۰
plusresetminus
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰

فضاپیما یا سنگ فضایی؟

ایتنا - فضاپیمای چین با نام Tianwen-1 که با سرعت زیاد در حال دور شدن از زمین است و به سمت مریخ می‌رود، توسط دوربین سیارکی ناسا رصد شد.
فضاپیما یا سنگ فضایی؟
یک رصدخانه وابسته به ناسا در تلاش برای شناسایی سیارک‌های بالقوه خطرناک، چیزی را مشاهده کرد که مثل سیارک‌ها پرسرعت بود؛ ولی چندان طبیعی به‌نظر نمی‌رسید؛ چون فضاپیمایی بود که به سمت مریخ رهسپار است.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، این سفینه، همان مأموریت چین در زمینه مریخ Tianwen-1 است که هفته گذشته برای شروع سفر هفت‌ماهه خود، به‌سوی سیاره سرخ پرتاب شد. این فضاپیما متشکل است از یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک مریخ‌نورد است. چین امیدوار است نخستین مأموریت آن در مریخ بتواند موفق عمل کند..
 
این مشاهدات توسط برنامه‌ای انجام شدند با عنوان «دفتر هماهنگی پدافند سیاره‌ای ناسا» که به جست‌وجوی سنگ‌های فضایی در بخش بزرگی از آسمان می‌پردازد تا بدین‌ترتیب برای اخترشناسان به‌منظور نقشه‌برداری از مسیر تمام اشیاء، مشاهدات کافی جمع‌آوری کند.
 
تصویر فضاپیمای جدید چین که به‌سرعت در حال دور شدن از زمین بود، از مرکزی موسوم به Mauna Loa در جزیره هاوایی گرفته شده است. این مرکز، یکی از رصد خانه‌های هاوایی و بخشی از «سامانه واپسین هشدار برخورد سیارک با زمین» با کوته‌نوشت ATLAS است. این رصدخانه‌های اطلس به‌طور مرتب اشیای آسمانی جدیدی شناسایی می‌کنند؛ مانند دنباله‌داری به همین نام که در اوایل سال جاری میلادی دیده شد و ستاره‌شناس‌های بسیاری را به شگفتی وا داشت.
 


اما در این حالت، آنچه که اطلس مشاهده کرد، یک جسم آسمانی نبود؛ بلکه دومین فضاپیما از سه فضاپیمایی بود که در تابستان امسال به‌سمت مریخ به پرواز در آمدند. چین امیدوار است که مأموریت Tianwen-1  که از سه مؤلفه رباتیک برخوردار است، اطلاعات علمی متنوعی راجع به سیاره سرخ به زمین بفرستد.
 
گفتنی است در طی دو هفته گذشته، امارات متحده عربی نیز نخستین مأموریت میان‌سیاره‌ای خود را به فضا پرتاب کرد. در این میان، سهم خود ناسا در زمینه مریخ، یک مریخ‌نورد بزرگ به‌نام «پشتکار» (Perseverance) به همراه یک بالگرد آزمایشی کوچک به نام «نبوغ» (Ingenuity) است که پنج‌شنبه هفته گذشته (۳۰ ژوئیه) به فضا پرتاب شد.
کد مطلب: 61816
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام