کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نتایج یک مطالعه،

استفاده از عینک می‌تواند به طرز چشمگیری ریسک آلودگی به کووید-19 را کاهش دهد

سايت خبری ايتنا , 5 مهر 1399 ساعت 6:10

ایتنا - جمعا 276 بیمار در این مطالعه گنجانده شدند، که تنها 16 نفرشان به مدت بیش از 8 ساعت عینک زده بودند.


اگرچه دهان و بینی بیشترین توجهات را به خود جلب کرده‌اند، ولی ویروس SARS-CoV-2 از طریق چشم‌ها نیز قادر به انتقال به افراد است، و از اینرو مهم است که افراد پیش از لمس چشم‌هایشان دستهایشان را بشویند. با این حال، لمس تنها راه انتقال نیست، چرا که همچنین ممکن است ریزقطرات پتانسیلی برای عبور از طریق هوا به افراد آلوده‌نشده داشته باشند. یک مطالعه جدید که بر بیماران کووید-19 در چین متمرکز بود رابطه‌ای را بین استفاده روزمره از عینک و سطوح به مراتب پایینتر آلودگی در مقایسه با بیمارانی یافت که عینک استفاده نمی‌کند.
 
به گزارش ایتنا به نقل از اسلش‌گیر، این مطالعه که اخیرا در نشریه JAMA Opthalmology منتشر شده است، دربرگیرنده اطلاعاتی درباره بیماران کووید-19 بود که بیمارستان Suizhou Zengdu در چین بستری بودند. در مورد این مطالعه خاص، این محققان استفاده روزمره از عینک را به معنای حداقل روزی هشت ساعت استفاده از عینک تعریف کردند.  
 
تعداد بیماران آلوده شده در داده‌هایی که با این معیارها تطابق داشتند اندک بود. جمعا 276 بیمار در این مطالعه گنجانده شدند، که اندکی بیش از نیمی از آنها مرد بودند، و تنها 16 نفرشان به مدت بیش از 8 ساعت عینک زده بودند.

  



این پژوهشگران دریافتند که در حالی که 31.5 درصد از جمعیت محلی در آن منطقه از چین از عینک استفاده می‌کردند، تنها 5.8 درصد از حدود 300 بیمار در این گروه قرار گرفتند، که نشانگر تفاوتی چشمگیر در میزان آلودگی بین کسانی که از عینک استفاده می‌کردند و کسانی که استفاده نمی‌کردند بود. این نخستین مطالعه‌ای است که رابطه بالقوه بین استفاده از عینک و کاهش ریسک آلودگی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
 
اگرچه این مطالعه نمی‌تواند مشخص کند که آیا استفاده از عینک فاکتور نهایی بوده که منجر به تعداد به مراتب کمتر آلودگی شده است یا نه، ولی رابطه بین این دو امیدوارکننده است. عینک اساسا به عنوان نوعی از محافظ چشم عمل می‌کند که می‌تواند مانع از نشستن مستقیم ریزقطرات بر روی چشم افراد شود. این یافته‌ها گویای آن هستند که استفاده از عینک‌های حفاظتی می‌تواند ریسک ابتلا به کووید-19 را کاهش دهد.
 


کد مطلب: 62449

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62449/استفاده-عینک-می-تواند-طرز-چشمگیری-ریسک-آلودگی-کووید-19-کاهش-دهد

ايتنا
  https://www.itna.ir