کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش قدرت لامسه و آگاهی محیطی روبات‌ها توسط محققان MIT

سايت خبری ايتنا , 18 خرداد 1399 ساعت 20:41

ایتنا- محققان مرکز تحقیقاتی ام.آی.تی موفق شدند تا با سنسورهای ویژه حس لامسه و آگاهی محیطی بازو روباتیک خود را تقویت کنند.


محققان مرکز تحقیقاتی ام آی تی موفق شدند تا با سنسورهای ویژه حس لامسه و آگاهی محیطی بازو روباتیک خود را تقویت کنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، امروزه بازوهای روباتیک به لطف محققان پیشرفت زیادی کرده‌اند و می‌توانند کارهای حساسی را انجام بدهند. این روبات‌ها به‌منظور انجام این‌ کارهای حساس باید آگاهی محیطی بالایی داشته باشند و حس لامسه آن‌ها قوی باشد.
 
چنین نوع احساسی در بیشتر روبات‌های نرم تا به امروز وجود نداشته است اما هم‌اکنون دو تیم از محققان ام.آی.تی برای پر کردن این خلا روشی را ابداع کرده‌اند.  تحقیقات آن‌ها موجب می‌شود که بازوهای روبات از اشیایی که برمی‌دارند و میزان نیروی موردنیاز برای انجام این کار آگاهی دقیقی به دست بیاورند.
 

 
 
یکی از این تیم‌ها در تحقیقات پیشین خود بازوی روباتیک نرمی ایجاد کردند که می‌توانست اشیایی که وزن آن‌ها صد برابر وزن خود بود را به‌راحتی بلند کند. تیم تحقیقاتی جدید این مرکز سنسورهای جدیدی به این بازو افزود و موجب شد که توانایی‌هایی نظیر بلند کردن یک تکه چیپس شکننده و تشخیص دوباره اجسام لمس شده در آینده نیز به این بازو افزوده شود.
 
این تیم سنسورهای لمسی ساخته شده از لاتکس ویژه‌ای را به مبدل فشار این بازو متصل کرد. همچنین الگوریتم ویژه‌ای میزان نیروی موردنیاز را به بازوی روباتیک موردنظر گوشزد می‌کند. این تیم توانست با موفقیت سنسور یاد شده را روی اشیایی از قبیل بطری‌های سنگین، قوطی‌ها، سیب، مسواک و یک بسته بیسکویت امتحان کند. هر دو تیم یاد شده مقالات خود را در کنفرانس بین‌المللی روباتیک و اتوماسیون 2020 ارائه خواهند کرد.
 


کد مطلب: 61129

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/61129/افزایش-قدرت-لامسه-آگاهی-محیطی-روبات-ها-توسط-محققان-mit

ايتنا
  https://www.itna.ir