (ناهید) روزگار خوشی نداشته باشد. پژوهشگران می‌گویند که مشتری باعث شده زهره امروز قابل سکونت نباشد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، یک مطالعه جدید اثر بی‌ثبات‌کننده این سیاره غولپیکر گازی را مورد اشاره قرار داده است. اگر مشتری مدار خود به دور خورشید را تغییر نداده بود، زهره احتمالا جهنم سوزان و بی‌آب امروز نمی‌شد.  
 
مشنری یک سیاره عظیم است که دو و نیم برابر جرم تمام سیاره‌های دیگر منظومه شمسی با هم است. مشتری در ابتدای شکلگیریش به خاطر اندرکنشها با دیسکی که این سیاره‌ها و همچنین سیاره‌های غولپیکر دیگر در منظومه خورشیدی ما شکل داده بودند به خورشید نزدیک و سپس از آن دور شد.
 
مشاهداتی که پژوهشگران در دیگر منظومه‌های سیاره‌ای داشته‌اند نشان می‌دهد که مهاجرت سیاره‌های غولپیکر مشابه اندکی پس از شکلگیری آنها محتمل هستند. دانشمندان سیاره‌هایی را زیر نظر می‌گیرند که فاقد آب مایعی هستند و قادر به میزبانی از حیات به صورتی که ما آن را می‌شناسیم نیستند. پژوهشگران بر این باورند که زهره ممکن است بنا بر برخی دلایل دیگری بخشی از آب خود را از دست داده باشد. با این وجود، حرکت مشتری ممکن است زهره را در مسیری قرار داده باشد که به سیاره نامساعدی تبدیل شود که امروز می‌شناسیم.
 

ستاره‌شناسی به نام استیفن کین می‌گوید که یک چیز جالب درباره زهره این است که مدار آن تقریبا دایره‌ای است. یکی از چیزهایی که وی در این مطالعه در صدد کنکاش درباره آنها بود این بود که آیا این سیاره همیشه مداری دایره‌ای داشته و، اگر اینطور نبوده، دلایل تغییر مدار آن چه بوده است. برای پاسخ دادن به این پرسش او منظومه شمسی را در ابتدای شکلگیری آن در مقاطع مختلف زمانی را مدلسازی کرد تا ببیند آنها کشش آنها بر یکدیگر در جهات مختلف چگونه است.
 
مدل کین نشان می‌دهد که وقتی مشتری حدود یک میلیارد سال پیش به خورشید نزدیکتر بود، زهره احتمالا دارای انحراف از مرکز 0.3 بود، در حالی که اکنون این عدد 0.006 است. از اینرو در آن زمان احتمال قابل سکونت بودن آن به مراتب بالاتر بود.
 
کد مطلب: 62558
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام