سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۱

کشف دو کوتوله قهوه‌ای باستانی شگفت‌انگیز توسط شهروند-دانشمندان

ایتنا - شهروند-دانشمندانی که بخشی از پروژه «جهان‌های حیات پشتی: سیاره شماره ۹» بودند، توانستند با وارسی داده‌های دو مأموریت WISE و NEOWISE، یک جفت کوتولهٔ باستانی کشف کنند.
کشف دو کوتوله قهوه‌ای باستانی شگفت‌انگیز توسط شهروند-دانشمندان
به‌تازگی شهروند-دانشمندان در کمک به اخترشناسان برای کشف یک جفت شیء که بین سیارات و ستارگان طبقه‌بندی می‌شوند، نقش مؤثری داشتند.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، گفته می‌شود این اشیاء زیرستاره‌ای که به تازگی مشاهده شده‌اند، کوتوله‌هایی قهوه‌ای هستند که عناصر مشترک زیادی با ستاره‌ها دارند. با این حال، این اجسام گازی از جرم کافی برای همجوشی هسته‌ای در هسته خود برخوردار نیستند و از این جهت، بیشتر به سیارات شباهت دارند.

کوتوله‌های قهوه‌ای تازه کشف شده، ترکیبات غیرمعمولی دارند. مقامات ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند که اینها، شبیه‌ترین کوتوله‌های قهوه‌ای به سیاراتی هستند که در میان قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه‌شیری مشاهده می‌شوند. بنابراین، ممکن است این اشیاء به محققان کمک کنند تا درباره سیارات خارج از منظومه شمسی هم اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورند.

گفتنی است شهروند-دانشمندانی که هر دو شیء را مشاهده کردند، بخشی از پروژه در حال انجام ناسا هستند که «جهان‌های حیات‌پشتی: سیاره شماره ۹» نامیده می‌شود و به جستجوی داده‌های مربوط به مأموریت‌های WISE و NEOWISE پرداختند. هر دوی این مأموریت‌ها، در زمان فعالیت فضاپیمایی موسوم به Wide-field Infrared Survey Explorer بودند.

اشیایی که در نتیجه همکاری اخیر کشف شده‌اند و اکنون با نام‌هایWISE 1810  و WISE 0414 شناخته می‌شوند، اشیاء عجیبی هستند. گفته می‌شود هنگامی که دانشمندان سرگرم مطالعه این دو این دو کوتوله قهوه‌ای بودند، با شگفتی تمام دیدند که نسبت به کوتوله‌های قهوه‌ای معمول، میزان آهن بسیار کمتری دارند که این مسأله نشان‌دهنده قدمت آنهاست. تخمین زده می‌شود عمر این جفت به حدود ۱۰ میلیارد سال برسد و جرم آنها هم تقریباً ۷۵ برابر جرم مشتری باشد.

اگر این کوتوله‌های قهوه‌ای با میزان پایینی از فلزات تشکیل شده باشند، در این‌صورت ممکن است سیارات فراخورشیدی هم به‌همین‌گونه شکل گرفته باشند. این امر می‌تواند جستجوی برای سیارات فراخورشیدی که میزان کمی فلز دارند را توجیه کند. تحقیقات بیشتر در مورد جمعیت کوتوله‌های قهوه‌ای می‌تواند به سؤالاتی پیرامون میزان وابستگی فرایند تشکیل سیاره به حضور فلزات نیز پاسخ دهد.