۰
plusresetminus
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۰
هشدار کارشناسان،

رژیم‌های گیاهخواری نیز ممکن است بسیار ناسالم باشند

ایتنا - این بدان خاطر است که فقط طبقه‌بندی غذاهای مصرف شده نیست که اهمیت دارد، بلکه پروفایل سلامت خاص غذاها نیز مهم است.
رژیم‌های گیاهخواری نیز ممکن است بسیار ناسالم باشند
رژیم‌های مبتنی بر گیاه و گیاهخواری به خاطر سازگاریشان با محیط زیست و مزایای متعددی که برای سلامت دارند با استقبال فزاینده‌ای مواجه شده‌اند. با این حال، یک مطالعه جدید هشدار داده است که همه رژیم‌های گیاهخواری مثل هم نیستند – و، در واقع، کسانی که به برخی رژیم‌های مبتنی بر گیاه پایبند می‌مانند ممکن است نهایتا دچار همان نوع از مشکلات بلندمدت برای سلامت شوند که کسانی که از رژیم‌های ناسالم مبتنی بر گوشت استفاده می‌کنند به آنها گرفتار می‌شوند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این پژوهش، که کاری از دانشگاه Harokopio است و اخیرا توسط انجمن قلب‌شناسی اروپا ارائه شده است، خاطرنشان می‌کند که این امکان وجود دارد که با وجود خوردن یک رژیم گیاهخواری باز هم مشکلاتی همچون قند خون بالا و فشار خون بالا رخ دهند. این بدان خاطر است که فقط طبقه‌بندی غذاهای مصرف شده نیست که اهمیت دارد، بلکه پروفایل سلامت خاص غذاها نیز مهم است.
 
انتخاب محصولات غذایی ناسالمی مانند اقلام قندی، فراوری شده مانند سیب زمینی سفید، آبمیوه، نوشابه، آب‌نبات، غلات پالایش‌شده، و امثال اینها با اثرات منفی بر سلامت به مرور زمان مرتبط تشخیص داده شده‌اند. در مقابل، گیاهخوارانی که رژیم‌های آنها بر غذاهای سالم، مانند غلات کامل، غذاهای فراوری‌نشده، گیاهان فیبر بالا، و امثال اینها متمرکز بوده محتملتر است که سلامتشان را به مرور زمان حفظ کنند.
 

مشخص شده است که زنان، در مقایسه با مردان، در معرض خطر بیشتر بیماری‌های ناشی از انتخابهای غذایی ناسالم مبتنی بر گیاهان قرار می‌گیرند. با این حال، یک نکته درباره این مطالعه وجود داشت، و آن اینکه تمام شرکت‌کنندگان در این مطالعه مبتلا به چاقی بودند – و در نتیجه، این یافته‌ها لزوما برای افرادی که وزن نرمال دارند قابل اعمال نیستند.
 
محقق ارشد این مطالعه، دکتر متینه کواری، گفت:
مطالعه ما کیفیت تغذیه‌ای متغیر غذاهای گیاهی را برجسته‌سازی می‌کند. این یافته در زنان مشهودتر بود. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که زنان، نسبت به مردان، بیشتر به خوردن غذاهای گیاه‌بنیان و کمتر به محصولات حیوان‌بنیان گرایش دارند. ولی مطالعه ما گویای آن است که چنین رویکردی تضمینی بر انتخاب غذاهای سالم‌تر و، به نوبه خود، بهبود سلامتی نیست.
 
 
کد مطلب: 62165
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام