کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اکتشافات فضایی با قدرت بخار

سايت خبری ايتنا , 29 تير 1399 ساعت 14:00

ایتنا - ممکن است روزی کاشفان قمر یخی با استفاده از یک روش قدیمی به‌دنبال یافتن زندگی باشند؛ یعنی قدرت بخار. روبات قمر یخی جدید ناسا می‌تواند با قدرت بخار جست‌وخیز کند.


یک ربات مفهومی که در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا  (JPL) تحت بررسی است، می‌تواند ماشین‌های با اندازه توپ فوتبال آزاد می‌کند تا با استفاده از بخار تولید شده از طریق ذوب یخ، روی سطح جست‌وخیز و در هوا پرواز کنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، ایده اولیه، «روبات بازیابی مجهز به پیش‌رانش خودران با استفاده از بخار برای نواحی اقیانوسی» بوده که به‌اختصار SPARROW نامیده می‌شود و به‌معنای گنجشک است. گفته می‌شود که گنجشک می‌تواند بر روی قمری یخی مانند اروپای مشتری یا انسلاد زحل، به‌طور بالقوه در محیط کم‌جاذبه قمر، چندین مایل طی کند.
 
گارت میریون-گریفیت (متخصص روبات در JPL  و محقق اصلی این مفهوم)، می‌گوید سطح قمر اروپا احتمالاً بسیار پیچیده است. نمونه‌هایی از چالش روبات‌هایی مانند «گنجشک» که ممکن است با آن روبرو شود عبارتند از سطوح ناهموار، یخ‌های متخلخل و شبکه‌مانند یا شبه‌جزیره‌ای، و پره‌های بلندی از یخ که به‌طور معمول روی زمین در عرض‌های جغرافیایی بالا شکل می‌گیرند. میریون-گریفیت می‌افزاید «گنجشک» از میان موانع به راه خودش ادامه دهد. این روبات برای حرکت از سطوح نامناسب، از آزادی حرکتی کامل برخوردار است.

 



گفتنی است بودجه فاز نخست روبات گنجشک، از طریق «برنامه مفاهیم نوآورانه و پیشرفته ناسا» تأمین شده است. تخصص این برنامه، در فناوری‌ای است که مرزهای طراحی سنتی را جابه‌جا می‌کند و این امکان را در اختیار گروه طراحی قرار می‌دهد تا به بررسی ایده‌های جدید بپردازند و سطح آمادگی فناوری مربوط به پرواز فضایی را ارتقا دهند. گفته می‌شود که تیم گنجشک درنظر دارد برنامه مطالعاتی دیگری را نیز برای توسعه‌های در پیش‌رو، به ناسا پیشنهاد دهد.
 
این گروه تاکنون سرگرم ارزیابی ایده‌های مختلف در مورد سامانه‌های پیشرانه مبتنی بر آب بوده که بتوانند به‌طور مؤثر بخار تولید کنند. پژوهشگران برنامه گنجشک، با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای همچنین توانستند به بررسی چگونگی سقوط و حرکت ربات در زمانی که مشغول مطالعه یخ‌هاست، بپردازند.
 
آنها مایلند اطمینان پیدا کنند که این ربات برای حرکت در اطراف خود، از بهینه‌ترین زاویه‌های پرتاب و سرعت‌های پرش استفاده می‌کند.
 


کد مطلب: 61647

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/61647/اکتشافات-فضایی-قدرت-بخار

ايتنا
  https://www.itna.ir