۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۹

رگولاتور فضای مجازی؛ طرح مجلس یازدهم برای ایجاد تشکیلات جدید در حوزه فضای مجازی

ایتنا - طرح جدیدی توسط تعدادی از نمایندگان ارائه شده که مطابق آن، باید نقش وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی و نیز مجلس باید در حوزه فضای مجازی مشخص شود.
رگولاتور فضای مجازی؛ طرح مجلس یازدهم برای ایجاد تشکیلات جدید در حوزه فضای مجازی

به گزارش ایتنا بعد از آنکه طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در اوایل شهریورماه جاری با امضای حدود 40 نماینده مجلس یازدهم اعلام وصول شد، به تازگی نیز ۷۰ نماینده مجلس، طرح «حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» را امضا کردند.

خبرگزاری مهر، انگیزه این اقدام را «برگزار نشدن به موقع جلسات شورای عالی فضای مجازی، عدم ساماندهی این فضا، مشکلات مربوط به شبکه‌های اجتماعی و نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات شبکه ملی اطلاعات» می‌nاند که نمایندگان مجلس یازدهم را بر آن داشته تا فضای مجازی کشور را زیر ذره‌بین قرار داده و ساماندهی این فضا را در اولویت بگذارند.

به گزارش ایتنا طرح مزبور با عنوان «حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات»» مطرح شده است.

در بند دلایل توجیهی طرح مزبور، عنوان شده: «بر اساس نظر کارشناسان و فعالان این بخش، بیشترین تهدید و ضعف کشور در حوزه خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی نظیر موتور جست‌وجو، پیام‌رسان، شبکه اجتماعی و … است. تسریع در پیاده‌سازی دولت الکترونیک و حرکت به سمت دولت هوشمند، کاهش آسیب پذیری مردم در استفاده از خدمات فضای مجازی و تقویت توان بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی، توسعه و توسعه اقتصاد دیجیتال با استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی از مهمترین اهدافی است که باید با توسعه خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر سیاست‌های کلان مصوب شورای عالی فضای مجازی محقق شود.»

توضیحات این طرح از سوی طراح آن
مجتبی رضاخواه طراح طرح به خبرگزاری مهر گفته: متاسفانه قانون جرایم رایانه‌ای که سال ۸۸ تصویب شده قانون جامعی نیست و برای حمایت از کسب و کارهای بومی ظرفیت لازم را ندارد. حتی برخی سوءبرداشت‌های بی‌ضابطه باعث فیلترینگ کسب و کارها و ضربه به آنها شده است. به همین دلیل طرحی که پیشنهاد شده در درجه اول برای حمایت از پلتفرم‌های پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات است و نباید موضوع محدود به پیام‌رسان باشد. از سوی دیگر حمایت قضایی و قانونی از پلتفرم‌های داخلی و ممانعت از فیلترینگ سلیقه‌ای از مهم‌ترین کارهایی است که مطابق این طرح، باید صورت گیرد.
وی با بیان اینکه تضمین فضای رقابتی بین پلتفرم‌های پرکاربرد خارجی با نمونه‌های بومی و در عین حال حمایت هوشمندانه از آنها لازم است، گفت: با فیلترینگ خارجی‌ها، کسب و کارهای بومی‌ها نه تنها رشد نمی‌کنند بلکه کاربران را هم در مقابل پلتفرم‌های داخلی قرار می‌دهیم.
رضاخواه گفت: آنچه باید اولویت باشد توسعه اقتصاد دیجیتال با استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی است. نگاه سلبی و صرفاً مبتنی بر چالش‌های فرهنگی و در نظر نگرفتن ابعاد اقتصادی وابستگی زندگی روزمره مردم به پلتفرم‌های پرکاربرد ما را به جایی نمی‌رساند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: کارشناسان و مسئولین مختلف به ویژه دبیر شورای عالی فضای مجازی مکرراً از نبود ضمانت اجرا برای مصوبات این شورا و وجود نهادهای موازی در تصمیم‌گیری صحبت کرده‌اند اما در این طرح، ضمانت اجرای قانونی برای تصمیمات و سیاست‌ها دیده شده است.
به گفته وی، باید صدای نمایندگان بخش خصوصی هم در نحوه اجرای سیاست‌ها و مقررات گذاری شنیده شود. اهمیت این مسئله در پلتفرم‌های فضای مجازی که اصولاً مبتنی بر شرکت‌های دانش بنیان و خلاق هستند مضاعف است.

ایجاد رگولاتور حوزه فضای مجازی
این نماینده مجلس در ادامه از لزوم وجود یک نهاد رگولاتور برای تنظیم روابط این حوزه یادکرده که عملا نقش هماهنگی همه دستگاه‌های دخیل در این زمینه را بر عهده دارد.
وی در این خصوص با بیان اینکه نقش وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی و نیز مجلس باید در حوزه فضای مجازی مشخص شود گفت: برای وظیفه تنظیم‌گری، یک سازمان تنظیم‌گر نیاز است که برای این خلاء تاکنون چاره‌ای اندیشیده نشده است؛ بر این اساس در این قانون مشخص خواهد شد که چه کسانی عضو این سازمان تنظیم‌گر می‌شوند و این سازمان ذیل چه نهادی فعالیت خواهد کرد. به نوعی این سازمان روابط بین بازیگرهای مختلف را در فضای مجازی مشخص می‌کند.
 
    در همین زمینه بیشتر بخوانید:
    - قالیباف: در زمینه موتور جستجو، پیام رسان ها و سیستم عامل، کمبود داریم
    - مجلس یازدهم شدیدا درصدد فیلتر کردن اینستاگرام است
    - هدف اصلی طرح جدید مجلس، واگذاری گیت‌وی به نیروهای مسلح است
 
 
 
کد مطلب: 62336
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
«نمایندگان مجلس یازدهم را بر آن داشته تا فضای مجازی کشور را زیر ذره‌بین قرار داده و ساماندهی این فضا را در اولویت بگذارند.»
دقت و دقیق نگری بسیار عالی و مفید است به شرط آنکه همه بخش ها را شامل شود و نه یک گوشه از آن ، مانند هزینه ها ، کیفیت و نیازها و خواسته های واقعی مردم از فضای مجازی و .....
«بر اساس نظر کارشناسان و فعالان این بخش، بیشترین تهدید و ضعف کشور در حوزه خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی نظیر موتور جست‌وجو، پیام‌رسان، شبکه اجتماعی و … است»
تمامی این موارد برای عملی شدن نیازمند نیروی متخصص دارای دانش کافی و با انگیزه است ، شاید لازم باشد که محیط های آموزشی از ابتدایی تا دانشگاهی هم به نوعی زیر ذره بین قرار گیرد تا که ببینیم در این پروسه آموزش و پرورش نیروهای متخصص ، دانش آگاه و ماندگار تا چه حد موفق بوده و کارایی داشته ایم ، اگر امروز در هر زمینه علمی و تخصصی کمبودی داریم ، ممکن است به علت کم توجهی های دیروزمان بوده ، و بیاد داشته باشیم اجرای هر طرح روی کاغذ ، نیروی کارآمد و متخصص و دارای دانش می خواهد و پرورش این نیروها همت و واقع بینی نیاز دارد و نه فقط گفتمان های لحظه ای و شتاب زده و به نرخ روز ، و به امید حق که نیات خوب با اعمال خوب ، به سرانجام رسیده و به بار نشیند. انشااله.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام