۰
plusresetminus
جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۰۰
نتیجه یک مطالعه تحت هدایت ناسا درباره ذوب یخ‌ها

یک پیش‌بینی هولناک درباره بالا آمدن سطح دریاها

ایتنا - حتی در صورتی که ما همین الان هم تغییراتی را به اجرا در آوریم، تا سال 2100 سطح دریاها حدود یک چهارم اینچ (6.35 سانتیمتر) افزایش خواهد یافت.
یک پیش‌بینی هولناک درباره بالا آمدن سطح دریاها
دانشمندان با استفاده از داده‌های ناسا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که انتشار بی‌رویه گازهای گلخانه‌ای می‌تواند منتج به افزایش بیش از 15 اینچی سطح دریاها شود، و از این‌رو هشداری جدی درباره ذوب ورقه‌های یخی صادر کردند. این افزایش قابل توجه می‌تواند منجر به سیل‌های عظیم در مناطق ساحلی در نقاط مختلف جهان شود، و یک واکنش زنجیره‌ای مساله‌ساز از رویدادها را در پی داشته باشد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، گرم شدن زمین تاکنون به عنوان عامل فعلی ذوب یخها و افزایش سطوح آب دریاها شناخته شده است. با این حال، بر پایه پروژه مقایسه بینابینی مدل ورقه یخی (ISMIP6)، که تحت هدایت مرکز پرواز فضایی گودارد در گرینبلت در مریلند آمریکا به اجرا در آمده است، ذوب بیشتری در آینده رخ می‌دهد.
 
در این پروژه بیش از 60 متخصص در زمینه‌های تحقیقات یخ، اقیانوس و جوی (از 36 موسسه بین‌المللی مختلف از نقاط مختلف جهان) گرد هم آمدند تا بررسی کنند چه اتفاقی می‌افتد اگر ورقه‌های یخی گرینلند و قطب جنوب ذوب شوند. نتایج این دو مطالعه، که در ژورنال Cryosphere منتشر شده، منتهی به این جمع‌بندی ناخوشایند شده است.

 

آنها به این نتیجه‌گیری رسیدند که تا سال 2100، و در صورتی که انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطوح کنونیش باقی بمانند، مجموع ذوب ورقه یخی می‌تواند منجر به افزایش بیش از 15 اینچی (حدود 38 سانتیمتری) سطح دریاهای دنیا شود. تصور بر آن است که ذوب ورقه‌های یخی مذکور حدود یک سوم از مجموع افزایش سطح دریاهای جهان را به خود اختصاص دهد. مطالعات قبلی گویای آن بوده‌اند که حتی در صورتی که ما همین الان هم تغییراتی را به اجرا در آوریم، تا سال 2100 سطح دریاها حدود یک چهارم اینچ (6.35 سانتیمتر) افزایش خواهد یافت.
 
آنچه باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت می‌شود این واقعیت است که تغییرات و نرخ ذوبها در تمام نواحی یکسان نیستند. برخی از مناطق به اقیانوسهای گرمتر و تفاوتها در جریانها حساس‌تر هستند: به عنوان مثال، بخش دریای آموندسن در بخش غربی قطب جنوب، و ویلکسلند در بخش شرقی قطب جنوب به عنوان آسیب‌پذیرترین بخش‌ها در قبال تغییرات در این شبیه‌سازی‌ها ذکر شده‌اند.
 
هلن سروسی، دانشمند یخ در لابراتوار پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیای جنوبی، و مدیر بخش مدلسازی ورقه یخ قطب جنوب، توضیح می‌دهد که «با این نتایج ما می‌توانیم تلاشهایمان را در جهت درستی متمرکز نموده و بدانیم که برای تداوم بهبود پیش‌بینی‌ها و طرحها باید بر روی چه چیزی کار شود».
 
 
کد مطلب: 62411
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام