۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۲۱

قدرتمند‌ترین ابر کامپیوتر جهان از پردازنده‌ ARM استفاده می‌کند

ایتنا- در همان روزی که اپل از برنامه‌های خود برای مهاجرت به پردازنده‌های سیلیکون پرده‌برداری کرد. ابرکامپیوتری که با استفاده از تراشه‌های ARM ساخته شده بود به‌عنوان قدرتمندترین کامپیوتر جهان انتخاب شد.
قدرتمند‌ترین ابر کامپیوتر جهان از پردازنده‌ ARM استفاده می‌کند
در همان روزی که اپل از برنامه‌های خود برای مهاجرت به پردازنده‌های سیلیکون پرده‌برداری کرد. ابرکامپیوتری که با استفاده از تراشه‌های ARM ساخته شده بود به‌عنوان قدرتمندترین کامپیوتر جهان انتخاب شد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  تحلیلیengadget، برای اولین بار در جهان یک ابر کامپیوتر با تراشه ARM در جایگاه اول فهرست 500 ابر کامپیوتر برتر جهان قرار می‌دهد. همچنین این کامپیوتر این بار به‌جای آمریکا یا چین در ژاپن ساخته شده است
 
در قلب ابر کامپیوتر  Fugaku تراشه 48 هسته‌ای A64FX فوجیتسو قرار دارد. تمامی این 158976 تراشه در همکاری با یکدیگر بنچمارک 415.5 پتافلاپ را رقم می‌زنند و پیک عملکرد آن‌ها 1 اگزافلاپ است. جالب است بدانید که ابر کامپیوتر Summit که پیش‌ازاین جایگاه اول را از آن خود کرده بود با قدرت محاسبه‌ای 148.8 پتافلاپ به این مقام رسیده بود اما Fugaku از Summit به میزان 2.8 برابر سریع‌تر است.
 
 
 
فوجیتسو طراحی این پردازنده را از ARM که در حال حاضر در اختیار اپراتور ژاپنی SoftBank  قرار دارد، به ارث برده است. هزینه ساخت این سیستم بیش از 1 میلیارد دلار است و طراحی و ساخت آن 6 سال به طول انجامیده است. گزارش‌های به‌دست‌آمده از نیویورک‌تایمز حاکی از آن است که محققان در حال حاضر از Fugaku برای تحقیقات مرتبط با ویروس کرونا استفاده می‌کنند.
 
در سال‌های اخیر سیستم‌های مبتنی بر دستورالعمل اکس 86 ساخته شده توسط اینتل و ای ام دی جزو برترین نمونه‌های فهرست 500 ابر کامپیوتر جهان بودند و تنها 4 ابر کامپیوتر مبتنی بر تراشه‌های ARM در این فهرست دیده می‌شوند. همچنین لازم به ذکر است که در Fugaku از هیچ نوع تراشه گرافیکی استفاده نشده است و به همین ترتیب نمی‌توان از آن انتظار کاربری‌های مرتبط با هوش مصنوعی را داشت.
 
بااین‌حال با پیشرفت‌هایی که امروزه در دنیای کامپیوتر شاهد هستیم می‌توانیم به‌جرئت بگوییم که Fugaku برای مدت طولانی در جایگاه اول نخواه ماند. کمپانی Cray Computing با کمک ای ام دی در حال ساخت سیستمی 1.5 اگزافلاپی است که وزارت انرژی و آزمایشگاه ملی  Oak Ridge طراحی شده است. این سیستم پس از تکمیل می‌تواند جایگاه نخست را از Fugaku برباید.
 
کد مطلب: 61364
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام