کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال کشف نور ساطع شده از برخورد دو سیاهچاله فضایی

سايت خبری ايتنا , 13 تير 1399 ساعت 16:00

ایتنا- محققان با بررسی داده‌های به‌دست‌آمده به این نتیجه رسیده‌اند که توانسته‌اند پدید نادر ساطع شدن نور در اثر برخورد دو سیاه‌چاله با یکدیگر را به ثبت برسانند.


محققان با بررسی داده‌های به‌دست‌آمده به این نتیجه رسیده‌اند که توانسته‌اند پدید نادر ساطع شدن نور در اثر برخورد دو سیاه‌چاله با یکدیگر را به ثبت برسانند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، برخورد دو سیاه‌چاله با هم پدیده‌ای است که معمولا از خود نوری منتشر نمی‌کند و تنها از روی امواج گرانشی می‌توان به وقوع این پدیده پی برد. بااین‌حال محققان احتمال می‌دهند که توانسته‌اند رخداد نادر قابل مشاهده بودن برخورد دو سیاه‌چاله را کشف کنند.
 
گروهی از دانشمندان با استفاده از داده‌های مه 2019 رصدخانه موج گرانشی تداخل سنج لیزری و ردیاب ویرگو اروپا توانستند اولین مثال ساطع شدن نور از دو سیاه‌چاله در حال ادغام را کشف کنند. در این صورت وجود یک سیاه‌چاله بزرگ‌تر و سوم دلیل ساتع شدن چنین نوری خواهد بود.
 



بسیاری از کهکشان‌ها در مرکز خود دارای سیاه‌چاله‌هایی هستند که دایره گازی عظیم‌الجثه آن‌ها می‌تواند با سیاه‌چاله‌های کوچک‌تر ادغام شود. در صورت وقوع چنین امری سیاه‌چاله جدید به وجود آمده می‌تواند در جهت خاصی به درون دایره یادشده کشیده شود و روزها و هفته‌ها پس از ظاهر شدن امواج گرانشی واکنش گازی نشان بدهد. احتمالا زمان شعله‌ور شدن با این رخداد یکی شده است و حتی در طی یک ماه به‌صورت تدریجی از بین رفته است.
 
محققان توانستند سایر تئوری‌های مرتبط با این پدیده نظیر خورده شدن یک ستاره توسط سیاه‌چاله، یک ابرستاره یا شعله‌های منتشر شده از یک سیاه‌چاله بسیار بزرگ را به‌صورت موفقیت‌آمیزی رد کنند.
با این ‌حال داده‌های به‌دست‌آمده دلیل محکمی برای پدیده تعریف شده نیستند.
 
متئو گراهام به‌عنوان یک اخترشناس هشدار داده است که اختر شناسان به‌صورت کامل رخدادهای دیگر را رد نکرده‌اند.
با این‌ حال اگر این نور ساطع شده نتیجه یک برخورد باشد می‌تواند تئوری‌های موجود را تائید کرده و نمونه‌ای نادر از فعالیت سیاه‌چاله‌ها را برای انسان مشخص کند.


کد مطلب: 61411

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/61411/احتمال-کشف-نور-ساطع-شده-برخورد-دو-سیاهچاله-فضایی

ايتنا
  https://www.itna.ir