کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تکنولوژی شارژ سریع (fast charge) چیست؟

29 شهريور 1399 ساعت 13:06

به نظر می رسد که اهمیت شارژ سریع دستگاه های موبایل، بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنیم و این نتیجه را می توان از وجود فروشندگان زیادی در حوزه شارژر ها و دیگر قطعات موبایل دریافت.


---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



در حال حاضر یکی از مهمترین موارد ایجاد کننده رقابت بین تولیدکنندگان دستگاه های موبایل، قابلیت شارژ سریع است. مدت هاست که این رقابت در جریان است و چند تولید کننده این روند را ادامه داده اند، گرچه برنده ی نهایی مشخص نشده است. واقعا کدام یک از برندها و قابلیت های مختلف شارژ سریع بهتر عمل کرده اند؟ Dash Charge ،SuperCharge ،Quick Charge ،Pump Express و … .

بهتر است این قضیه را به صورت شفاف و قابل درک برای شما شرح دهیم.
تأثیر انقلاب موبایل در توسعه فناوری را می توان به وضوح از طریق تاریخچه استاندارد کابل شارژ مشاهده کرد که وظیفه اصلی آن انتقال داده ها بوده و باعث ایجاد اولین پیشرفت های مربوط به این جنبه شده است. نسلهای جدید USB به طور قابل توجهی سرعت انتقال داده ها را بهبود بخشیده و برای سالهای زیادی کاملاً راضی کننده بوده اند.
البته همانگونه که شاهد هستید برای استفاده کنندگان از دستگاه های موبایل، مزایای انتقال سریع داده USB 3.0 و یا نسخه سریع 3.2 (حتی 2500 مگابایت بر ثانیه) نیز خیلی اهمیت قابل توجهی ندارد. وجود روش های بیشتر و پیشرفته تری برای اتصال و انتقال بی سیم داده ها باعث شده است که کابل USB برای ما فقط یک وظیفه مهم داشته باشد؛ شارژ تلفن های همراه! و اهمیت سرعت انجام این وظیفه هر روز بیشتر می شود.
 

شارژ سریع در اولویت است


انقلاب تلفن های هوشمند، رابطه ما با تلفن همراه را کاملاً تغییر داده است. مدت ها پیش استفاده از آن فقط برای برقراری ارتباط بوده و در طول زمان، نقش دوربین، مسیر یابی، پرداخت های آنلاین و آفلاین و به صورت کلی فعالیت های یک کامپیوتر را بر عهده گرفته است.
رابطه ما با دستگاه های موبایل به حدی نزدیک شده که در اغلب موارد، ما به آنلاین بودن 24 ساعته دستگاه های خود نیاز داریم و این مسئله مشکلاتی نیز ایجاد کرده است؛ مانند اعتیاد به شبکه های اجتماعی و در طول آن، افزایش شدید اهمیت عمر باتری  و سرعت شارژ آن.
اهمیت این مسئله بسیار زیاد است و کاربران به این قابلیت هر روز بیشتر از دیروز اهمیت می دهند. تولید کنندگان و مهندسان طراحی شارژرها نیز به صورت دائم در حال طراحی و تولید سریع ترین شارژر ها هستند که باعث ایجاد یک رقابت بسیار داغ و پویا بین این شرکت ها می شود.
در حال حاظر USB-C آخرین نسخه USB است که تا حد زیادی بالاترین توان شارژ سریع و انتقال داده از لپ تاپ را برای کاربران فراهم می کند. آخرین فن آوری های شارژ سریع مانند Power Delivery، ارتباط تنگاتنگی با این نوع تکنولوژی ها دارند.
 
 

فناوری های شارژ سریع


در مسیر بهبود قابلیت شارژ سریع (fast charge)، تولید کنندگان موارد متنوعی را به بازار عرضه کرده اند.

1- شارژ باتری USB
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، هنگام ایجاد استاندارد USB، وظیفه آن عمدتا برای انتقال داده بوده و مدت زمان شارژ باتری جزء اولویت های آن نبوده است. پارامترهای اصلی  A0.5 با  V5 پیش فرض (W 2.5) بوده اند. پیشرفت فناوری طی سالهای بعد به ناچار به سمت دستگاه های موبایل پیش رفته، بنابراین شارژ سریع اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بهبود شارژ سریع باتری موبایل از طریق USB در سال 2007 ارائه شد و میزان شارژ را به 1.5 آمپر (7.5 وات) افزایش داد.

2- شارژ سریع کوالکام (Qualcomm)
یکی از محبوب ترین فناوری شارژ سریع که تا کنون تولید شده است؛ کوالکام می باشد. این سیستم برای گوشی هایی طراحی شده است که دارای یکی از پردازنده های کوالکاما از سری اسنپدراگون هستند، اما می تواند با برخی از دستگاه ها نیز سازگار شود.
شارژ سریع کوالکام (Qualcomm Quick Charge) در سال 2013 شروع به کار کرد و پارامترهای آن V / 2A5 یا W10 می باشد. نسخه 2.0 از قبل اجازه شارژ با ولتاژ 9 ولت و 12 ولت، با حداکثر توان 18 وات را داده است. در مرحله بعدی این فناوری امکان شارژ از 3.6 ولت تا 20 ولت، در فواصل 20 میلی ولت معرفی شد. این امر امکان تنظیم دقیق تر پارامترهای بهینه شارژ سریع را فراهم می کند.

3- انتقال نیرو (PowerDelivery)
این فناوری شارژ سریع در سال 2012 راه اندازی شد و به منظور امکان شارژ سریع از طریق USB، نیاز به انرژی بسیار بیشتر - حتی 100 وات – خواهد داشت. البته هدف نهایی استاندارد سازی کامل فن آوری شارژ است؛ تا بتوانیم از یک منبع تغذیه برای همه دستگاه های تلفن همراه استفاده کنیم. به نظر می رسد که این هدف به زودی محقق خواهد شد، همانطور که افزایش تعداد لپ تاپ ها و تلفن های هوشمند با این سیستم، مشاهده می شود.
Power Delivery 1.0 می تواند در سه ولتاژ 5 ولت، 12 ولت و 20 ولت شارژ شود. بسته به مشخصات، ما می توانیم درW10،18W ،36W ، 60W وW100 نیز باتری گوشی خود را شارژ کنیم.
نسخه 2.0 در حال حاضر توانایی شارژ با چهار ولتاژ: 5 ولت، 9 ولت، 15 ولت و 20 ولت را دارد، اما جریان می تواند با انعطاف پذیری بیشتری از 0.5 وات به 100 وات تنظیم شود. این نسخه ارتباط نزدیکی با USB-C دارد. نسخه بعدی که با شماره 3.0 مشخص شده است، تغییرات قابل توجهی را ایجاد نکرده است.

4- شارژ سریع اپل (Apple Fast Charge)
این اصطلاح را زیاد در رسانه ها مشاهده کرده اید، اما در واقع اپل فناوری خاصی برای شارژ دستگاه های خود ندارد. جدیدترین مک بوک ها و آیفون ها از Power Delivery استفاده می کنند. مدل های قدیمی از شارژ سریع پشتیبانی نمی کنند و از آیفون 8 این قابلیت به دستگاه ها اضافه شده است.
 

5- شارژ سریع تطبیقی ​​سامسونگ (Samsung Adaptive Fast Charge)
این فناوری که به طور انحصاری در گوشی های سامسونگ استفاده شده، بر همان اصل شارژ سریع کار می کند و جدیدا اغلب تلفن های سامسونگ از قابلیت شارژ سریع (Fast Charge) بهره می برند. این مورد در مورد بسیاری از مدل هایی که پردازنده Snapdragon ندارند نیز صدق می کند.

6- شارژر توربو موتورولا (Motorola TurboPower)
فناوری مورد استفاده در گوشی های هوشمند موتورولا، درست مثل Dash Charge، بر اساس شدت جریان نیرو، سرعت شارژ افزایش می یابد. تولید کننده این شارژر ادعا می کند که دستیابی به A5.7 نیز امکان پذیر است! یعنی 5 ولت قدرت، 28.5 وات انرژی انتقال می دهد. این مقدار برای تلفن های هوشمند بسیار سریع است. متأسفانه، یک مشکل قابل توجه وجود دارد؛ افزایش قابل توجه دما در هنگام شارژ، حتی بیش از 15 درجه سانتیگراد، که برای باتری موبایل می تواند مضر باشد.

7- سوپر شارژ (SuperCharge)
اصطلاح Super Charge مربوط به برند هواوی است و به صورت انحصاری در گوشی های هوشمند هواوی و آنر استفاده می شود. SuperCharge را می توان در ولتاژ 9 یا 5 ولت، با حداکثر قدرت 22.5 وات (4.5 ولت / 5 آمپر) شارژ کرد.
 

به نظر می رسد که اهمیت شارژ سریع دستگاه های موبایل، بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنیم و این نتیجه را می توان از وجود فروشندگان زیادی در حوزه شارژر ها و دیگر قطعات موبایل دریافت. از جمله ی فروشندگان اینترنتی که می توانید به آن اعتماد کنید؛ فروشگاه سورن استور به آدرس sorenstore.com می باشد.
 
 


کد مطلب: 62358

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62358/تکنولوژی-شارژ-سریع-fast-charge-چیست

ايتنا
  https://www.itna.ir