۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۲۹

"سامانه شاد" پلت‌فرمی دیجیتال مبتنی بر تجارب چندین ساله

ایتنا - دانش آموزان در نیمه دوم سال تحصیلی گذشته، از شبکه شاد به عنوان کلاس درس مجازی بهره بردند و اکنون، در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، شبکه شاد با امکانات جدید، شرایط بهتر و قابلیت‌های بیشتری را به دانش آموزان ارائه می‌دهد.
"سامانه شاد" پلت‌فرمی دیجیتال مبتنی بر تجارب چندین ساله


 شیوع گسترده ویروس کرونا، تاثیر چشمگیری بر نظام آموزشی در سراسر جهان گذاشت. تبدیل کلاس‌های درس با حضور فیزیکی دانش آموزان، به کلاس آنلاین از پشت گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی از مهم‌ترین تاثیرات پاندمی بود.

با فراگیری سریع کووید-19، مراکز آموزشی و در صدر آنها، مدارس در سراسر جهان به طور موقت تعطیل شدند و از آنجا که پایان این اپیدمی و بازگشایی مراکز آموزش و مدارس هنوز نامشخص است، سیستم آموزشی کشور ما نیز در صدد فراهم آوردن بستر مناسب برای آموزش آنلاین برای دانش آموزان سراسر کشور برآمده است.
 
علیرغم اینکه شرایط فعلی قابل پیش‌بینی نبود و کل دنیا با بحران بزرگی در آموزش مواجه شد و همان‌طور که اشاره کردیم، پایان این بحران نیز هنوز قابل پیش‌بینی نیست، بهترین راه برای عدم توقف سیستم آموزشی، وفق پذیری با شرایط موجود و فراهم کردن بستر مناسب برای ادامه تحصیل دانش آموزان بر بستر فضای مجازی و ابزارهای آموزشی آنلاین است.

دانش آموزان در نیمه دوم سال تحصیلی گذشته، از شبکه شاد به عنوان کلاس درس مجازی بهره بردند و اکنون، در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، شبکه شاد با امکانات جدید، شرایط بهتر و قابلیت‌های بیشتری را به دانش آموزان ارائه می‌دهد.

شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران و خاورمیانه، از حدود پنج سال گذشته با تأکید بر دغدغه فراگیر صیانت از کودک و نوجوان، بسترهای مجزایی را در قالب زیست بوم تعبیه کرده بود که تمامی نیازهای درخور این جامعه سنی را جوابگو بود که اکنون نیز با تکیه بر همان تجارب، اقدام به توسعه زودهنگام سامانه شاد کرده است.

زیست‌بوم درسا
یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های کاربران اینترنتی، نوجوانان و کودکان هستند که مخصوصا در دوران پاندمی، حذف اینترنت از زندگی روزمره آنها امری بعید به نظر می‌رسد.
در همین راستا، همراه اول اقدام به طراحی پلتفرمی با نام زیست‌بوم درسا کرده که والدین با خیال راحت و بدون دغدغه اجازه دسترسی به اینترنت و اپلیکیشن‌های تعبیه شده در این پلتفرم سالم را داشته باشند. زیست بوم درسا به نوجوانان این امکان را می‌دهد تا به دور از محتوای ناسالم و خشن اینترنت، از محیطی امن و ایزوله بهره ببرند و به والدین نیز امکان نظارت و مدیریت فعالیت فرزندانشان را در محیط اینترنت می‌دهد.  
فرآیندی که شامل مدیریت زمان، محتوا و نوع دسترسی‌های کودک به اپلیکیشن‌‌های موجود در تلفن همراه است و محیط امنی را بدون هزینه خرید تبلت یا دستگاه های هوشمند دیگر و تنها با نصب یک برنامه برای والدین به ارمغان می آورد.


 


اهداف زیست بوم مجازی درسا
-    ایجاد فضای مجازی سالم مفید و ایمن برای کودک و نوجوان در مقابل محتوای ناسالم و رفتارهای مجرمانه
-    ارائه بازی ها و برنامه‌های آموزشی، کاربردی و سرگرم کننده و محتوای منطبق با نیازهای کودکان و نوجوانان
-    ارائه ابزارهای مدیریت و نظارت والدین بر فعالیت‌های مجازی فرزندان
-    آموزش مهارت‌های استفاده موثر از فضای مجازی به خانواده‌ها و ارتقای سواد مجازی ایشان
-    بومی سازی و رده‌بندی انواع محتوای صوتی، تصویری و چندرسانه‌ای کودکان و نوجوانان و تسهیل دسترسی خانواده‌ها به آن

 در حال حاضر درسا بازار ارائه‌ دهنده بیش از 4 هزار اپلیکیشن اندرویدی با رویکرد ایرانی اسلامی ‌مناسب رده سنی کودک و نوجوان است که هم به لحاظ محتوایی و هم کیفیتی به صورت تخصصی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. این بازار به انتشار اپلیکیشن‌های تخصصی حوزه کودک و نوجوان در گروه‎های مختلف از قبیل سرگرمی، بازی، آموزشی و ... می‌پردازد و این امکان را فراهم آورده است که تولیدکنندگان اپلیکیشن در حوزه کودک و نوجوان، بتوانند اپلیکیشن‌های خود را طبق استانداردهای این بازار تولید نموده و در این بازار تخصصی انتشار دهند.

والدین نیز می‌توانند اپلیکیشن‎های مورد نیاز فرزندان خود را با خاطری آسوده از این بازار تخصصی که اپلیکیشن‌های آن هم به لحاظ محتوایی کنترل شده‌اند و هم به لحاظ کیفیت تولید عاری از هرگونه بدافزار می‌باشند را دانلود نمایند.

با توجه به استقبال کاربران از زیست‌بوم درسا، با همت و حمایت همراه اول سیم‌کارت‌های اعتباری «انارستان» نیز برای سن 6 تا 18 سال و قشر کودک و نوجوان و با توجه به نیازهای این گروه سنی طراحی و روانه بازار شد.
سیم‌کارت‌های انارستان، با امکاناتی نظیر برقراری مکالمه و فرستادن و البته امکان برقراری ارتباط مطمئن و امن با اینترنت برای اولین در کشور مختص گروه سنی کودک و نوجوان در اختیار این گروه سنی قرار گرفت.

ویژگی‌های سیم‌کارت انارستان
-    دارای شارژ اولیه به میزان 500 تومان
-    امکان فعالسازی کلیه بسته‌های پیامک و طرح‌های تشویقی (فقط بسته‌های مکالمه و پیامک) مختص سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول
-    امکان مکالمه و ارسال پیامک در سرتاسر ایران با تعرفه مشابه سیم‌کارت های اعتباری همراه اول. (تعرفه سیم‌کارت‌های اعتباری)
-    فعال‌سازی خودکار سرویس اینترنت پاک پرسرعت بر روی سیم‌کارت
-    امکان استفاده از سرویس‌ها و نرم افزارهای انارستان (این سرویس‌ها شامل مشاوره آنلاین، رایا مدرسه، کتابخانه دیجیتال، فروشگاه محتوای درسی، آزمون آنلاین، مشاوره هوشمند تلفنی و ... هستند)

 

فعال‌سازی سیم‌کارت:
برای فعال‌سازی این سیم‌کارت‌ کافی است یکی از والدین با در دست داشتن کارت و یا کد فعال‌سازی سیم‌کارت، تصویر کارت ملی والد (پدر یا مادر) و تصویر شناسنامه نوجوان به دفاتر همراه اول مراجعه نمایند.

نحوه دریافت کد فعال‌سازی:
دریافت کد فعال‌سازی به یکی از طرق زیر به انتخاب کاربر امکان‌پذیر است:
ارسال پیامک (با ارسال کد 220 به شماره 30006860، کد فعال‌سازی برای شما پیامک خواهد شد)
کارت‌های فعال‌سازی چاپ شده حاوی کد فعال‌سازی سیم‌کارت (توزیع در مدارس یا مراکز علمی)
مراجعه مشترک به دفتر امور مشترکین همراه اول

امکانات جدید شبکه شاد
شیوع گسترده ویروس کرونا امکان استفاده از انواع ابزارهای آنلاین را فراهم آورده است. اما تجربه پیاده سازی نرم‌افزار شاد به همت بزرگ‌ترین اپراتور کشور، نشان داد که همراه اول همواره در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی پیشگام بود و قابلیت هماهنگ کردن خود را نیازهای جامعه دارد.

با توجه به اینکه فعلا امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس‌های درس فراهم نیست و نامعلوم بودن زمان پایان اپیدمی نیز، شرایط را برای نظام آموزشی کشور، سخت‌تر می‌کند؛ شبکه شاد به عنوان مهم‌ترین بستر برای ادامه تحصیل دانش آموزان که قابلیت هماهنگ شدن با سیستم آموزشی کشور را نیز داراست.
 در شرایط فعلی بسیاری از والدین ترجیح می دهند آموزش فرزندان را در منزل ادامه دهند و کودکان و نوجوانان را از حضور فیزیکی در کلاس‌های درس منع کنند. البته باید در نظر داشت که توصیه پزشکان و سیستم پزشکی کشور نیز حضور هرچه کمتر دانش آموزان و جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر کووید-19 است. شبکه شاد این امکان را فراهم آورده تا دانش آموزان در خانه از فضای آموزش دور نمانند و به موثرترین شکل ممکن به ادامه تحصیل بپردازند.

شبكه شاد در سال تحصيلي جديد به يك پلتفرم آموزشي تبديل شده است كه امكانات خوبي را در اختيار دانش آموزان و آموزگاران قرار مي‌دهد.
بطوری که آمار نشان می‌دهد، تا كنون بيش از 10 ميليون كاربر بدون هيچ مشكلي شبكه شاد جديد را نصب كرده اند  و قرار است طي چند روز آتي ساير دانش آموزان و معلمان نيز با نصب نسخه جديد كه قابليت‌هاي آموزشي زيادي دارد را نصب كنند.
 
برخی قابلیت‌های جديد در شبكه شاد

زیباسازی و باز طراحی رابط کاربری
با توجه به اینکه بازه سنی کاربران شاد گستردگی دارد و بر اساس مطالعه روانشناسی و استفاده از نظرات کارشناسان، گرافیک و فناوری اطلاعات رابط کاربری و تجربه کاربری در نسخه جدید شاد تغییرات قابل توجهی داشته است از جمله جذابیت‌های بصری رنگی و کاراکتر استفاده شده است.

احراز هویت و اعطای نقش به کاربران
در شاد سه گروه کاربری مدیر، معلم و دانش‌آموز بر اساس شماره همراه ثبت شده است که احراز هویت می‌شوند. بر اساس یکی از این سه نقش می‌توان فیچرهای مناسب همان نقش را ارائه داد برای مثال به محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه کلاس‌های مدرسه به صورت خودکار تعریف می‌شوند و نیازی به ساخت گروه‌های کلاسی نیست.

حضور و غیاب
معلم می‌تواند با تعیین برنامه هفتگی کلاسی و با مراجعه به لیست کلاسها از وضعیت حضور هر یک از دانش‌آموزان اطلاع حاصل کند در کلاس آنلاین به صورت خودکار هر هفت دقیقه حضور دانش‌آموزان ثبت شده و به معلم اطلاع داده می‌شود.

ارتباط زنده یک طرفه
سرویس ارتباط زنده یک طرفه تعریف می‌شود که در حال حاضر هر فردی که عضو گروه است می‌تواند با انتخاب گزینه پخش زنده برای افراد آن گروه ارتباط لایو یک طرف ایجاد کند و پخش زنده تا 24 ساعت قابل دانلود است.

پخش زنده کلاسی ارتباط زنده دوطرفه
بعد از ارائه سرویس یک طرفه، توسعه سرویس ارتباط زنده دوطرفه با هدف برگزاری جلسات آنلاین مدیران، برگزاری جلسات اولیا و مربیان و کلاس‌های تعاملی ایجاد شده است. معلم در کلاس آنلاین می‌تواند با انتخاب پخش زنده دوطرفه کلاس‌های آنلاین تعاملی با هدف پرسش و پاسخ دانش‌آموزان برگذار کند.
 

تماس دو سویه
این امکان بصورت رایگان است و برای برگزاری آزمون‌های شفاهی و پرسش و پاسخ قابل استفاده است.

تماس تصویری
به منظور آزمون شفاهی که نیاز به دیدن تصویر دانش‌آموز است یا ارتباط مدیر و معلمان قابل استفاده است.

تکالیف دانش آموزان
در راستای پیشرفت دانش آموز به معلم کمک می‌کند تا از وضعیت یادگیری دانش آموز و نقاط ضعف و قوت او در دروس مطلع شود. سرویس تکلیف برای معلم شامل سه بخش تکالیف در جریان، تکالیف به اتمام رسیده و ثبت تکلیف جدید ارائه شده است.

آزمون ساز 
 سامانه آنلاین آزمون ساز با رویکرد ارائه سرویس‌های جامع تعریف آزمون برای معلمان و دریافت آن برای دانش‌آموزان توسعه یافته است. آزمون‌ساز قابلیت برگزاری آزمون‌های تشریحی و تستی را دارد، هدف برگزاری آزمون به صورت آن‌لاین برای سنجش دانش و یادگیری دانش‌آموز است.
معلم امکان ایجاد سوالات به صورت نگارش متن یا آپلود فایل را دارد معلم با درج مشخصات آزمون شامل نام درس، نام یا شماره آزمون، تاریخ، ساعت شروع و پایان، مدت زمان آزمون، تعداد سوالات، بارم کلی و بارم هر سوال می‌تواند آزمون مخصوص به خود را تعریف کند دانش‌آموز پس از تکمیل آزمون با کلیک روی دکمه پایان یک اعلان برای معلم می‌فرستد.

پروفایل دانش آموز کارپوشه 
مجموعه فعالیت‌هایی است که یک فرد در طول مدت مشخص انجام می‌دهد. کارپوشه ابزار کلیدی برای ارزشیابی و معیاری برای شناسایی میزان تلاش، پیشرفت و موفقیت دانش‌آموزان است آنها با کسب امتیاز از خدمت ارائه شده یک امتیاز کلی کارپوشه کسب می‌کنند.

 
کد مطلب: 62275
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام