۱
plusresetminus
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۳

رونق اقتصاد دیجیتال از توسعه ارتباطات در روستاها نشأت می‌گیرد

ایتنا - در کشور ما به دلایل گوناگون از جمله سابقه اتکا به اقتصاد تک‌محصولی (نفت) در بودجه ملی، و نیز معضل تحریم‌ها، اکنون موضوع اقتصاد دیجیتال به عنوان هدفی موثر و البته جذاب به شمار می‌رود.
رونق اقتصاد دیجیتال از توسعه ارتباطات در روستاها نشأت می‌گیرد

اقتصاد در دنیای امروز از شکل سنتی و کلاسیک خود فاصله گرفته، و به سمت بهره‌گیری هر چه بیشتر از دانش و فناوری پیش می‌رود. در جهان امروز، فناوری‌های نوین ارتباطی حرف نخست را در پیشرفت و توسعه کشورها می‌زنند، و از این رو، ترم تازه‌ای تحت عنوان «اقتصاد دیجیتال»، به مولفه اصلی سیاستگذاری در جوامع بدل شده است.

اقتصاد دیجیتال (Digital Economy) در واقع سوق دادن غالب فعالیت‌های اقتصادی بر بستر اینترنت و از طریق بازارهایی مبتنی بر اینترنت و شبکه گسترده جهانی است که امروزه با گسترش فناوری‌های نوین بسیار مورد توجه قرار گرفته است و علاوه بر آن، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تازه‌ای در اشتغال، تحرک اقتصادی، درآمدزایی، افزایش رشد اقتصادی و... برای دولت‌ها و شهروندان ایجاد کرده است. همین امر، رقابت در حرکت به سوی اقتصاد دیجیتال را فشرده‌تر و جدی‌تر نموده است.

در کشور ما به دلایل گوناگون از جمله سابقه اتکا به اقتصاد تک‌محصولی (نفت) در بودجه ملی، و نیز معضل تحریم‌ها، اکنون این موضوع به عنوان هدفی موثر و البته جذاب به شمار می‌رود و مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی بر بهره‌گیری از آن اتفاق نظر دارند. البته وجود زیرساخت‌های مناسب علمی و فنی، تصویب قوانین و آیین‌نامه مناسب و... نیز پیش‌شرط‌های ضروری این تغییر هستند که بتدریج در حال محقق شدن می‌باشند.

در چند سال اخیر به ویژه، لزوم پیشرفت و گسترش بنیان‌های اقتصاد دیجیتال بسیار مورد توجه واقع شده است. با شیوع سریع ویروس کرونا و همه‌گیر شدن آن نیز ضرورت این امر هر چه بیشتر مشاهده می‌گردد.

ظرفیت رشد ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اخیرا و در مراسمی، رسما بر ضرورت گسترش اقتصاد دیجیتال در کشور و جایگزین کردن آن با اقتصاد سنتی تاکید کرد.
همچنین وزیر ارتباطات نیز با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت‌ها و فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب برای توسعه اقتصاد دیجیتال و جایگزین کردن آن با اقتصاد نفتی تاکید کرد. به گفته وی، اقتصاد دیجیتال حوزه‌ای است که باید موردتوجه قرار گیرد و خدمات دیجیتال یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که می‌تواند رشد قابل‌توجه ای داشته باشد که در کنار این رشد اشتغال فراوانی هم ایجاد می‌شود.  

رشد قابل توجه ایران در سهم‌گیری از «هسته اقتصاد دیجیتال»
وزیر ارتباطات، از سه لایه فعال مبتنی بر بسر اقتصاد سخن گفت که این سه لایه عبارتند از: لایه اول با «عنوان هسته اقتصاد دیجیتال»، لایه دوم با نام «حوزه محدود اقتصاد دیجیتال» و حوزه سوم با نام «حوزه وسیع اقتصاد دیجیتال». 

آذری جهرمی همچنین به مقایسه سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد جهان پرداخت و با ارائه نمونه‌های آماری از کشورهای آمریکا، چین به استناد گزارش «اقتصاد دیجیتال- آنکتاد ۲۰۱۹» گفت: «سهم ایران در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال ۴ و در کل اقتصاد دیجیتال ۶.۵ است. به‌طور متوسط در معیار جهانی سهم اقتصاد دیجیتال نسبت به‌کل اقتصاد ۱۵.۵ درصد است و این نشان می‌دهد ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال ظرفیت رشد بسیار بزرگی دارد.» مطابق جزئیات ارائه شده توسط وزیر ارتباطات، هسته اقتصاد دیجیتال کشور از ۲.۲۳ در سال ۹۲ به چهار درصد در سال ۹۸ رسیده است، و به عبارت دیگر بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و بطور کلی مخابرات و ارتباطات مجموعاً چهار درصد رشد داشته است که پیشرفت قابل توجهی است.

چگونگی رشد هسته اقتصاد دیجیتال
همانطور که گفته شد، هسته اقتصاد دیجیتال عبارتست از بسترسازی مناسب و پیشرفته ارتباطات، که شرط لازم برای توسعه دیگر بخش‌ها خواهد بود، و در حقیقت به مثابه ریل‌گذاری اقتصاد دیجیتال به شمار می‌رود. در این میان ناگفته پیداست که اپراتورهای تلفن همراه، در واقع نقش اصلی و کلیدی را بر عهده دارند. اما این نقش و اثربخشی تاکنون چگونه بوده است؟ در این زمینه، آمار و ارقام بخوبی می‌تواند گویا باشد.
همراه اول به عنوان اپراتور نخست تلفن همراه در کشورمان، نقشی مهم و پیشرو در این زمینه داشته است.
به گفته وزیر ارتباطات، در رشد اقتصاد دیجیتال، توسعه ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات قابل توجه است که از ۶۸۰ گیگابیت‌ برثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۱۸ هزار گیگابیت‌برثانیه در سال ۱۳۹۸ رسیده و رشدی ۳۰ درصدی داشته است.

 


نقش توسعه دسترسی روستاها به اینترنت پرسرعت در نیل به اقتصاد دیجیتال
همچنین مطابق اذعان وزیر ارتباطات، پوشش دسترسی پرسرعت مشترکین روستایی به شبکه ملی اطلاعات از صفر درصد در سال ۱۳۹۲ به ۸۹ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید.
 
 


نکته شایان توجه در این میان، نقش همراه اول در توسعه ارتباطات روستایی و دسترسی مشترکین روستایی به اینترنت پرسرعت است. در این خصوص، بد نیست بدانید که طرح خدمات عمومی اجباری روستایی یا همان USO، با هدف ارائه خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت در روستاهای سراسر کشور به کارفرمایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف شده است، و اپراتور همراه اول نیز با توجه به سابقه و توانمندی‌ها، به عنوان پیمانکار برای این پروژه ملی انتخاب گردیده است.

در همین راستا، همراه اول به عنوان پیشرو در ایجاد سرویس‌های دیجیتال در حوزه ICT و با مأموریت «تحقق رویای دیجیتال»، بیشترین میزان اتصال روستاهای کشور به فناوری‌های نوین ارتباطی را با هدف کاهش سطح اختلافی میان شهر و روستا، فراهم آورده تا از این طریق گامی اجرایی در راستای پیشرفت و ارتقای اقتصادی کشور برداشته باشد.

در همین خصوص همزمان با روز جهانی ارتباطات، آئین «بهره‌برداری از اتصال روستاها به اینترنت پرسرعت همراه اول» با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، و نیز محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزار شد و در آن اعلام گردید که شرکت ارتباطات سیار ایران از ابتدای سال 1398 با احداث 279 سایت جدید، تعداد 655 روستا را تحت پوشش خدمات ارتباطی مبتنی بر نسل‌های نوین تلفن همراه درآورده است؛ همچنین 381 سایت در 1407 روستا در بازه زمانی مذکور به نسل‌های 3 یا 4 ارتقاء تکنولوژی یافته‌ است و بنابراین، در بازه زمانی یک سال اخیر، 1587 روستا با پوشش جمعیتی حدود 1.3 میلیون نفری از خدمات اینترنت پرسرعت همراه اول بهره‌مند شده‌اند.

این آمار البته تقدیر معاون اول رییس جمهور و وزیر ارتباطات از اپراتور همراه اول را بدنبال داشت.

همچنین آمار رسمی منتشره از سوی سازمان تنظیم مقررات، گویای نقش همراه اول در پوشش توسعه ارتباطات و اینترنت پرسرعت در روستاهای کشورمان است.

 



آذری جهرمی با تشریح ظرفیت‌ها و ابزارهای مناسب در تحقق بخشیدن به پیشرفت اقتصاد دیجیتال، اپراتور اول (همراه اول) را یکی از بنیان‌گذاران و راه‌وران این عرصه توصیف کرد و با استناد به آمار و ارقام منتشر شده، همراه اول را یکی از تاثیرگذارترین فعالان لایه اول، یعنی لایه هسته اقتصاد دیجیتال مطرح کرد.
همه این نکات، بخوبی نشان دهنده توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و دسترسی همه مردم به اینترنت پرسرعت، بستر و هسته اصلی شکل‌گیری و رشد اقتصاد دیجیتال است، و از سوی دیگر، همراه اول در این میان نقشی بی‌بدیل بر عهده داشته است.
 
کد مطلب: 61137
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام