کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برنامه ویژه آی‌بی‌ام برای پیروزی در صنعت کامپیوترهای کوانتومی

سايت خبری ايتنا , 31 شهريور 1399 ساعت 14:30

ایتنا- کمپانی آی‌بی‌ام به‌تازگی به‌صورت رسمی اعلام کرد که ابرکامپیوتر کوانتومی 1000 کیوبیتی خود را در سال 2023 روانه بازار خواهد کرد.


کمپانی‌ای‌بی‌ام به‌تازگی به‌صورت رسمی اعلام کرد که ابرکامپیوتر کوانتومی 1000 کیوبیتی خود را در سال 2023 روانه بازار خواهد کرد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از protocol، کمپانی آی‌بی‌ام در روز سه‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2023 اولین کامپیوتر کوانتومی 1000 کیوبیتی جهان را بسازد. این کامپیوتر که با نام Condor شناخته می‌شود به لحاظ عملکرد نسبت به کامپیوترهای مشابه بازار بسیار قوی‌تر است.
 
بااین‌حال آی‌بی‌ام تنها کمپانی‌ای نیست که روی کامپیوترهای کوانتومی کار می‌کند و راه رسیدن به این ابرکامپیوترها بسیار سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. این کمپانی اعلام کرده است که این کامپیوتر تازه اول راه این شرکت است و ساخت ابرکامپیوترهای میلیون کیوبیتی در دستور کار آینده‌این شرکت قرار دارد.
 

 
 
این کامپیوترها که هنوز زمان ساخت مشخصی ندارند می‌توانند موجب پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های متنوع از قبیل کشف دارو یا ابرکامپیوترهای بسیار امن شوند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ماشین‌های میلیون کیوبیتی پیش‌نیاز تحولات انقلابی در زمینه فناوری است.
 
بااین‌حال ای‌بی‌ام حتی دررسیدن به فناوری ساخت کامپیوترهای 1000 کیوبیتی نیز راه دشواری دارد چه برسد به نوع میلیون کیوبیتی آن‌ها. ماشین‌های فعلی این کمپانی 65 کیوبیتی هستند و برنامه این شرکت بر آن است که در سال آینده پردازنده‌های 127 کیوبیتی عرضه کند. همچنین ای‌بی‌ام امیدوار است که بتواند در سال 2022 به عرضه دستگاهی 433 کیوبیتی بپردازد.
 
جالب است بدانید که بیت‌های کوانتومی برخلاف بیت‌های کلاسیک بسیار شکننده هستند و به‌راحتی تولید خطا می‌کنند. کامپیوترهای کوانتومی فعلی برای بررسی محاسبات بیت‌های دیگر خود به کیوبیت‌های بیشتری نیاز دارد و برای هر محاسبه کیوبیت‌های متعددی نیاز است. همین امر هم موجب می‌شود که بسیاری از کمپانی‌های فعال در فضای کوانتومی به دنبال ساخت چنین ماشین‌های بزرگی باشند.
 
رونمایی آی‌بی‌ام از برنامه‌های تولید کامپیوتر 1000 کوانتومی نشان از تلاش بسیار زیاد این کمپانی برای برنده شدن در بازار ابرکامپیوترهای کوانتومی است. این کمپانی چند سال پیش با یک تیم تحقیقاتی ساده وارد این زمینه شد و ممکن است روزی به یکی از غول‌های این بازار تبدیل بشود.
 


کد مطلب: 62343

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62343/برنامه-ویژه-آی-بی-ام-پیروزی-صنعت-کامپیوترهای-کوانتومی

ايتنا
  https://www.itna.ir