پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۰

کشف راز بسیار ویژه ماهی‌های حاضر در اعماق تاریک اقیانوس توسط دانشمندان

ایتنا- محققان موفق به کشف ماهی عجیبی شده‌اند که رنگ پوست فوق‌العاده سیاه او می‌تواند آن را در برابر بسیاری از شکارچیان محفوظ بدارد.
کشف راز بسیار ویژه ماهی‌های حاضر در اعماق تاریک اقیانوس توسط دانشمندان

به گزارش ایتنا و به نقل از  cnet، محققان موفق به کشف ماهی تیره‌رنگی شده‌اند که دارای پوستی بسیار خاص است که آن را از دست شکارچیانی که با استفاده از زیست تابی به شناسایی طعمه خود می‌پردازند، محفوظ می‌کند.

گروهی از محققان از قبیل راهبر این تحقیق به نام الکساندر دویس از دانشگاه دوک پژوهشی را در رابطه با یک ماهی بسیار سیاه در مجله Current Biology منتشر کردند. آن‌ها موفق به کشف 16 نوع ماهی در عمق دریا شدند که می‌توانند 99 درصد نور را به خود جذب کنند. این نوع استتار به بقای این موجودات در عمق تاریک اقیانوس‌ها کمک شایانی کرده است.

پوشش Vantablack یکی از مشهورترین پوشش‌های فوق سیاه است که به‌منظور اهداف حفاظتی و کاربری‌های فضایی ساخته ‌شده است اما در معماری و هنر نیز کاربرد دارد. بااین‌حال محققان ام آی تی ماده در سال 2019 موفق به کشف ماده تاریک‌تری شدند. تیم تحقیقاتی این پژوهش برای اندازه‌گیری میزان انعکاس نور پوست این ماهی‌ها از یک طیف‌سنج استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که میزان انعکاس نور پوست این موجودات 0.04 درصد است.

دانشمندان توانستند تفاوت میان ماهی سیاه و ماهی فوق سیاه را با تمرکز بر ملانوزوم ها به‌عنوان ساختاری میان سلولی که حاوی ملانین است، کشف کنند. دانشگاه دوک در این رابطه اعلام کرده است که :« سایر موجودات خون سرد با پوشت سیاه عادی دارای ملانوزوم های شبیه به مروارید هستند و این در حالی است که ملانوزوم های فوق سیاه‌ها بزرگ‌تر و شبیه به شکل تیک تک است.»

مدل‌های کامپیوتری مشخص کرده‌اند که این ملانوزوم ها قابلیت جذب نور بسیار بالایی دارند. علاوه بر این تقلید از این استراتژی می‌تواند به مهندسان در ساخت مواد فوق سیاه ارزان‌تر، قابل‌انعطاف‌تر و بادوام‌تر برای استفاده‌های فناوری نوری نظیر تلسکوپ‌ها، دوربین‌ها و استتار کمک کند.