۰
plusresetminus
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۷

هوش‌مصنوعی متحول کننده آینده حسابداری

امروزه استفاده از تکنیک های هوش‌مصنوعی موجب بالا رفتن میزان بهره وری، افزایش دقت و کاهش زمان صرف شده برای محاسبات می شود لذا آینده حسابداری با تکنیک ها هوش مصنوعی می تواند کاملا متحول گردد.
هوش‌مصنوعی متحول کننده آینده حسابداری
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



آینده حسابداری امروزه بسیار روشن و شگرف پیش بینی می شود. زیرا حسابداری دارای دامنه فعالیت گسترده ای است.
برای اینکه متوجه شویم چگونه هوش مصنوعی و تکنیک های آن بر آینده علوم مالی و فعالیت و وظایف شرکت های حسابداری تاثیر می گذارند، لازم است تا به برخی نکات در این حوزه پرداخته شود.

در توضیح هوش مصنوعی باید عنوان نمود که به هوش ماشین ها و نرم افزار ها برای درک واقعیت اطراف، هوش مصنوعی گفته می شود. نتیجه و عملکرد هوش مصنوعی بر روی فعالیت ها مثبت و رو به جلو خواهد بود. در مباحث هوش مصنوعی به موضوعات مختلفی پرداخته می شود.
هدف در گسترش این رشته علمی آن است که ماشین ها همانند انسان تفکر نمایند. امروزه شاهد پیشرفت های دستاوردهای هوش مصنوعی در تجارت هستیم.

از هوش مصنوعی در مواردی که نیاز به دقت، سرعت، تجزیه و تحلیل باشد، استفاده می شود لذا برای فعالیت های حسابداری که نیاز به تمام این فاکتور ها می باشد، انتخاب استراتژی های هوش مصنوعی می تواند مفید باشد. البته گفتنی است که در طی دوران، نرم افزار های صنعتی و حسابداری ابتدا به رایانش ابری تبدیل شده و سپس در دامنه هوش مصنوعی قرار گرفتند. از همین جهت آینده حسابداری در دستان هوش مصنوعی پیش بینی می شود.

انتخاب هوش مصنوعی در تجارت و تاثیر آن بر آینده حسابداری:
خدمات مالی یکی از تکنیک های بهینه سازی در کسب و کارها محسوب می شوند. امروزه استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی موجب بالا رفتن میزان بهره وری، افزایش دقت و کاهش زمان صرف شده برای محاسبات می شود لذا آینده حسابداری با تکنیک ها هوش مصنوعی می تواند کاملا متحول گردد.

یکی از دلایل اصلی که از هوش مصنوعی در حسابداری استفاده می شود، این مهم می باشد که می تواند از قوانین وضع شده پیرو کند و تمام اصول را رعایت نماید. از همین رو به گزارش های مالیاتی هیچ گونه شکی وارد نمی شود.
با بکارگیری هوش مصنوعی در نرم افزار های حسابداری، امکان دریافت داده های مختلف، دسته بندی و گزارش گیری از آنان وجود دارد. این مورد حسابداری آینده را منعطف تر می سازد.
رئیس حسابداری با خروجی این نرم افزار ها به راحتی می تواند پردازش حساب های پرداختی و مطالبات را انجام دهد. در واقع این بین نرم افزار متکی بر هوش مصنوعی بخش اعظم کار را به تنهایی انجام داد. با این توصیفات می توان متوجه شد آینده حسابداری با این نرم افزار ها کاملا متفاوت خواهد گردید.

آیا هوش مصنوعی می تواند مشکلات حسابداری را حل کند؟
یکی از چالش های اصلی حسابداران عدم همخوانی بین گزارشات بانکی و پرداختی های درون سازمانی یک مجموعه می باشد. امروزه کنترل این امور با استفاده از نرم افزار های موجود بسیار آسان تر شده است اما همچنان نتیجه به نوع داده های ورودی مرتبط است.
استفاده از هوش مصنوعی این معضل را نیز در حسابداری رفع نموده است. زیرا می تواند گزارش حساب های بانکی را بررسی نموده و در صورت رویت هرگونه مغایرت آن را مشخص کند.

استفاده از هوش مصنوعی در این فیلد علاوه بر مشخص نمودن مغایرت ها منجر می شود که هرگونه تراکنش ساختگی نیز نمایان گردد.
یکی دیگر از معضلات حسابداران زمانی رخ می دهد که چندین فاکتور در یک پرداخت تسویه می شوند و یا برای یک فاکتور قسط بندی انجام می گردد. اینگونه صورتحساب ها در شرکت های بزرگ باعث می شود در ماه میلیارد ها تومان فاکتور نامعلوم تولید شود.

نرم افزار های هوش مصنوعی موجب می شوند تا تمام این پرداخت ها یافت شوند و در سیستم حسابداری تعیین وضعیت گردند.

آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین شخص حسابدار شود؟
در پاسخ به این سوال از چندین جهت می توان جواب "نه" را اعلام نمود:
وظیفه اصلی یک حسابدار این مورد می باشد که تعهدات روزانه سیستم حسابداری را بررسی نموده و به بخش مالیاتی فاکتور ها بپردازد. پس از دخالت نرم افزار ها نقش حسابدار کمتر شده است اما به صورت کامل حذف نشده است.
حسابدار این بین می تواند نقش مشاور و تحلیل گر را داشته باشد و کارهای فرعی همچون کد گذاری را به هوش مصنوعی بسپارد. لذا هیچ گاه نمی توان در آینده حسابداری نقش حسابدار را حذف نمود.

هر اندازه هوش مصنوعی بر قوانین تسلط داشته باشد و از آن برای پردازش های مالی و حسابداری استفاده نماید اما در نهایت وظیفه یک حسابدار است که بر امور مالی و صحت عملکرد آنان نظارت نماید.
حتما بخوانید : معرفی برترین موسسات حسابداری در تهران

آیا حسابدار برای فعالیت با سیستم هوشمند نیاز به مهارت خاص دارد؟
یک حسابدار در کار نمودن با سیستم های هوشمند نیاز به یکسری مهارت دارد که می تواند حسابداری آینده را تغییر دهد. به ویژگی های مذکور در زیر پرداخته شده است:
   - بتواند با چالش های نرم افزار ها و سیستم های اتوماسیون روبرو شده و آنها را حل و فصل کند.
    - استفاده از حداکثر توانایی سیستم های هوشمند برای بالا بردن کیفیت و پاسخ به نیاز مشتری.
    - در سیستم حسابداری و فعالیت با سیستم های هوشمند، یک حسابدار باید بتواند داده ها را تفسیر نماید. وی باید بتواند بین قوانین مختلف برای مشتریان متفاوت، تمایز قائل شود.
    - استفاده  از هوش مصنوعی برای انجام کارهای روتین و زمانبر مناسب است اما لازم است تا یک حسابدار بر روی تحلیل آمار، استدلال و مدیریت داده ها نظارت نماید.

استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت ها و کسب و کار آنلاین:
در حال حاضر هوش مصنوعی توانسته است، بازاریابی را تغییر دهد و تحولات اساسی در آن ایجاد کند. با توجه به گسترش فعالیت های این فیلد، پیش بینی می شود در آینده حسابداری تغییرات بسیاری ایجاد کند.
از جمله تاثیرات مهم هوش مصنوعی در حسابداری آینده می توان به افزایش بهره وری، کاهش هزینه و زمان اشاره نمود. البته نمی توان از این واقعیت صرف نظر نمود که هوش مصنوعی در مقابل یک شخص حقیقی حسابدار می تواند دقت عمل بیشتری داشته باشد.

اگر یک حسابدار دارای دقت عمل زیاد بوده و سابقه فعالیت آن نیز بالا باشد، با این حال امکان دارد تا وی دچار خطای انسانی گردد.البته این مورد در اشخاص مختلف متفاوت است اما ضریب اشتباه وجود خواهد داشت.
در مقابل کامپیوتر هایی که به هوش مصنوعی مجهز می باشند، از آنجا که احساسات در آنها دخیل نیست، می توانند بدون هرگونه خطای انسانی، فعالیت های مالی و هوش مصنوعی را به درستی انجام دهند. به صورت کلی می توان اعلام نمود که از لحاظ دقت کاری، هوش مصنوعی بسیار دقیق تر نسبت به شخص حقیقی فعالیت می کند و حضور آنها در آینده حسابداری الزامی است.
  
کد مطلب: 61723
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام