۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۶

هزینه اینترنت موبایل کمتر است یا اینترنت ثابت؟

ایتنا - کاربران اینترنتی درصورتی که کیفیت خوبی از شبکه ثابت دریافت کنند، به دلیل قیمت‌ بالای بسته‌ها موبایل، به سمت اینترنت ثابت می‌روند که صرفه بیشتری برایشان دارد.
هزینه اینترنت موبایل کمتر است یا اینترنت ثابت؟

به گفته نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، کاربران اینترنتی درصورتی که کیفیت خوبی از شبکه ثابت دریافت کنند، به دلیل قیمت‌ بالای بسته‌ها موبایل، به سمت اینترنت ثابت می‌روند که صرفه بیشتری برایشان دارد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. اینترنت پرسرعت، شامل اینترنت ثابت شامل ADSL ،VDSL  و FTTX و سرویس‌های ثابت بی‌سیم ازجمله  TD-LTE می‌شود. در کنار سرویس‌های اینترنت ثابت، اینترنت نیز در سال‌های گذشته رشد زیادی داشته و سهم خود را در مقایسه با اینترنت ثابت، افزایش داده است.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی پیش یک نظرسنجی در صفحه اینستاگرام خود انجام داد که بر اساس آن ۶۲ درصد کاربران سرویس اینترنت خانگی دارند و ۷۵ درصد کاربران اعلام کرده بودند قیمت اینترنت خانگی برایشان از اینترنت همراه ۴G مناسب‌تر است. با وجود این، در سال‌های گذشته اینترنت همراه درمقایسه با اینترنت ثابت سهم خود را افزایش داده است.

در این راستا، سجاد بنابی -نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- با اشاره به ترغیب کاربران به استفاده از اینترنت ثابت گفت: با اجرای این پروژه می‌توانیم تا پایان سال، حدود پنج میلیون کاربر جدید اینترنت ثابت داشته باشیم و به این روش سعی کردیم مصرف را به سمت اینترنت ثابت ببریم.

وی درباره میزان تمایل کاربران به استفاده از اینترنت ثابت به جای موبایل، بیان کرد: اینترنت ثابت حجمی نیست و معمولا در یک سرعت مشخص، با حجم بالا ارائه می‌شود. برای مثال شما می‌توانید سالانه از یک اپراتور، ۳۶۰۰ گیگ اینترنت دریافت کنید که خیلی بیشتر از بسته‌های حجمی موبایل است. بنابراین کاربر اگر کیفیت خوبی از شبکه ثابت بگیرد، ترجیح می‌دهد از اینترنت ثابت استفاده کند تا موبایل، چون قیمت بسته‌های موبایل زیاد است.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه بهبود کیفیت را با ارائه VDSL و FTTH شروع کردیم، افزود: در سال‌های گذشته، حجمی از ظرفیت FCP‌ها خالی مانده بود و به دلیل همین کیفیت پایین، مردم از اینترنت ثابت استفاده نمی‌کردند. وزارت ارتباطات سعی کرد با راه‌اندازی سامانه‌ xdslplus ثبت‌نام کاربران برای سرویس ADSL را تسهیل کند و زمان ثبت‌نام از یک هفته تا یک ماه به ۴٨ ساعت کاهش دهد.

بنابی ادامه داد: بدین‌ترتیب اگر در مرکز مخابراتی ظرفیت ADSL وجود داشته باشد، هرکس می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت، سرویس خود را تحویل بگیرد. ما این زمان را کوتاه کرده و همه ارائه‌دهندگان خدمات ثابت مخابرات و FCP‌ها را موظف کردیم اطلاعاتشان را در پورتال سازمان تنظیم مقررات بگذارند که مردم آنجا درخواست می‌دهند و درخواستشان با توجه به ظرفیت موجود، بررسی می‌شود. همچنین مردم با سامانه نت‌سنج‌پلاس می‌توانند ببینند کدام اپراتور در منطقه‌شان سرویس ثابت باکیفیت‌تری دارد.

وی درباره مشکلات FCP‌ها و کیفیت پایین شبکه ثابت به دلیل عدم سرمایه‌گذاری توضیح داد: از یک طرف توسعه شبکه ثابت به سرمایه‌گذاری FCP‌ها نیاز داشت، از آن طرف چون درآمد FCP‌ها از شکبه ثابتشان کم بود، به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند نبودند و به همین دلیل کیفیتشان همچنان پایین‌تر می‌ماند و مردم هم کمتر به آنها مراجعه می‌کردند و به دنبال آن، درآمد شرکت‌ها هم افزایش نمی‌یافت. اما با شیوع کرونا و ارائه‌ی بسته‌ تشویقی اینترنت ثابت، این حلقه‌ تشدید شونده شکست.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در پایان افزود: ابتدا که تقاضا بالا رفت، از آن طرف مردم به دنبال کیفیت بالا بودند و سرعت‌های سه مگابیتی به دردشان نمی‌خورد و به سرعت بالاتر از ۲۰ مگ نیاز داشتند. با افزایش تقاضا، سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی خدمات VDSL و FTTH برای شرکت‌های FCP توجیه اقتصادی پیدا می‌کند، از آن طرف هم سازمان تنظیم مقررات با پی‌گیری برای رفع انحصار مخابرات به FCP‌ها کمک می‌کند تا از کابینت‌ها و فیبرهای مخابرات در شهرها استفاده کنند.
کد مطلب: 61354
نام شما
آدرس ايميل شما


_a
feedback
Iran, Islamic Republic of
همه این تلاش ها و برنامه ها قابل تقدیر بوده و هست ، اما ای کاش در این روزگار که اینترنت به یک نیاز اساسی تبدیل شده ، و همه افراد به نوعی جبر و ضرورت استفاده از آن را دارند ، مانند برق و روشنایی لامپ در خانه ها ، کمی هم به تناسب هزینه اینترنت با توان مالی مردم هم در نظر گرفته شود.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام