کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دردسر خرید گوشی‌های ثبت نشده و مسافری

1 مرداد 1399 ساعت 8:54

ایتنا - کسانی که قصد خرید تلفن همراه دارند لازم است استعلام اصالت کرده و در صورت مسافری بودن یا ثبت نشدن تلفن همراه، از خرید امتناع کنند.




طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور از همان زمان که به‌عنوان راهی برای مبارزه با قاچاق مطرح شد، با چالش‌هایی همراه بود. در اولین تجربه این طرح که برمبنای IMEI گوشی‌ها بود، این کد قابل جعل بود و به همین دلیل در جدیدترین اجرای رجیستری، تلاش شد با ترکیب دو شناسه گوشی و سیم‌کارت به صورت همزمان، از شکست دوباره این طرح جلوگیری شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، از طرف دیگر، با اجرای رجیستری برای تمامی برندهای گوشی، افرادی که منافعشان از طریق قاچاق تامین می‌شد، دست به کارهای مختلفی برای دور زدن این طرح زدند. یکی از این راه‌ها، واردات چمدانی گوشی‌های مسافری بود؛ بدین‌ترتیب که در برهه‌ای از زمان، برای واردکنندگان این رسم باب شده که در مسافرت به سفرهای خارجی، به واردات هزاران گوشی‌ مسافری اقدام کنند.

این موضوع باعث شد مسئولان به دنبال راه چاره‌ای باشند که واردات بی‌رویه که رسما قاچاق بود و اسما مسافری، برچیده شود و در مقابل هم واردات مسافری پابرجا باشد و آن دریافت مستقیم کد فعال‌سازی گوشی مسافری پس از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک بود که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکان‌پذیر شد.

این در حالی است که طبق اطلاعات کانال اطلاع‌رسانی ثبت تلفن همراه (رجیستری)، با ‌پایش سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق، سوءاستفاده عده‌ای از رویه مسافری محرز شده است. بعد از ارسال پیامک هشدار در شهریور ماه سال ۹۸ به برخی از متخلفین و عزم حاکمیت جهت برخورد، با توجه به اصرار اصناف جهت جلوگیری از متضرر شدنشان، با ارائه تعهد توسط ایشان و اتحادیه‌های مربوطه مبنی بر "عدم تکرار این رفتار"، برخورد در آن زمان به تعویق افتاد.

با توجه به تذکرات و اتمام حجت پیشین، سامانه شناسایی و مقابله با قاچاق به این افراد هشدار می‌دهد در صورت ادامه این رفتار، علاوه بر قطع گوشی‌های ثبت‌شده، نسبت به معرفی متخلفین به مراجع امنیتی یا قضایی اقدام خواهد کرد و هر گونه وساطت جهت مسامحه قابل پذیرش نخواهد بود و متخلفین علاوه بر مجازات‌های مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طبق قانون جرایم رایانه‌ای نیز تا دو سال حبس در پیش خواهند داشت.

همچنین به کسانی که قصد خرید تلفن همراه دارند اکیداً توصیه می‌شود قبل از خرید، از طریق #۷۷۷۷* استعلام اصالت کرده و در صورت مسافری بودن یا ثبت نشدن تلفن همراه، از خرید امتناع کنند، زیرا ثبت تلفن همراه از طریق رویه مسافری، صرفاً برای مصارف غیرتجاری و برای استفاده شخصی مسافر مجاز بوده و هر زمان که هر تخلفی در مراحل ثبت آن احراز شود، تلفن همراه مزبور مسدود خواهد شد.


کد مطلب: 61692

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/61692/دردسر-خرید-گوشی-های-ثبت-نشده-مسافری

ايتنا
  https://www.itna.ir