۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۳۰

دیتاسنترهای زیرآبی مایکروسافت پایایی و کاربردی بودن خود را به اثبات رساندند

ایتنا - دمای خنک‌تر مداوم زیر آب این امکان را فراهم می‌آورد تا طراحی دیتاسنترها بر اساس نیاز کمتر به برق باشد.
دیتاسنترهای زیرآبی مایکروسافت پایایی و کاربردی بودن خود را به اثبات رساندند
وقتی مایکروسافت برای نخستین بار اعلام کرد که قصد دارد دیتاسنترهایش را زیر آب قرار دهد، چنین ایده‌ای نامانوس به نظر می‌رسید.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، مایکروسافت اطلاعاتی جدیدی درباره دیتاسنتر زیرآبیش در جزایر شمالی اسکاتلند که درون یک محفظه ضدآب به اندازه یک کانتینتر کشتی قرار داده شده منتشر کرده است؛ این دیتاسنتر از زمان استقرارش در این محل در بهار 2018 در عمق حدود 35 متری قرار داشته است. در طی دو سال اخیر، تیم مایکروسافت مشغول تست و پایش عملکرد و پایایی این دیتاسنتر بوده است.
 
در تابستان امسال، مایکروسافت از متخصصان دریایی خواست تا این دیتاسنتر را، که لایه‌ای از جلبکها، صدفها، و شقایقهای دریایی آن را احاطه کرده بودند، از آب خارج کنند. این بازیابی فاز پایانی یک تلاش نهایی یک تلاش چندلایه برای اثبات مفهوم دیتاسنترهای زیرآبی از جنبه لجستیکی، محیط زیستی، و اقتصادی امکانپذیر بودن خود را اثبات کرد. این پروژه به صورت فرضیه‌ای شروع شد مبنی بر اینکه یک کانتینر درزگیری‌شده در کف اقیانوسی می‌تواند پایایی یک دیستانتر را افزایش دهد.
 
دیستانترهای قرار گرفته در ساختمان‌های مرسوم روی زمین در معرض نوسانات ناشی از دما، ارتعاشات، و اثرات منفی حاصل از تعویض قطعات شکسته و نوسانات دمایی هستند. دیتاسنترهای معمول نیاز زیادی به برق برای خنک نگه داشته این ناحیه و تداوم قابل اتکای فعالیت سیستم‌های کامپیوتری دارند.

 

دیتاسنترهای زیرآبی اتکاپذیری خود را به اثبات رسانده‌اند و گفته می‌شود که باعث آغاز گفتگوهایی با یک تیم مایکروسافت آژور شده‌اند که به دنبال این است که به نیازهای مشتریان برای استقرار و عملیاتی کردن دیتاسنترهای حیاتی در نقاط مختلف جهان سرویس‌دهی کند. مایکروسافت خاطرنشان نموده است که بیش از نیمی از جمعیت جهان حداکثر حدود 200 کیلومتر با ساحل فاصله دارند و قرار دادن دیتاسنترهای زیرآبی در نزدیک شهرهای ساحلی این امکان را فراهم می‌آورد که دیتا فاصله کوتاهی را طی نماید که این منجر به سریع‌تر و نرم‌تر شدن پلی‌بک ویدئو، مرور وب، و گیمینگ می‌شود.
 
دمای خنک‌تر مداوم زیر آب همچنین این امکان را فراهم می‌آورد تا طراحی دیتاسنترها بر اساس نیاز کمتر به برق باشد. این دیتاسنترها از یک سیستم لوله‌کشی تبادل حرارتی مشابه با آنچه در زیردریایی‌ها استفاده می‌شود استفاده می‌کنند. پرسنل مایکروسافت همچنین گفته‌اند که از دیدن وضعیت این دیتاسنتر در زمانی که از ته اقیانوس بیرون کشیده شد شگفت‌زده شدند. دیتاسنتر، با وجود محصور شدن در «تفاله‌های دریایی»، فاقد حیات دریایی سخت‌شده در دیواره خود بود. نمونه‌های محیط درون کانتینر، که با نیتروژن خشک پر شده بود، در کنار اجزاء، سرورهای خراب شده، و کابل‌های مربوطه به لابراتوار ارسال شدند.
 
 
کد مطلب: 62395
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام