کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطری که سیم‌کارت‌های گم‌شده را تهدید می‌کند

12 مرداد 1399 ساعت 9:57

ایتنا -پلیس فتا هشدار می‌دهد که برخی دفاتر و نمایندگی‌های اپراتور تلفن همراه بدون تطبیق کارت ملی فرد مراجعه‌کننده اقدام به ثبت سیم‌کارت به نام افراد می‌کنند.



طبق قانون، در مرحله اول مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از سیم‌کارت با شخص مالک است و مجرمان نیز از سیم‌کارت‌های بلااستفاده یا گم‌شده در جهت اعمال خلاف سوءاستفاده می‌کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، پدیده سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص یا همان سیم‌کارت‌های بدون هویت موضوعی بود که طی سالیان گذشته مشکلات متعددی ایجاد کرده و اقدامات خلاف‌کارانه از جمله کلاهبرداری و حتی قتل صورت گرفت. این موضوع موجب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه به اقدامی جدی دست بزند. مشترکان می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی mobilecount.cra.ir از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت‌شده است، مطلع شوند و یا با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خود اقدام کنند.

همچنین با لزوم احراز هویت مشترکان هنگام خرید سیم‌کارت، در حال حاضر اپراتورها برای جلوگیری از سوءاستفاده از خرید سیم‌کارت، موظف هستند تنها در دفاتر منتخب خود به کسانی که سیم‌کارتی به نامشان نیست، سیم‌کارت بدهند و سایر افراد نیز برای احراز هویت از رمز یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند.

مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.

با وجود این، پلیس فتا هشدار می‌دهد که برخی دفاتر و نمایندگی‌های اپراتور تلفن همراه بدون تطبیق کارت ملی فرد مراجعه‌کننده اقدام به ثبت سیم‌کارت به نام افراد می‌کنند. این در حالی است که درصورت هرگونه ایجاد مزاحمت از طریق سیم‌کارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیم‌کارت است که در وهله‌ اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد. زیرا قانون، مالک را دارنده سیم‌کارت می‌شناسد. اگر بعد از بررسی‌های فنی مشخص شد که صاحب سیم‌کارت مرتکب عمل مجرمانه نشده است تبرئه خواهد شد در غیر این صورت مالک سیم‌کارت باید پاسخ‌گوی محاکم قضایی و شاکی باشد.

همچنین لازم است در صورت فروش و واگذاری سیم‌کارت‌های خود به دیگران، حتماً اطلاعات عضویت در شبکه‌های اجتماعی را غیرفعال کرده، به سیم‌کارت دیگری انتقال داده و یا به‌طورکلی آن‌ها را حذف کنید. یعنی اگر با سیم‌کارت موردنظر قبلاً در شبکه‌های مجازی عضویت داشته‌اید باید اکانت نرم‌افزار موردنظر را حذف (Delete Account)  و سپس به سوزاندن، غیرفعال کردن یا انتقال سیم‌کارت اقدام کنید.


کد مطلب: 61839

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/61839/خطری-سیم-کارت-های-گم-شده-تهدید-می-کند

ايتنا
  https://www.itna.ir