۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۰

مدارگرد مریخی امارات متحده عربی امارات به‌نام «امید»

ایتنا - «امید» نخستین مأموریت فضایی امارات متحده عربی است که فراتر از مدار زمین قرار می‌گیرد.
مدارگرد مریخی امارات متحده عربی امارات به‌نام «امید»
امارات متحده عربی سرگرم فرستادن سفینه فضایی به نام «امید» به مریخ است که در صورت موفقیت، نخستین مأموریت بین‌سیاره‌ای مستقر در منطقه عربی خواهد بود.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، این مأموریت بر درک آب‌وهوای مریخ و جوّ آن متمرکز خواهد بود. این موضوعی است که قبلاً هم تعداد زیادی از مأموریتها به آن پرداخته‌اند، اما فضاپیمای امید رویکردی جدید و جامع‌تر برای این پرسش در پیش خواهد گرفت. امارات متحده عربی امیدوار است که این مأموریت به دانشمندان در سراسر جهان کمک کند تا متوجه شوند آب‌وهوا در سیاره سرخ در طی روز و بین فصول چطور تغییر می‌کند. این مأموریت همچنین می‌تواند به این موضوع بپردازد که کرهٔ همسایه ما چگونه در حال از دست دادن جو خود است.
 
گفتنی است این کشور در عرصه پرواز فضایی یک تازه‌وارد به‌شمار می‌رود و نخستین‌بار در سال ۲۰۰۹ با همکاری یک شرکت کره جنوبی در یک پرتاب یک ماهواره مشارکت کرد. نخستین ماهواره ساخت این کشور، یک مأموریت برای مشاهده زمین با نام خلیفه‌ست (KhalifaSat) بود که در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد.
 

«امید» نخستین تلاش این کشور برای رسیدن به مرزهایی فراتر از مدار زمین است. امارات متحده عربی همانند ماهواره‌های اولیه خود، شرکایی را برای کمک به انجام این مأموریت به‌خدمت گرفته تا امکان‌پذیرتر گردد و دانش لازم برای آن نیز توسعه داده شود. گفته می‌شود این کشور با سه دانشگاه آمریکا که دارای دانشکده‌هایی با تجربه در فضاپیمای مریخ هستند، به همکاری پرداخته است.
 
شایان ذکر است که مأموریت «امید» که با نام «مأموریت مریخ امارات» نیز شناخته می‌شود، نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ و به‌عنوان راهی برای توسعه اقتصادی و فناوری به اطلاع عموم رسید. قرار است این فضاپیما پیش از دسامبر سال ۲۰۲۱ بر مریخ فرود بیاید؛ یعنی درست در هنگام جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس این کشور.
 

البته، این مأموریت نمی‌تواند خیلی گران تمام شود. طبق گفته مقامات اماراتی، این فضاپیما و پرتاب آن ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است، اگرچه این رقم شامل هزینه‌های انجام عملیات در فضا نیست.
کد مطلب: 61673
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام