کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دلایل گرانی لپ‌تاپ در بازار تجهیزات الکترونیک کشور

29 ارديبهشت 1399 ساعت 13:14

ایتنا - شیوع ویروس کرونا باعث دورکار شدن برخی کارمندان و آموزش از راه دور به دانش‌آموزان شد که مجموعه این شرایط تقاضای خرید لپ‌تاپ و کالاهای مرتبط با آن را نسبت به سال گذشته افزایش داده است.



رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه از افزایش تقاضا و همچنین افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی لپ‌تاپ خبر داد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، محمد فرجی رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لپ‌تاپ و کالاهای مرتبط با آن در سال جاری خبر داد و علت آن را بسته شدن موقتی ثبت سفارش کالاهای IT و افزایش تقاضا در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد.

اوایل اردیبهشت ماه اخباری از از بسته شدن ثبت سفارش کالاهای ضروری IT خبر منتشر شد که در پی آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد محدودیت ثبت سفارش از سوی یکی از سازمان‌های صمت اعمال شد که موضوع از طریق وزارتخانه پیگیری و حل شد و هیچ تغییر رویه‌ای در واردات و ثبت سفارش کالای صنعت IT ایجاد نشده است. با این وجود چند روز بعد دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت که "همچنان درخواست‌های ثبت سفارش بسیاری از شرکت‌ها رد می‌شود. یعنی با وجود اینکه مدیران ارشد اعلام کردند محدودیت ثبت سفارش برداشته شده،‌ بدنه کارشناسی می‌گوید به ما چیزی بخشنامه و اعلام نشده است".

همچنین به گفته وی، شیوع ویروس کرونا باعث دورکار شدن برخی کارمندان و آموزش از راه دور به دانش‌آموزان شد که مجموعه این شرایط تقاضای خرید لپ‌تاپ و کالاهای مرتبط با آن را نسبت به سال گذشته افزایش داده است.

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه همچنین با اشاره ترخیص نشدن برخی از سفارشات بخاطر مشکلات تخصیص ارز و ثبت سفارش، اظهار کرد: بنابراین به نظر می‌رسد کالاهای خریداری شده از فروردین ماه به بعد به صورت یک جا ترخیص شود که این افزایش عرضه تاحدودی منجر به کاهش قیمت خواهد شد.

وی افزود: اما در کل با توجه به خروج کالاهای IT از لیست دریافت ارز نیمایی در سال جاری، قیمت لپ تاپ و قطعات آن نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود، چراکه نرخ ارز نیمایی حدود ۱۳ هزاد تومان بوده و ارز آزاد حالا به بیش از ۱۷ هزار تومان رسیده است.


کد مطلب: 60975

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/60975/دلایل-گرانی-لپ-تاپ-بازار-تجهیزات-الکترونیک-کشور

ايتنا
  https://www.itna.ir