کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روبات کوچکی که می‌تواند در 2 ساعت بدون نیاز به باتری به حرکت ادامه بدهد

سايت خبری ايتنا , 5 شهريور 1399 ساعت 1:00

ایتنا- محققان به‌تازگی موفق به ساخت روبات حشره مانند و بسیار ریزی شده‌اند که می‌تواند از سوخت متانول برای تأمین نیرو استفاده کند.


محققان به‌تازگی موفق به ساخت روبات حشره مانند و بسیار ریزی شده‌اند که می‌تواند از سوخت متانول برای تأمین نیرو استفاده کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی موفق به ساخت سوسک روباتیک خودکار و کوچکی شده‌اند که می‌تواند بدون باتری به مدت دو ساعت راه برود. این روبات حشره‌ای 88 میلی‌گرمی به متانول مایع تجهیز شده است و نیروی بازوهای مصنوعی آن از طریق این ماده تأمین می‌شود. همچنین این روبات قادر است تا 2.6 برابر وزن خود بار جابه‌جا کند.

همان‌طور که می‌توانید باتری‌ها دارای چگالی انرژی کم هستند. این امر به معنای آن است که باتری‌ها به‌منظور حفظ انرژی زیاد برای بسیار بزرگ باشند. این امر در مورد ساخت روبات‌های میکرو مشکل‌ساز است و یکی از دلایل  اتصال دائمی روبات‌های زیر جثه‌ای نظیر HAMR-JR هاروارد به منبع انرژی نیز همین محدودیت است. بااین‌حال این روبات سوسکی که RoBeetle نام گرفته است به باتری نیاز ندارد و می‌تواند بدون اتصال به منبع انرژی راه برود.
 

 
 
بازوهای ریز و مصنوعی این سیستم از آلیاژ شکل و حافظه نیکل تیتانیوم ساخته شده است و درواقع سیمی است که تواند با تغییر دما خم و راست شود. این سیم با پلاتینیم پوشیده شده است و زمانی که این ماده با سوخت متانول روبات واکنش نشان می‌دهد، واکنش احتراقی حاصل از آن تولید دما می‌کند. تغییرات دما باعث می‌شود که منفذ کوچکی به عقب و جلو حرکت کرده و با تنظیم جریان سوخت موجب حرکت RoBeetle به جلو شود.
 
محققان اعلام کرده‌اند که RoBeetle موجب می‌شود که صنعت ساخت روبات‌های کوچک به‌جایی برسد که انسان تاکنون به آن دست نیافته است. بااین‌حال هنوز چالش‌هایی در رابطه با ساخت این روبات وجود دارد. برای مثال RoBeetle تنها می‌تواند روبه‌جلو حرکت کند و زمانی که شروع به حرکت می‌کند، تا تمام شدن سوختش به حرکت ادامه می‌دهد.
 
بااین‌حال رویکرد RoBeetle در استفاده از انرژی از دیگر روبات‌های مجهز به سوخت شیمیایی، پنل‌های خورشیدی یا باتری‌ها جدیدتر و به‌روزتر است و ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور با تکاملی بیشتر به‌عنوان روشی مطمئن برای تأمین نیروی روبات‌های ریز مورداستفاده قرار بگیرد.
 


کد مطلب: 62098

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62098/روبات-کوچکی-می-تواند-2-ساعت-بدون-نیاز-باتری-حرکت-ادامه-بدهد

ايتنا
  https://www.itna.ir