۰
plusresetminus
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۳

تغییر در زمانبندی نخستین پرواز سوپرسونیک رادارگریز X-59 ناسا

ایتنا - غرش‌های صوتی که کنکورد، در زمانی که دیوار صوتی را می‌شکست ایجاد می‌کرد، بیش از حد مجاز بر فراز سرزمین‌های دارای سکنه بود، و از اینرو بیشینه عملکرد این جت به زمانی محدود شد که بر فراز اقیانوس بود.
تغییر در زمانبندی نخستین پرواز سوپرسونیک رادارگریز X-59 ناسا
ناسا نخستین پرواز هواپیمای X-59 Quiet SuperSonic خود را به تعویق انداخت؛ این شرکت تایید کرد که این جت که می‌تواند دیوار صوتی را بشکند در زمان مقرر شده در سال 2021 آماده نخواهد شد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، X-59، که در حال حاضر در مرحله تولید و سرهمبندی است، از طراحی موتور و بدنه فوق پیشرفته‌ای برخوردار خواهد بود که نهایتا می‌تواند یکی از مهم‌ترین مشکلات هواپیمای کنکورد را رفع نماید. کنکورد جت فراصوتی (سوپرسونیکی) بود که به خاطر کاهش چندین ساعته فاصله سفر نیویورک تا لندن شهرت یافت، ولی هرگز به چنین سرعتی در طی فاصله بین کشورهای درون قاره‌ای نرسید. این بدان خاطر بود که غرش‌های صوتی که در زمانی که دیوار صوتی را می‌شکست ایجاد می‌کرد بیش از حد مجاز بر فراز سرزمینهای دارای سکنه بود، و از اینرو بیشینه عملکرد این جت به زمانی محدود شد که بر فراز اقیانوس بود.
 
ناسا و شریکش لاکهید مارتین بر این باورند که در مورد X-59 به ایده‌ای بهتر از کنکورد رسیده‌اند. بال متمایز مثلثی‌شکل و دماغه فوق طولانی آن برای تولید یک موج شوک سوپرسونیک طراحی شده‌اند. این، از نظر تئوریک، بیش از آنکه شبیه صدای سهمگین شکستن دیوار صوتی باشد شبیه یک صدای کوبش آرام است است.
 

اخیرا، موتور توربوفن F414-GE-100 این هواپیما آماده شد، که یک طراحی سفارشی برای X-59 توسط شرکت هوانوردی جنرال الکتریک است. ساخت دم عمودی و دماغه دراز هم در مرکز Skunk Works لاکهید مارتین در پالمید کالیفرنیا انجام می‌شود. با این حال، با وجود این پیشرفت‌ها، ناسا می‌گوید که زمانبندی کلی پروژه تغییر کرده است.
 
نخستین پرواز X-59 به جای سال 2021 به تابستان 2022 موکول شد. تست زمینی عمده باید دوازده ماه پیش از آن آغاز شود، تا طراحی کلی آن مورد تایید قرار بگیرد. بال X-59 نیز باید تمام شود، که ناسا پیش‌بینی کرده است – در کنار ضمیمه کردن آن به خود بدنه هواپیما – در انتهای سال جاری میلادی به انجام برسد.
 
پروازهای اعتبارسنجی آکوستیک برای سال 2023 برنامه‌ریزی شده، و پرواز X-59 بر فراز مناطق مسکونی تا اواخر سال 2024 محتمل نیست. و چون انتظار نمی‌رود که ناسا نتایج پرواز بر روی مناطق مسکونی را تا سال 2027 به اداره هوانوردی فدرال و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) ارائه کند، احتمالا باز هم تعویق در این برنامه رخ خواهد داد.
 
خود ناسا قصد ندارد خودش چنین هواپیماهایی را بسازد، بلکه قصد دارد اطلاعات مربوطه را در اختیار این صنعت قرار دهد با این هدف که بتواند از مدت سفر در سطح ایالات متحده و خارج از آن بکاهد.
 
 
کد مطلب: 62353
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام