۰
plusresetminus
پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۹

شاید مریخ از آنچه که فکر می‌کردیم مرطوب‌تر باشد

ایتنا - دانشمندان می‌گویند با وجود مرطوب بودن مریخ، سیارهٔ سرخ باز هم چندان زیست‌پذیر نیست.
شاید مریخ از آنچه که فکر می‌کردیم مرطوب‌تر باشد
یک مطالعهٔ جدید نشان می‌دهد که مریخ از آنچه قبلاً تصور می‌شد مرطوب‌تر است، اما به گونه‌ای نیست که بتواند میزبان زندگی باشد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، آب تازه نمی‌تواند به‌مدت طولانی در سطح منجمد مریخ وجود داشته باشد؛ چنین ماده‌ای یا به‌سرعت یخ می‌زند یا بخار می‌شود و به جوّ رقیق این سیاره می‌رود. اما آب نمک‌ها – آب خیلی شور – نقاط انجماد بسیار پایین‌تری دارند و می‌توانند به‌شکل مایع در سیاره سرخ باقی بمانند.

دانشمندان شواهدی احتمالی از چنین آب‌نمکی یافته‌اند که در طی سال‌ها در این سیاره وجود داشته‌اند و تصاویر مربوطه توسط ناسا و دستگاه Mars Reconnaissance Orbiter ضبط شده‌ است.

 
شاید مریخ از آنچه که فکر می‌کردیم مرطوب‌تر باشد

در این مطالعهٔ جدید، پژوهشگران از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این فضاپیما و همینطور اطلاعات مربوط به مدلهای جوّی برای تهیهٔ مدلی نوین استفاده کرده‌اند که پیش‌بینی می‌کند در نزدیکی سطح مریخ، چنین آب‌نمک‌هایی می‌توانند وجود داشته باشند.
این مدل نشان می‌دهد که تا ۴۰ درصد از سطح مریخ می‌تواند هر بار حداکثر شش ساعت آب مایع را در خود نگه دارد. اعضای این گروه مطالعاتی این را پدیده‌ای کاملاً موسمی و فصلی می‌دانند.

البته کمی پایین‌تر از سطحی مریخ، احتمالاً مرطوب‌تر است: این مدل نشان می‌دهد ممکن است آب‌نمک‌ها در طول ده درصد از سال مریخ و در عمق حدود ۸ سانتیمتری وجود داشته باشند. ممکن است در جاهای عمیق، رطوبت بسیار بالا باشد؛ فضاپیمای اروپایی Mars Express اخیراً شواهدی از یک دریاچهٔ بزرگ در زیر قطب جنوب سیارهٔ سرخ کشف کرده است.

پژوهشگران می‌گویند این آب‌نمکها نشانهٔ خوبی از زندگی نیستند؛ چون احتمالاً بسیار سرد هستند و بیشینهٔ دمای آنها هم ممکن است به ۴۸ درجهٔ سانتیگراد برسد.
 
شاید مریخ از آنچه که فکر می‌کردیم مرطوب‌تر باشد

اما شاید یک روزنهٔ امیدی هم در این میان وجود داشته باشد. اعضای این گروه مطالعاتی می‌گویند از آنجا که ظاهراً این آب‌نمک‌ها نمی‌توانند از زندگی زمینی پشتیبانی کنند، مأموریت‌های آتی در مریخ می‌توانند بدون نگرانی دربارهٔ آلوده شدن به میکروب‌های زمینی انجام شوند.
کد مطلب: 61006
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام