۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۰۰

اپل ممکن بود 40% حق اشتراک از اپ استور را مطالبه کند

ایتنا - این افشاگری برگرفته از ایمیل‌های داخلی است که به کمیته قضائی مجلس نمانیدگان آمریکا، که در حال حاضر در حال تحقیقات در حوزه «شرکت‌های بزرگ تکنولوژی» به ویژه اپل و گوگل، در رابطه با روش‌های اصطلاحا ضدرقابتی ارائه شده است.
اپل ممکن بود 40% حق اشتراک از اپ استور را مطالبه کند
بسیاری از کاربران، توسعه‌دهندگان و ناشران محتوا منتقد روش‌های تقریبا اختیاری ولی عملا رایج شده تقسیم عواید به نسبت 70% برای توسعه‌دهندگان و 30% برای مالک فروشگاه (استور) بوده‌اند، ولی این وضعیت در واقع ممکن بود از این هم بدتر باشد. در آن زمانی که این تقسیم سود هنوز خیلی جاافتاده نشده بود، اپل ظاهرا در تلاش برای دستیابی به سهم بزرگ‌تری از این کیک بود.
البته این دیگر به تاریخ پیوسته است و این شرکت به دریافت سهم کمتری بسنده کرده است ولی نکاتی در این‌باره مشخص شده است که چگونه اوضاع ممکن بود در اولین روزهای ظهور اسمارتفون‌ها و اپها بدتر از این باشد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این افشاگری برگرفته از ایمیل‌های داخلی است که به کمیته قضائی مجلس نمانیدگان آمریکا، که در حال حاضر در حال تحقیقات در حوزه «شرکت‌های بزرگ تکنولوژی» به ویژه اپل و گوگل، در رابطه با روشهای اصطلاحا ضدرقابتی ارائه شده است. بخشی از این تحقیقات به بررسی کنترل این دو شرکت به اپ استورهای پلتفرمهایشان مربوط می‌شود که، به نوبه خود، می‌توانستند امکان رقابت را از برخی از خدمات و توسعه‌دهندگان رقیب بگیرند. این مجموعه از شواهد همچنین گویای آن است که چگونه اپل می‌توانست قلدرانه از آن ناشران سهم بیشتری نسبت به آنچه در حالت نرمال می‌توانست دریافت کنند مطالبه کند.
 
این اسناد، که در وبسایت 9to5mac منتشر شده‌اند، صحبت‌های ادی کیو، نایب رییس ارشد اپل در امور سرویسها و نرم‌افزار اینترنتی، را نشان می‌دهند که به نظر او آنها باید 40% از حق اشتراکهای به دست آمده از طریق اپ استور را برای خود بردارند، حداقل برای سال اول اشتراک. این ابراز نظر مربوط به سال 2011 است، یعنی تنها سه سال پس از راه‌اندازی اپ استور. با این حال، در نهایت، اپل حتی به مبلغی کمتر از این را رضایت داد، و اکنون تنها 30% از آن را برای سال اول اشتراک و 15% را برای سال‌های بعد دریافت می‌کند.
 

اگر اپل آن راه را در پیش گرفته بود احتمالا بیش از آنکه به سودش تمام شود به این شرکت آسیب می‌زد. حتی همین حق اشتراک 30 درصدی نیز با اعتراض شدید شرکت‌هایی مانند اسپاتیفای مواجه شده و دردسرهای حقوقی بی‌پایانی برای اپل در پی داشته است.
 
تقسیم عایدی 70 به 30 ممکن است به خاطرات انتقادات صریحی که کسانی همچون تیم سوئینی، مدیرعامل Epic Games، و اکنون تحقیقات ضدانحصار، داشته‌اند به زودی تغییر یابد.   
این در حالیست که تیم کوک، مدیرعامل اپل، تاکید می‌کند که سهم این شرکت را کاهش نخواهد داد، ضمن اینکه 84% از اپها در اپ استور هیچ پولی به این شرکت نمی‌پردازند.
 
کد مطلب: 61831
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام