کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ممنوعیت فعالیت هواوی برای یک‌سال دیگر تمدید شد

25 ارديبهشت 1399 ساعت 16:12

ایتنا - ​​​​​​​کاخ سفید برای یکسال دیگر نیز قانون ممنوعیت فعالیت شرکت های مخابراتی چینی در ایالات متحده آمریکا را تمدید کرد.




دونالد ترامپ ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا قانون ممنوعیت فعالیت فروش و همکاری شرکت‌های مخابراتی چینی نظیر هواوی و زد تی ای در این کشور را که در ماه مه سال ۲۰۱۹ تصویب و اعلام شد، را برای یک سال دیگر نیز تمدید کرد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، طبق گزارش رویترز، وزارت بازرگانی ایالات متحده نیز با اعلام دونالد ترامپ موظف خواهد بود لایسنس همکاری شرکت‌های چینی نظیر هواوی را که جمعه ۱۵ مه ۲۰۲۰ منقضی می شود، تمدید کند تا بدین ترتیب شرکت های مختلف آمریکایی از هرگونه همکاری با شرکت های چینی که امنیت ملی ایالات متحده را تهدید می کنند، منع شوند.

شرکت چینی هواوی که بدون شک یکی از بزرگترین شرکت ها و اپراتورهای مخابراتی در  جهان به شمار می‌رود و در سالهای اخیر تلاش های متعددی برای توسعه و راه اندازی زیرساخت های مربوط به نسل پنجم شبکه اینترنت همراه موسوم به شبکه 5G کرده است، در یکی دو سال گذشته به شدت از سوی دولت آمریکا تحت فشار قرار گرفته و با محدودیت های جدی در فعالیت فروش محصولات و همکاری در جهت توسعه زیرساخت های شبکه 5G مواجه شده است.

در ماه مه سال گذشته میلادی وزارت بازرگانی آمریکا به دستور کاخ سفید، شرکت هوآوی را در لیست سیاه قرار داد و تمام شرکت‌های آمریکایی را از ادامه همکاری با این شرکت بزرگ منع کرد. پس از اعلام این موضوع، شرکت گوگل همکاری خود با هوآوی را قطع و ثبت لایسنس برای محصولات جدید هوآوی را متوقف کرد. 

گوگل همچون بسیاری دیگر از شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی نظیر کوالکام، اینتل، برودکام و مایکروسافت از تجارت و همکاری با شرکت چینی هواوی منع شده است و این شرکت بزرگ بعد از اعمال تحریم‌های جدید کاخ سفید و انتشار فهرست شرکت‌های ممنوعه برای همکاری با هواوی در سال گذشته اعلام کرده بود که لایسنس استفاده هواوی از سیستم عامل اندروید لغو خواهد شد و این شرکت دیگر قادر نخواهد بود از هرگونه خدمات و سرویس‌های توسعه داده شده توسط گوگل همچون فروشگاه آنلاین پلی استور گوگل، اندروید و غیره استفاده کند.

بدون شک مشکلات و کشمکش‌های دولت آمریکا با هواوی از جنجال‌برانگیزترین و خبرسازترین اتفاقات سال ۲۰۱۸ میلادی بود که در سال های بعد نیز ادامه پیدا کرد. هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، پیش از این نیز در طول یکی دو سال اخیر از سوی دولت ترامپ تحت فشارهای سیاسی و تجاری زیادی قرار گرفته بود.
آمریکا نگرانی‌های امنیتی خود را به سایر کشورهای هم پیمان آمریکا نظیر استرالیا، نیوزلند، کانادا، ژاپن و بریتانیا منتقل کرده بود تا آنها نیز به همکاری با این شرکت چینی خاتمه بخشند تا بدین ترتیب بتواند در ادامه جنگ تجاری با چین، ضربه مهلکی بر اقتصاد این کشور پهناور وارد کند و به عقیده بسیاری از تحلیلگران، جلوی رشد سرسام‌آور و شکوفایی سریع اقتصادی غول‌های تکنولوژی چینی را بگیرد.

با اینکه دولت چین و شرکت هواوی همه این اتهامات و نگرانی‌های امنیتی را بارها رد و تکذیب کردند، به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف علیه این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.


کد مطلب: 60926

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/60926/ممنوعیت-فعالیت-هواوی-یک-سال-دیگر-تمدید

ايتنا
  https://www.itna.ir