۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۰

پژوهشگران در حال ساخت یک چشم بیونیک با قابلیت دید بهتر از چشم واقعی هستند

ایتنا - ممکن است دیدن نور مادون قرمز فراهم شود، که عملا به معنای دید در شب خواهد بود.
پژوهشگران در حال ساخت یک چشم بیونیک با قابلیت دید بهتر از چشم واقعی هستند
دانشمندان در نقاط مختلف دنیا در حال کار برای ساختن یک چشم مصنوعی برای کمک به بازیابی بینایی برای کسانی بوده‌اند که بینائیشان را از دست داده‌اند یا اصلا نابینای مادرزادی هستند. برخی از چشم‌های بیونیک پیش از این در بیماران ایمپلنت شده‌اند، همچون کارهای انجام شده توسط Bionic Vision Australia و Second Site. هر دوی این دستگاه‌ها فرم فاکتورهای مشابهی دارند که از یک عینک با دوربین در مرکز استفاده می‌کنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، داده‌های برگرفته از این عینک‌ها توسط یک واحد (یونیت) کوچک که در بیرون بدن قرار داده شده پردازش می‌شود و به یک ایمپلنت در شبکیه چشم کاربر ارسال می‌شود. این سیگنالها از آنجا به مراکز بصری مغز ارسال می‌شوند. نقطه ضعف این دستگاه‌ها این است که دید حاصل از آنها به اندازه‌ای که استفاده‌کننده بتواند از آن برای مسیریابی در دنیای واقعی استفاده کند کافی نیست.
اکنون چشم بیونیک جدیدی عرضه شده است که چشم الکتروشیمیایی یا EC-Eye نامیده می‌شود. این چشم از روی شبکیه چشم انسان با یک منحنی معقر مدل‌سازی شده است
 
سطح آن دارای مجموعه‌ای از سنسورهای نور است که شبیه گیرنده‌های نوری شبکیه چشم انسانی است. این سنسورها به باندلی از سیم‌های ساخته شده از فلز مایع ضمیمه شده‌اند که به صورت یک عصب نوری (اپتیک) عمل می‌کنند. نشان داده شده است که EC-Eye تصاویر را با شفافیت نسبی ثبت می‌کند. این مجموعه در جلوی یک نمایشگر کامپیوتری قرار داده شد که حروف را به صورت مجزا و بزرگ نشان می‌داد و قادر بود آنها به شکلی نمایش دهد که خواندنشان به اندازه کافی شفاف باشد.

 

دانشمندان تایید می‌کنند که با این که این EC-Eye جدید در مقایسه با چشم‌های بیونیک موجود یک ارتقاء به شمار می‌رود، ولی باز هم فاصله زیادی با توانایی چشم واقعی انسان دارد. البته دانشمندان می‌گویند که وضعیت آن به مرور زمان بهبود خواهد یافت، و EC-Eye بالاخره روزی خواهد توانست بهتر از چشم واقعی ببیند.
 
همچنین ممکن است دیدن نور مادون قرمز فراهم شود، که عملا به معنای دید در شب خواهد بود. این هدف با استفاده از متریال‌‌های دیگر در بخش‌های مختلف EC-Eye امکان‌پذیر است. دانشمندان به کار بر روی این پروژه ادامه می‌دهند ولی هنوز مشخص نیست که چه زمانی از این چشم برای انسان‌ها استفاده خواهد شد.
 
 
کد مطلب: 61244
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام