۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۶

کدام سایت‌ها اینترنت نیم‌بها دارند؟

ایتنا - با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، یکی از مهم‌ترین مزایایی که مورد توجه  قرار گرفت، تفکیک تعرفه اینترنت داخل از بین‌الملل بود.
کدام سایت‌ها اینترنت نیم‌بها دارند؟

تفکیک ترافیک داخل از بین‌الملل و اعمال تعرفه ترجیحی برای وب‌سایت‌های داخلی با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اتفاق افتاد که در ابتدا با فهرستی از سایت‌های پربازدید آغاز شده و سپس وب‌سایت‌های به‌تدریج در لیست ‌آی‌پی‌ها با تعرفه ترجیحی قرار گرفتند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، یکی از مهم‌ترین مزایایی که مورد توجه  قرار گرفت، تفکیک تعرفه اینترنت داخل از بین‌الملل بود. بدین معنا که برای وب‌سایت‌ها با سرورهای داخلی در مقایسه با وب‌سایت‌های خارجی، تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شد و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی از اینترنت ثابت و همراه، مطابق مصوبه سازمان رگولاتوری ملزم به رعایت این موضوع در محاسبه هزینه اینترنت برای کاربران شدند.

اما اینکه کدام یک از وب‌سایت‌ها شامل این طرح باشند، از ابتدا محل پرسش بود؛ همزمان با بهره‌برداری از فازهای اول و دوم شبکه ملی اطلاعات و در گام نخست، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، لیست ۱۰۰ سایت پرترافیک داخلی که سرورهای آنها در ایران قرار دارد را به اپراتورها و شرکت‌های اینترنت ارائه کرد که کاربران با مراجعه به این سایت‌ها تنها نصف هزینه را پرداخت کنند و مقرر شد این لیست به مرور تکمیل شود.

در این راستا حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - با بیان اینکه تعرفه سایت‌های داخلی طبق مصوبه یک‌دوم است، گفت: لیستی بالغ بر ۲۰هزار سایت با تعرفه یک‌دوم وجود دارد. سازمان فناوری اطلاعات هم یک سامانه دارد که آنجا اعلام می‌کنند آی‌پی باید داخلی باشد و سپس به اپراتور اعلام می‌شود که تعرفه را یک‌دوم کند.

وی همچنین درباره تعرفه پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: بالغ بر دو سال است بر اساس پیام‌رسان‌هایی که مرکز ملی فضای مجازی اعلام کردند، تعرفه ترجیحی وجود دارد. بدین‌ترتیب قیمت محتوای پیام‌رسان‌های داخلی طبق مصوبه یک‌سوم است که همین تعرفه توسط اپراتورها اعمال می‌شود.

طبق اطلاعاتی که در وب‌سایت سازمان فناوری اطلاعات وجود دارد، پیام‌رسان‌های بیسفون، گپ، آی‌گپ، لنزور و سروش از تعرفه ترجیحی یک‌سوم برخوردارند. همچنین ۲۵ هزار و ۶۹۴ وب‌سایت داخلی تعرفه ترجیحی دارند که لیست نام‌های دامنه با میزبانی داخلی در این لینک موجود است.
کد مطلب: 60973
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام