۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۷

هزینه اینترنت آزاد چگونه محاسبه می‌شود؟

ایتنا - باوجود بالا بودن تعرفه اینترنت آزاد، در بسته‌های اینترنتی هزینه هر گیگابایت حدود ۳۰۰۰ تومان است، اما اگر مشترکی بسته اینترنتی خریداری نکند و به صورت آزاد از اینترنت همراه خود استفاده کند، در هزینه‌های سیم‌کارتش اختلاف قیمت بسیاری به وجود می‌آید.
هزینه اینترنت آزاد چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از مشکلات کاربران تلفن‌های همراه که بار مالی زیادی به آنها تحمیل می‌کند، قطع نشدن اینترنت همراه بعد از تمام شدن بسته‌های اینترنتی و مصرف اینترنت به نرخ آزاد است، از این رو امکان غیرفعال‌سازی مصرف اینترنت با تعرفه آزاد فراهم شده و محاسبه اینترنت با نرخ آزاد بدون اطلاع مشترک نیز خلاف قانون است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه خود در سال ۱۳۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه را برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۰.۶ ریال تعیین کرد تا هزینه هر گیگابایت اینترنت آزاد در سیم‌کارت دایمی حدود ۴۲ هزار تومان و در سیم‌کارت اعتباری حدود ۶۳ هزار تومان محاسبه ‌شود.

مشترکان اپراتورهای مختلف اگر از اینترنت آزاد دیتای خود استفاده کرده باشند، درمی‌یابند که این استفاده اصلا مقرون به صرفه نیست. اپراتورها در کنار تعرفه‌های عادی اینترنت، اجازه‌ ارائه‌ طرح‌های تشویقی هم دارند که قیمت آن‌ها کمتر از کف تعرفه عادی اپراتور تعریف شده است. باوجود بالا بودن تعرفه اینترنت آزاد، در بسته‌های اینترنتی هزینه هر گیگابایت حدود ۳۰۰۰ تومان است، اما اگر مشترکی بسته اینترنتی خریداری نکند و به صورت آزاد از اینترنت همراه خود استفاده کند، در هزینه‌های سیم‌کارتش اختلاف قیمت بسیاری به وجود می‌آید.

اکثر مشترکان تلفن همراه، از بسته‌های تشویقی اینترنت اپراتورهای همراه استفاده می‌کنند، اما با تمام شدن این بسته‌ها، اینترنت با تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد که در مقایسه با بسته‌های تعریف‌شده در اپراتورها برای کاربران مقرون‌به‌صرفه نیست. به همین دلیل، آگاهی از زمان اتمام بسته اینترنتی اهمیت زیادی دارد. از طرفی به دلیل شکایت‌های متوالی کاربران از اپراتورهای تلفن همراه، رگولاتوری امکانی را فراهم کرده است تا مشترکان این اپراتورها بتوانند مصرف اینترنت با تعرفه آزاد را غیرفعال کنند.

 نحوه غیرفعال کردن مصرف اینترنت آزاد پس از اتمام بسته اینترنت، برای مشترکان همراه اول با شماره‌گیری کد دستوری #۱۱۳*۱۰۰* و برای مشترکان ایرانسل با شماره‌گیری کد دستوری #۳*۲*۳*۵۵۵* است.

در این راستا و به نقل از خانه ملت، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به‌تازگی درباره مصرف غیرمتعارف اینترنت مشترکان گفته است: این بحث مهمی است که کاربران گاهی احساس می‌کنند بسته‌های اینترنت آن‌ها زودتر از موعد تمام می‌شود و اینترنت آن‌ها بدون اینکه مطلع شوند، با نرخ آزاد محاسبه می‌‎شود. این مسئله جزو حقوق مصرف‌کنندگان است و ما موظف هستیم با اپراتورهایی که حقوق مصرف‌کننده را محترم نمی‌شمارند، برخورد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان تنظیم مقررات در این رابطه به اپراتورها تذکر داده و اعلام کرده است که با این پدیده برخورد خواهد شد؛ اگر شهروندانی با این پدیده مواجه هستند که بسته آن‌ها تمام شده و اطلاع‌رسانی کافی صورت نگرفته و قبض‌های نجومی برای آن‌ها آمده است، با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند؛ قطعا با این پدیده برخورد جدی می‌شود.
کد مطلب: 62436
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام