کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرمی که از قارچ ساخته شده و بهانه‌ای برای وگان‌ها باقی نمی‌گذارد

سايت خبری ايتنا , 22 شهريور 1399 ساعت 11:30

ایتنا - قارچ‌ها ضمن اینکه یک گزینه جایگزین واقع‌گرایانه‌تر و کمتر آسیب‌رسان به محیط زیست برای چرم وگان به شمار می‌روند، مسائل مختلف ناشی از تولید چرم گاوی را نیز ندارند.



کار تحقیقاتی جدید ایمپریال کالج لندن می‌تواند راهگشای ورود به دورانی باشد که در آن گزینه‌های جایگزینی برای چرم ساخته شوند که ضمن اینکه برای محیط زیست بهتر هستند کیفیت را نیز کاهش ندهند. برخلاف چرم واقعی (که از پوست گاو ساخته می‌شود) و چرم «وگان» مصنوعی (که از پلاستیک ساخته می‌شود)، این ماده چرم‌مانند، که به تازگی معرفی شده، از قارچ‌ها ساخته شده است – و واقعگرایانه‌تر از گزینه‌های چرم مصنوعی است که به شکلی رایج در دسترس هستند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، چرم به خاطر دوامش همچنان متریالی محبوب به شمار می‌رود، ولی به خاطر دلایلی دیگر بحث‌برانگیز است: از احشام تهیه می‌شود، و مسائل مختلفی از بیرحمی تا هزینه‌های زیست محیطی پرورش احشام را در پی دارد. آنچه اصطلاحا «چرم وگان» نامیده می‌شود به خاطر قیمت کم و ماهیت بدون بیرحمیش به گزینه‌ای محبوب تبدیل شده است، ولی در واقع برای محیط زیست بهتر نیست.
 
پژوهشگرانی که این مطالعه را انجام داده‌اند خاطرنشان نموده‌اند که چرم «وگان» یا از پلی وینیل کلراید (PVC) و یا پلی‌اورتان (PU) ساخته می‌شود، که پلاستیکهایی هستند که با استفاده از سوختهای فسیلی ساخته می‌شوند و زیست‌تخریب‌پذیر نیستند. چرم گاوی هم برای محیط زیست بد است – این پژوهشگران متذکر شده‌اند که مواد شیمیایی استفاده شده برای برنزه کردن چرم خطرناک هستند و غالبا به محیط زیست راه می‌یابند.

 


قارچ‌ها می‌توانند راهکاری برای این مسائل باشند؛ آنها ضمن اینکه یک گزینه جایگزین واقعگرایانه‌تر و کمتر آسیب‌رسان به محیط زیست برای چرم وگان به شمار می‌روند، مسائل مختلف ناشی از تولید چرم گاوی را نیز ندارند. این پژوهش‌گران می‌گویند که این متریال چرم‌مانند همان دوام و حس چرم واقعی را دارد، ولی به خاطر شیوه تولیدش با محیط زیست سازگاری بیشتری خواهد داشت.
 
پژوهش‌گران برای ساخت این «چرم» قارچی از محصولات جانبی موجود حاصل از فعالیت‌های جنگداری و کشاورزی، از جمله خاک اره، برای رشد «ریشه‌های» قارچی که با عنوان جلینه (توده بهم بافته مولد قارچ) شناخته می‌شود استفاده کردند. تنها ظرف چند هفته پرورش، می‌توان بستر کلونیزه‌شده آن را برداشت کرد؛ سپس تا حدود زیادی با بیوپلیمرهای گلوکان و چیتین زیست‌تخریب‌پذیر عمل‌آوری می‌شود تا ویژگی چرم‌مانند به خود بگیرد.
 
 


کد مطلب: 62282

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62282/چرمی-قارچ-ساخته-شده-بهانه-ای-وگان-ها-باقی-نمی-گذارد

ايتنا
  https://www.itna.ir