۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۰

اساس تئوری نسبیت انیشتین توسط محققان تائید شد

ایتنا- گزارش‌ها حاکی از آن است که دانشمندان موفق شدند تا انجام با دسته‌ای از آزمایش‌ها که به روش گالیله انجام می‌شد، قانون نسبیت انیشتین را تائید کنند
اساس تئوری نسبیت انیشتین توسط محققان تائید شد
گزارش‌ها حاکی از آن است که دانشمندان موفق شدند تا انجام با دسته‌ای از آزمایش‌ها که به روش گالیله انجام می‌شد، قانون نسبیت انیشتین را تائید کنند
 
به گزارش ایتنا و نقل از  engadget، اگر به‌صورت همزمان یک پر و توپ بولینگ را در یک خلا بیندازید آن‌ها در یک‌زمان به زمین می‌رسند. به‌بیان‌دیگر، آن‌ها صرف نظیر از جرمشان دقیقا به یک صورت تحت تأثیر میدان گرانشی قرارگرفته‌اند. بر اساس تئوری نسبیت انیشتین این قانون در رابطه با اشیا بسیار بزرگ از قبیل ستاره‌ها نیز صادق است و به‌تازگی متخصصان فیزیک نجومی نیز این نکته را تائید کرده‌اند.
 
دانشمندان از تلسکوپ‌های رادیویی برای اندازه‌گیری چگونگی چرخش یک ستاره نوترونی در نزدیکی دوستاره کوتوله سفید در یک سیستم مشابه با چگونگی مدار زمین و ماه در خورشید استفاده کردند. آن‌ها با مقایسه سرعت، حرکت و جرم این ستاره‌ها توانستند نسخه کیهانی تست‌های مشهور گالیله در اواخر قرن 1500 میلادی را اجرا کنند. نتایج این تست‌ها خبر از آن می‌داد که هر سه ستاره به‌صورت یکسان تحت تأثیر میدان‌های گرانشی خود قرار می‌گیرند.
 
 
 
دو روش برای اندازه‌گیری جرم اشیا وجود دارد. یکی از آن‌ها این است که شی را با یک جرم شناخته شده موازنه کرد. روش دیگر این است که با استفاده از دومین قانون حرکتی نیوتون به شی سرعت بخشید و به‌صورت معکوس عمل کرد. محققان در این رابطه اظهار کرده‌اند که نتایج هر دو روش برابر است اما از توضیح دلیل آن بازماندند.
 
انیشتین قانون نسبیت را به‌عنوان روشی برای  توضیح آن دسته از قوانین طبیعت که چنین نتایجی از آن‌ها حاصل می‌شود ایجاد کرد. با گذشته دهه‌ها تئوری‌های او از قبیل عدسی گرانشی به امواج گرانشی تائید شد و هم‌اکنون نیز اصل هم ارزی تائید شده است. تلاش‌های انیشتین در چگونگی درک ما از زمان و مکان تأثیر به سزایی دارد و تائیدیه های بیشتر از جانب دانشمندان تنها روی این تلاش‌ها و تئوری‌های ارائه شده صحه می‌گذارد.
 
کد مطلب: 61222
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام