۰
plusresetminus
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰

کشف ابزارهایی از دوران غارنشینی که نزدیکی فرهنگ انسان امروزی با انسان‌های غارنشین را نشان می‌‌دهد

ایتنا- یافته‌های جدید باستان‌شناسی خبر از آن دارد که هم‌زیستی هومو ساپینس ها و نئاندرتال ها بیش ازآنچه قبلا تصور می‌شد ادامه داشته است.
کشف ابزارهایی از دوران غارنشینی که نزدیکی فرهنگ انسان امروزی با انسان‌های غارنشین را نشان می‌‌دهد
یافته‌های جدید باستان‌شناسی خبر از آن دارد که هم‌زیستی هومو ساپینس ها و نئاندرتال ها بیش ازآنچه قبلا تصور می‌شد ادامه داشته است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  cnet، شماری از فسیل‌ها و ابزار به‌دست‌آمده از غاری در بلغارستان نشان‌دهنده آن است که انسان‌های مدرن از 46 هزار سال قبل در اروپا حضور داشته است و احتمالاً بیش ازآنچه پیش‌ازاین تصور می‌شد با نئاندرتال ها در ارتباط بوده‌اند.
 
گزارش‌های به‌دست‌آمده از دو پروژه منتشرشده در مجله Nature and Nature Ecology & Evolution  حاکی از آن است که کشف بقایای انسان‌های اولیه مدرن در جنوب شرقی اروپا از قدیمی‌ترین شواهد وجود هومو ساپینس ها از زمان پارینه‌سنگی در این منطقه است. علاوه بر این، مجموعه‌ای از ابزارهای سنگی منحصربه‌فرد که دارای ویژگی‌های ابزارسازی هومو ساپینس ها و نئاندرتال ها هستند در این محل حضور دارند. این امر نشان می‌دهد که دو فرهنگ ممکن است در این بازه زمانی با هم مخلوط شده باشند.
 
 
 
این کشف که از درون غار Bacho Kiro واقع در بلغارستان به‌دست‌آمده است شامل بقایایی نظیر استخوان‌ها و یک‌دندان و نیز زیورآلاتی نظیر آویزی است که از دندان خرس ساخته شده است. البته در دهه 1970 نیز یافته‌های باستان‌شناسی از تاریخ هومو ساپینس ها  از دیوارهای این غار به دست آمد.
 
تجزیه‌وتحلیل مورفولوژیکی بقایا  و توالی میتوکندری سخت دی آن ای و پروتئین‌های تکه‌های استخوان نشان می‌دهد که آن‌ها متعلق به گروهی از هومو ساپینس ها بودند که احتمالاً حدود 42000 تا 45000 سال پیش خانه خود را در غار ساخته‌اند. تجزیه‌وتحلیل‌های رادیو کربنی این تاریخ را حتی به 46000 سال قبل نیز سوق می‌دهد. اعتقاد بر این است که نئاندرتال ها تا حدود 40000 سال پیش زندگی کرده‌اند.
 
این پژوهش‌ها می‌توانند به دانشمندان در درک قدمت انسان مدرن کمک کنند. علاوه بر این درک اهمیت زیورآلات موجود در این یافته‌ها نیز بسیار مهم است زیرا احتمال می‌رود که مهارت ابزارسازی هوموساپینس ها توسط گونه‌های دیگر نیز آموخته ‌شده و مورداستفاده قرار گرفته است.
 
کد مطلب: 60948
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام