۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۱

تصویب نهایی معماری شبکه ملی اطلاعات در انتظار شورای فضای مجازی

ایتنا - شورای عالی فضای مجازی در نخستین جلسه خود در سال ۹۹ که عصر دوشنبه ۹ تیرماه برگزار شد، معماری، اجزا و فهرست خدمات شبکه ملی اطلاعات را تصویب کرد.
تصویب نهایی معماری شبکه ملی اطلاعات در انتظار شورای فضای مجازی

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: بخشی از تصویب سند معماری شبکه ملی اطلاعات برای تکمیل نهایی این سند کلان، در انتظار برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی است.

به گزارش ایتنا از مهر، شورای عالی فضای مجازی در نخستین جلسه خود در سال ۹۹ که عصر دوشنبه ۹ تیرماه برگزار شد، معماری، اجزا و فهرست خدمات شبکه ملی اطلاعات را تصویب کرد.

در این جلسه معماری این شبکه در ۴ لایه شامل لایه‌های زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی، زیرساخت نرم افزاری، خدمات و محتوا تعریف شد.

همچنین بر اساس این مصوبه، اجزای شبکه ملی اطلاعات در ۸ بخش تعریف شد که شامل شبکه‌های هسته، تجمیع و دسترسی، مراکز تبادل ترافیک، شبکه‌های توزیع محتوا، شبکه‌های اختصاصی، مراکز داده عمومی، قطب‌های مراکز داده و مرکز مدیریت و رصد، می‌شود.

محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در خصوص آخرین وضعیت مصوبات این شورا در خصوص شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: در جلسه ۹ تیرماه شورای عالی فضای مجازی بخشی از سند معماری شبکه ملی اطلاعات تصویب شد و از آن زمان تاکنون این شورا تشکیل جلسه نداده تا بخش نهایی این سند نیز، به تصویب برسد.

وی با تاکید بر اینکه تصویب نهایی سند معماری شبکه ملی اطلاعات در انتظار برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی است، خاطرنشان کرد: در جلسه گذشته شورا، بخش اجزا و فهرست خدمات و نیز بخشی از تعریف معماری شبکه ملی اطلاعات، به اتمام رسید و مدل نهایی آن هنوز باقی مانده است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: به نظر می رسد در جلسه پیش روی شورای عالی فضای مجازی، این بخش باقی مانده از معماری کلان و مدل شبکه ملی اطلاعات مطرح و به تصویب برسد؛ پس از آن نیز تقسیم کار صورت می گیرد و در نهایت یک سند کامل درخصوص طرح و معماری شبکه ملی اطلاعات خواهیم داشت که بر مبنای آن، می توان برنامه زمان بندی ارائه کرد و کار شبکه ملی اطلاعات را پیش برد.

وی در مورد اینکه جلسه شورای عالی فضای مجازی با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان برگزاری قبلی، چه زمانی برگزار می شود، گفت: تاکنون تاریخی برای برگزاری این جلسه به اعضا اعلام نشده است.

به گزارش مهر، پیش نویس معماری کلان شبکه ملی اطلاعات زمستان سال ۹۸ توسط وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد شده بود که این پیش نویس به دلیل انتقاداتی که به آن وارد بود، مورد موافقت اعضای شورا قرار نگرفت و پس از آن طی جلساتی در مرکز ملی فضای مجازی، اصلاح شد.

پیش نویس نهایی تهیه شده در خصوص معماری کلان شبکه ملی اطلاعات توسط مرکز ملی فضای مجازی، در ۹ تیرماه ۹۹ در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده که بر مبنای آن شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور تعیین شده است.
کد مطلب: 61904
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
شبکه اینترنت در هر کجا و هر زمان که بخواهد اجرایی شود ، دارای استاندارد و پروتکل های جهانی ست ، که بدون رعایت این پروتکل ها اصولا شبکه ارتباطی جامه عمل به خود نمی گیرد ، حال هر نامی که بر روی آن بگذاریم . شبکه اینترنت را شاید بتوان به شبکه پست معمولی تشبیه کرد ، با این تفاوت که در پست نقل و انتقال فیزیکی بسته پستی انجام می شود ، ولی در شبکه اینترنت بسته های دیجیتالی بصورت نرم افزاری و تکانه های الکتریکی و در بستر مخابراتی جابجا می شوند ، هر دو دارای استانداردهای خاص خود هستند که در صورت عدم رعایت پروتکل های استاندارد ، هیچ بسته ای از مبدا به مقصد نخواهد رسید. با توجه به شبکه اینترنت جهانی ، پروتکل های آن حاصل خرد و دانش جهانی بوده و بدون شک هر آنچه نتیجه خرد جمعی باشد ، کامل تر ، بهتر و کارآمدتر خواهد بود. شبکه اطلاعات ملی هم مسلما نمی تواند از چارچوب پروتکل های شبکه های کامپیوتری خارج‌ باشد ، که در غیر اینصورت محدود به داخل شده و به عبارتی شکل منزوی به خود خواهد گرفت ، و هر آنچه محدود و منزوی شود ، نه رشد و نه تکامل و نه کارایی خواهد داشت ، برای داشتن امنیت شبکه هم راهی نیست بجز در ارتباط مدام بودن با دانش روز و همین ارتباط شبکه جهانی ، تا که بشود از آخرین پروتکل های امنیتی مطلع و برخوردار شد.
با کمی دقت در اخبار ، شاید بتوان گفت ، ضعف امنیت شبکه های داخلی و داده های ذخیره شده در این سیستم ها ناشی از عدم رعایت پروتکل های استاندارد شبکه ، و یا استفاده از استانداردهای تاریخ گذشته شبکه باشد ، در نهایت اگر منظور از شبکه ملی اطلاعات ، طراحی و اجرایی کردن شبکه ای درون مرزی با عدم ارتباط با شبکه های برون مرزی باشد ، که خوب راه و روش آن مشخص است ، هرچند که چنین شبکه ای کارایی مطلوب را نخواهد داشت ، اما اگر شبکه ملی اطلاعات با حفظ و برقراری ارتباط درون مرزی و برون مرزی مد نظر باشد ، هیچ راهی نیست مگر استفاده از جدیدترین پروتکل های اینترنت ، هم در بعد سخت افزاری و هم در بعد نرم افزاری ، که در غیر اینصورت ممکن است با صرف هزینه های گزاف بعد از چند سالی به ضرورت برگردیم به همان شبکه های جهاتی با حفظ امنیت شبکه داخلی . و با توجه به روند شکل گیری روش و روال های زندگی همه جوامع ، راهی نیست مگر در اجرا و رعایت پروتکل های استاندارد و بین المللی.
انشااله.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام