۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۴

چه کسانی باید سرویس رومینگ را غیرفعال کنند؟

ایتنا - به شهروندان نقاط مرزی کشور توصیه می‌شود به دلیل آن که ناخواسته در معرض پوشش شبکه موبایل کشورهای همسایه قرار می‌گیرند، برای جلوگیری از رومینگ اجباری و برقراری تماس به‌صورت رومینگ بین‌الملل ناخواسته این سرویس را روی سیم‌کارت‌های خود غیرفعال کنند.
چه کسانی باید سرویس رومینگ را غیرفعال کنند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فعال بودن سرویس رومینگ بین‌الملل برای سیم‌کارت شما، مادامی‌که به مسافرت خارج از کشور نرفته‌اید و تماسی برقرار نکرده‌اید و استفاده‌ای از اینترنت نداشته‌اید، هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، در مسافرت به کشورهای خارجی، با استفاده از سیم‌کارت کشور مقصد، از تعرفه‌های آن کشور برای تماس تلفنی، ارسال پیامک و دیتا استفاده می‌شود اما اگر مسافران بخواهند از سیم‌کارت‌های ایرانی استفاده کنند، تعرفه‌های رومینگ برایشان محاسبه می‌شود. در روزهای گذشته، بار دیگر اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه اپراتورها بدون اطلاع مشترکان، رومینگ تماس‌ها را فعال کرده‌اند و این موضوع منجر می‌شود به اینکه تعرفه‌های تماس‌ها به‌صورت بین‌المللی حساب شود که هزینه‌ای بسیار بالاتر از هزینه‌های معمول تماس دارد.

در این راستا محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام نوشت: تعداد زیادی پیام از شما دریافت کردم که گفته بودند اپراتورها با فعال کردن سرویس رومینگ به‌صورت اجباری، مبالغی را از حساب مشترکین کسر کردند. با توجه با سوالات شما، به‌صورت مشروح پاسخ خواهم داد.

او در ادامه با طرح این سوال که رومینگ بین الملل چیست؟ گفت: زمانی که شما به مسافرت خارج از کشور می‌روید، سیم‌کارت شما قابلیت فعال شدن در شبکه تلفن همراه کشور مقصد را دارد. در این حالت رومینگ برای سیم‌کارت شما فعال می‌شود. تماس گرفتن یا استفاده از اینترنت در حالت رومینگ بسیار گران‌قیمت است و کاربرد تجاری دارد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه آیا رومینگ بین‌الملل بدون برقراری تماس یا استفاده از اینترنت برای مشترک هزینه‌ای دارد؟ اظهار کرد: خیر، فعال شدن سیم‌کارت شما در شبکه کشور مقصد، بدون تماس هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت.

آذری جهرمی درباره این موضوع که آیا سرویس رومینگ بین‌الملل برای همه به‌صورت پیش‌فرض فعال است؟ توضیح داد: در حال حاضر بله، اما قبلا این سرویس در صورت نیاز و با درخواست مشترک و با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی انجام می‌شد. پس از فراگیر شدن سفر اربعین و برای راحتی مردم، این خدمت به صورت پیش فرض برای مشترکین اپراتورها فعال است.

وی در پاسخ به اینکه آیا با فعال بودن خدمات رومینگ بین‌الملل و عدم خروج از کشور، مشترک باید هزینه بیشتری برای تماس بپردازد؟ اظهار کرد: خیر، هیچگونه هزینه اضافی در صورت عدم خروج از کشور، برای مردم محاسبه نخواهد شد و این خبر شایعه‌ای بیش نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا با غیرفعال کردن خدمات رومینگ بین‌الملل با کدهای دستوری معرفی‌شده، مشکلی برای مشترک به وجود می‌آید؟ نیز توضیح داد: تا زمانی که مشترک قصد مسافرت به خارج از کشور را نداشته باشد مشکلی به وجود نمی‌آید. در غیر این صورت باید قبل از سفر به فعال سازی اقدام کند وگرنه سیم کارت او در خارج از کشور قابل استفاده نخواهد بود.

آذری جهرمی درباره اینکه آیا غیرفعال‌سازی خدمات رومینگ بین‌الملل منفعتی هم دارد؟ بیان کرد: به‌صورت کلی خیر اما به شهروندان نقاط مرزی کشور توصیه می‌شود به دلیل آن که ناخواسته در معرض پوشش شبکه موبایل کشورهای همسایه قرار می‌گیرند، برای جلوگیری از رومینگ اجباری و برقراری تماس به‌صورت رومینگ بین‌الملل ناخواسته این سرویس را روی سیم‌کارت‌های خود غیرفعال کنند.

وی با اشاره به عاملان پخش این شایعات اظهار کرد: دو حالت متصور است. یا این که موضوع در مناطق مرزی کشور مطرح و سپس خبر آن در سایر نقاط نیز منتشر شده است. احتمال دوم این است که یک شبکه پخش شایعه در شبکه‌های اجتماعی با هر هدف ممکن در کشور فعال شده که به اطلاعات اپراتورها دسترسی پیدا کرده‌اند و با پخش شایعه، عکس‌العمل مردم و در نتیجه قدرت پخش شایعه را با تعداد کدهای دستوری غیرفعال‌سازی رومینگ بین‌الملل شماره‌گیری‌شده، ارزیابی ‌می‌کنند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: درصورت صحت گزینه دوم، دستگاه‌های ذیربط در شناسایی این شبکه‌ها بایستی یک بررسی دقیق به عمل بیاورند و نسبت به برخورد با عوامل آن اقدام کنند. اطمینان می‌دهیم که نسبت به حق‌الناس حساس هستیم و فعال بودن سرویس رومینگ بین‌الملل برای سیم‌کارت شما، مادامی‌که به مسافرت خارج از کشور نرفته‌اید و تماسی برقرار نکرده‌اید و استفاده‌ای از اینترنت نداشته‌اید، هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد و این شایعه یک دروغ شاخ‌دار است.
کد مطلب: 62188
نام شما
آدرس ايميل شما