۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۵

برخی تمرین‌های هوازی می‌توانند جریان خون در بخشهای کلیدی مغز را بهبود ببخشند

ایتنا - زوال عقل یک بیماری پیچیده است که فعلا راهی برای پیشگیری از آن کشف نشده است.
بهبود جریان خون دربخش‌های کلیدی مغز با کمک تمرین‌های هوازی
بر همگان روشن است که تمرینهای آیروبیک می‌تواند به حفاظت و حتی بهبود سلامت مغز کمک کنند؛ اکنون یک مطالعه جدید می‌تواند به طور بالقوه دلیل این موضوع را توضیح دهد. بنا بر اعلام پژوهشگران مرکز پزشکی UT Southwestern، ورزش هوازی می‌تواند جریان خون را در دو بخش کلیدی از مغز بهبود ببخشد. این می‌تواند به طور خاص برای بزرگسالان مسنتری مفید باشد که در معرض ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، بر پایه این مطالعه، که دربرگیرنده 30 شرکت‌کننده 60 سال به بالا بود، هر دو بخشی از مغز که در آنها افزایش جریان خون رخ داد به حافظه ارتباط دارند. نیمی از این شرکت‌کنندگان موظف به یک سال انجام تمرین آیروبیک شدند؛ 30 شرکت‌کننده دیگر فقط تمرینهای کششی انجام دادند.
 
در مقایسه با گروه کششی، گروه تمرین آیروبیک جمعا 47 درصد افزایش امتیازات حافظه‌ای را تجربه کرد. جریان خون در هیپوکامپ و کورتکس سینگولیت بهبود یافت که این وضعیت به پروتکل تمرینی ارتباط داده شد، و نشانگر این بود که این نوع از فعالیت می‌تواند نقشی مهم در حفاظت از حافظه داشته باشد.

 

زوال عقل یک بیماری پیچیده است که فعلا راهی برای پیشگیری از آن کشف نشده است. پژوهش‌های گسترده‌ای با هدف شناسایی علائم این بیماری، راه‌های کند کردن پیشرفت آن، و حتی درمان‌های بالقوه برای افرادی که در حال حاضر به از دست دادن حافظه خود مبتلا هستند انجام شده‌اند. این پژوهش‌ها از این جهت دارای اهمیت حیاتی لحاظ می‌شوند که جمعیتهای بشری به سمت سالمندی پیش می‌روند و تعداد موارد زوال عقل به سرعت در حال رشد است.
 
تحقیقات به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ژنتیک و سبک زندگی، هر دو، در زوال عقل نقش ایفا می‌کنند، و با اینکه افراد نمی‌توانند ژنهایشان را تغییر دهند، ولی می‌توانند رژیم غذایی‌شان را اصلاح نموده و بر تحرک خود بیافزیند. با اینکه پیشگیری از زوال عقل یا آلزایمر با صرفا ورزش کردن امکانپذیر نیست، ولی ورزش می‌تواند نقشی مهم در تلاش کلی برای کاهش ریسک این بیماری داشته باشد.
کد مطلب: 61211
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام