کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت بزرگ‌‌ترین مرکز تحقیقات برخورد اتم‌ها با هم به طول 100 کیلومتر و هزینه 23 میلیارد دلار

سايت خبری ايتنا , 10 تير 1399 ساعت 11:30

ایتنا- محققان قصد دارند تا بزرگ‌ترین سیستم برخورددهنده را با 100 کیلومتر طول و 23 میلیارد دلار هزینه در سال 2038 بسازند.


محققان قصد دارند تا بزرگ‌ترین سیستم برخورددهنده را با 100 کیلومتر طول و 23 میلیارد دلار هزینه در سال 2038 بسازند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  cnet، برخورددهنده Hadron با طول 27 کیلومتری خود به‌عنوان پرانرژی‌ترین برخورددهنده ذرات در کره زمین شناخته می‌شود. این ماشین همچنین بزرگ‌ترین برخورددهنده‌ای است که انسان تا به امروز ساخته‌اند. اما مرکز CERN به‌عنوان سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای و سازنده این برخورددهنده قصد دارد تا نسل جدید این دستگاه را حتی بزرگ از نسخه فعلی آن بسازد.
 
این برخورددهنده جدید 100 کیلومتر طول دارد و اندازه آن 4 برابر برخورددهنده Hadron است و هزینه ساختن آن در حدود 23 میلیارد دلار خواه بود. این برخورددهنده به‌منظور مطالعه بیشتر در رابطه با ذره Higgs boson به کار می‌دهد. این ذره توسط پیتر هیگز و 5 دانشمند دیگر در سال 1964 نظریه‌پردازی شد و در سال 2012 با استفاده از برخورددهنده Hadron کشف شد.
 


پس‌ازآنکه برنامه ساخت این برخورددهنده غول‌پیکر توسط یک هیئتی مستقل در ماه مارس تائید شد، شورای CERN در تاریخ 19 ژوئن تائید کرد که قصد دارد تا برخورددهنده بزرگ‌تری را بسازد. فابیولا جیانوتی به‌عنوان رییس CERN در این رابطه اظهار کرد که:« من فکر می‌کند این یک روز تاریخی برای CERN و فیزیک اجزا در اروپا و فراتر از آن است.»
 
حال تنها موردی که در این میان باقی‌ مانده است تأمین هزینه این پروژه است اما پرداخت 23 میلیارد دلار هزینه تخمین زده شده چندان آسان نیست اما زمان زیادی برای تأمین منبع مالی این پروژه مانده است زیرا CERN قصد دارد تا ساخت این برخورددهنده را در سال 2038 آغاز کند.
 
جالب است بدانید که ساخت برخورددهنده Hadron یک دهه زمان برد و هزینه صرف شده برای آن 4.75 میلیارد دلار بود. بخش اعظمی از این پول از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلیستان، فرانسه و اسپانیا تأمین شد. برخی بر این باورند که کشورهایی نظیر آمریکا و ژاپن نیز باید برای ساخت نسل دوم این برخورددهنده هزینه کنند و در این غیر این صورت پروژه یاد شده به‌جایی نخواهد رسید.


کد مطلب: 61328

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/61328/ساخت-بزرگ-ترین-مرکز-تحقیقات-برخورد-اتم-ها-هم-طول-100-کیلومتر-هزینه-23-میلیارد-دلار

ايتنا
  https://www.itna.ir