۰
plusresetminus
پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۷

طرح "هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی" اجرایی می‌شود

ایتنا - وزیر ارتباطات: با طرح هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی، هم‌وطنان می‌توانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، از خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.
طرح "هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی" اجرایی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پروژه «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» توسط شرکت‌های اینترنتی و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات VOD، اظهار کرد: بدین‌ترتیب هم‌وطنان می‌توانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، از خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند و هدف‌گذاری تعیین‌شده در این پروژه رسیدن به پنج میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹ است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، پروژه‌های پیشران ⁧اقتصاد دیجیتال امروز (پنجشنبه) با حضور حسن روحانی - رئیس جمهوری - و بیش از هزار نفر از فعالان IT از سراسر کشور در جلسه‌ ویدئو کنفرانس، افتتاح شد.

این پروژه‌ها شامل افتتاح مرکز داده ۴۰۰ رکی شرکت ایرانسل با حضور بیژن عباسی آرند - مدیرعامل شرکت ایرانسل - در مرکز شادآباد، افتتاح خدمات ابری آسیاتک با حضور محمدعلی یوسفی‌زاده - مدیرعامل شرکت آسیاتک - در برج میلاد و رونمایی از طرح حمایتی استارت‌آپ‌های آسیب‌دیده از کرونا و تلویزیون اینترنتی با حضور امیر ناظمی - معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات - می‌شود.

ظرفیت رشد ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال
محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در این مراسم، با تاکید بر لزوم جایگزینی اقتصاد دیجیتال به جای اقتصاد نفتی، به مقایسه سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد جهان پرداخت و با ارائه نمونه‌های آماری از کشورهای آمریکا، چین به استناد گزارش «اقتصاد دیجیتال- آنکتاد ۲۰۱۹» گفت: سهم ایران در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال ۴ و در کل اقتصاد دیجیتال ۶.۵ است. به‌طور متوسط در معیار جهانی سهم اقتصاد دیجیتال نسبت به‌کل اقتصاد ۱۵.۵ درصد است و این نشان می‌دهد ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال ظرفیت رشد بسیار بزرگی دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال حوزه‌ای است که باید موردتوجه قرار گیرد و خدمات دیجیتال یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که می‌تواند رشد قابل‌توجه ای داشته باشد که در کنار این رشد اشتغال فراوانی هم ایجاد می‌شود.  هسته اقتصاد دیجیتال کشور از ۲.۲۳ در سال ۹۲ به چهار درصد در سال ۹۸ رسیده است یعنی بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و ارتباطات مجموعاً چهار درصد رشد داشته است. در سال ۹۸ هم سهم اقتصاد دیجیتال در GDP به ۶.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که این عدد در سال ۹۲، ۳.۶۸ درصد بوده است.

رشد ۳۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با برشمردن عوامل مؤثر در موفقیت‌هایی که موجب شد درخت اقتصاد دیجیتال در کشور به بار بنشیند، گفت: عوامل مؤثر در رشد اقتصاد دیجیتال توسعه ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از ۶۸۰ گیگابیت‌ برثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۱۸ هزار گیگابیت‌برثانیه در سال ۱۳۹۸ رسیده و رشدی ۳۰ درصدی داشته است. افزایش ظرفیت ارتباطات بین‌الملل نیز از ۱۳۰ گیگابیت‌برثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۴۵۰۰ گیگابیت‌برثانیه در سال ۹۸ بود.

آذری جهرمی افزود: همچنین در این سال‌ها متوسط سرعت دسترسی مشترکین سیار به شبکه ملی اطلاعات از ۰.۲۱۸ مگابیت‌برثانیه در سال ۹۲ به ۱۰ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت دسترسی مشترکین ثابت به شبکه ملی اطلاعات از ۰.۲۵۶ مگابیت‌برثانیه در سال ۹۲ به ۶.۲ مگابیت‌برثانیه در سال ۹۸ رسید.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر پوشش دسترسی پرسرعت مشترکین روستایی به شبکه ملی اطلاعات از صفر درصد در سال ۱۳۹۲ به ۸۹ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید. ظرفیت مراکز داده شبکه ملی اطلاعات نیز از ۲۱۰ رک فعال در سال ۹۲ به ۱۸۳۰ رک فعال در سال ۱۳۸۹، نسبت پیک مصرفی ترافیک داخلی به پیک مصرفی ترافیک بین‌الملل در سبد مصرفی کاربران از ۱۰ درصد در سال ۹۲ به ۵۵ درصد در سال ۱۳۹۸ و تعداد اپلیکیشین‌های ایرانی فعال از ۴۸۳ در سال ۹۲ به ۳۴۵ هزار ایپلیکیشین در سال ۹۸ رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همه این عوامل باعث شد تا اقتصاد دیجیتال در کشور روند رو به رشدی داشته باشد به‌طوری که در سال ۹۷ به دلیل وجود چالش‌های اقتصادی ازجمله تحریم‌های ظالمانه نرخ رشد بهره‌وری کل اقتصاد منهای ۶.۱۲ درصد بود اما نکته جالب‌توجه این است که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با رشد ۱۳.۵ درصد در همین سال مواجه شد و نرخ رشد ارزش‌افزوده بخش آی سی تی ۳.۳۱ درصد شد یعنی بیش از اهداف برنامه ششم توسعه رشد این حوزه تحقق پیدا کرد. این در حالی است که نرخ رشد ارزش‌افزوده کل اقتصاد منفی ۳.۷ درصد بود.

اقتصاد دیجیتال، راه برون‌رفت از مشکلات کنونی
آذری جهرمی با بیان اینکه همه این عوامل نشان داد که اقتصاد دیجیتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی و برون‌رفت از مشکلات کنونی است، گفت: همه این پیشرفت‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات پیگیری و اجرا شده و می‌شود. در کشوری که از ظرفیت نیروی جوان خلاق برخوردار است که ۱۷ درصد آن‌ها وابسته یا غیروابسته فارغ‌التحصیل در حوزه فناوری اطلاعات هستند، هسته اقتصاد دیجیتال رشد کرده است، تحت‌ فشارهای بین‌المللی هستیم، چاره‌ای جز بهره‌وری نداریم و یکی از ابزارهای مهم بهره‌وری فناوری اطلاعات است. بنابراین می‌توانیم اقتصاد دیجیتال را راه‌حلی برای جایگزینی اقتصاد نفتی بدانیم.

وی با تشریح مدل مفهومی مصوب شبکه ملی اطلاعات  و وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیگیری شبکه ملی اطلاعات و همچنین اقدامات وزارت ارتباطات در رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال، اظهار کرد: امروز چهار افتتاح عمده برای پیشران اقتصاد دیجیتال داریم. مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات با ایجاد ۴۰۷ رک ظرفیت جدید و افزایش ۲۵ درصدی ذخیره‌سازی مرز داده شبکه ملی با سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومان بخش خصوصی توسط شرکت ایرانسل افتتاح می‌شود. با راه‌اندازی این پروژه یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات محقق شد و گام بلند دیگری در راستای دستیابی به هدف توسعه محتوا و خدمات داخلی و کسب ۷۰ درصدی آن از سبد مصرفی کاربران برداشته خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین در راستای توسعه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیارد تومان بخش خصوصی توسط شرکت آسیاتک پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات افتتاح می‌شود که یکی از مهم‌ترین ارکان تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور و مورد تأکید در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات است. زیرساخت ابری، توانایی ارائه خدمات متنوع ابری به تولیدکنندگان محتوای داخلی را دارد و امکان خودکفایی در خدمات ابری و افزایش تاب‌آوری تولیدکنندگان محتوای داخلی در برابر تحریم‌های ظالمانه را فراهم می‌کند.

هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی
آذری جهرمی در ادامه با اشاره به پروژه بعدی گفت: پروژه بعدی طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» با کارفرمایی شرکت‌های اینترنتی و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات VOD و با سرمایه ۸۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی است. به‌منظور ارتقای سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه‌شده است.

وی ادامه داد: بدین‌ترتیب با ایجاد هم‌افزایی و با تأمین سامانه‌های موردنیاز، هم‌وطنان می‌توانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات به خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند. هدف‌گذاری تعیین‌شده در این پروژه رسیدن به پنج میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹ و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: برای اینکه این طرح‌ها اثرگذار شود و در راستای حمایت از فعالین حوزه فناوری اطلاعات امروز به ۵۰۰۰ شرکت عضو نوآفرین بسته حمایتی به ارزش ۵۰ میلیون تومان تقدیم می‌شود که بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته است. بدین‌ترتیب دولت همچنین از کسب‌وکارهای بزرگ حمایت می‌کند که آنها بتوانند به کسب‌وکارهای کوچک خدمات‌دهند داشته باشند.

آذری جهرمی در پاسخ به سؤال رئیس‌جمهوری درباره رقم سرمایه‌گذاری کل پروژه‌ها گفت: ارزش مالی این پروژه ۲۲۸۰ میلیارد تومان است که عمده این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام‌گرفته است. ۱۱۰۰ میلیارد تومان توسط ایرانسل برای راه‌اندازی مرکز داده، ۸۵۰ میلیارد تومان توسط آسیاتک برای خدمات ابری و ۸۰ میلیارد تومان هم توسط شرکت‌های اینترنتی برای طرح یک ماهه رایگان تلویزیون‌های اینترنتی سرمایه‌گذاری شده است.
کد مطلب: 61054
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام