۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۰۰

دانشمندان موفق به برداشت نقشه یک پنجم کل بستر اقیانوس‌های جهان شدند

ایتنا- دانشمندان موفق شدند تا با استفاده از روش‌های نوین در حدود 17 درصد از بستر اقیانوس‌ها را نقشه‌برداری کرده و اطلاعات کسب شده را در اختیار همگان بگذارند.
دانشمندان موفق به برداشت نقشه یک پنجم کل بستر اقیانوس‌های جهان شدند
دانشمندان موفق شدند تا با استفاده از روش‌های نوین در حدود 17 درصد از بستر اقیانوس‌ها را نقشه‌برداری کرده و اطلاعات کسب شده را در اختیار همگان بگذارند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، اطلاعات ما انسان‌ها در رابطه با سطح کره ماه بیشتر از دانش ما از اقیانوس‌ها است اما تلاش‌هایی در حال انجام گیری است تا این شکاف بیش‌ازپیش کاهش پیدا کند.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که محققان 19 درصد از بستر اقیانوس‌ها را با استانداردهای معاصر نقشه‌برداری کرده‌اند و این رقم نسبت به دانش 6 درصدی ما در این رابطه در سال 2017 پیشرفت بزرگی است. این پیشرفت به خاطر ثبت داده‌های 5.6 میلیون مایل مکعب در قابل پروژه‌ای تحت عنوان  GEBCO است که در سال 2019 انجام شده است. پوشش این پروژه حدود دو برابر اندازه استرالیا است.
 

این پروژه توسط 133 شرکت‌کننده، شریک و پشتیبانی‌کننده پیش رفته است. برخی از داده‌ها از قبیل آخرین اطلاعات GEBCO  در دسترس عموم قرار گرفته است اما تا همین ماه‌های اخیر از آن‌ها استفاده چندانی نمی‌شده است. جالب است بدانید که راهبران سازمان‌های مشارکت‌کننده برای پر کردن خلا های این پروژه حتی به جمع سپاری داده‌ها و نقشه‌برداری روباتیک متصل شدند.
 
هنوز برای رسیدن به هدف اصلی این پروژه که نقشه‌برداری کامل از بستر اقیانوس‌ها تا سال 2030  است، فاصله زیادی داریم و بیشتر این نقشه‌برداری‌ها باید در اعماق دریاها انجام بشود. بااین‌حال داشتن نقشه‌ای کامل از کف اقیانوس‌ها می‌تواند کاربری‌های زیادی داشته باشد.
 
برای مثال می‌توان از آن برای درک بهتر انسان از اقیانوس‌ها (شامل جزر و مد و سونامی) استفاده کرد، به حفظ جمعیت دریایی کمک کرد و حتی به کابل‌کشی زیرآب پرداخت. تلاش اعضای این پروژه در صورت حفاظت از محیط‌زیست و بهبود دسترسی افراد عادی به داده‌های کسب‌شده‌شان می‌تواند در آینده نتایج درخشانی در پی داشته باشد.
کد مطلب: 61334
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام